آیا سگ گردانی جرم است؟

۲۵ آذر, ۱۴۰۱ 2 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا سگ گردانی جرم است
۱/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از مسائلی که امروز بشدت در جامعه رو به افزایش است، نگهداری از سگ و سایر حیوانات در منزل است. بطور کلی محیط زندگی حیوانات در طبیعت است و خب وقتی افراد انها را به سرپرستی می گیرند، برای جلوگیری از افسردگی آنها باید در طول هفته چند ساعتی را بیرون از منزل در محیط باز بگردانند.

بارها شاهد این موضوع بوده ایم که مامورین، با مشاهده ی حیوانات در خیابان آنها را از صاحبشان به زور گرفته و همچنین صاحب انها را به جزای نقدی یا مجازات های دیگر محکوم کرده اند. در این مطلب میخواهیم به توضیح این مسئله بپردازیم که آیا سگ گردانی یا هر حیوان دیگری در معابر و محیط های عمومی جرم است ؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

سگ گردانی در قانون مجازات

در قانون مجازات اسلامی سال ۹۲، در هیچ ماده ای گرداندن حیوانات در معابر یا محیط های عمومی، جرم انگاری نشده است. تنها علت قانونی ای که می توان برای این مسئله بیان کرد این است که اگر حیوانات باعث ایجاد ترس در دیگران بشوند یا به دیگران خسارت وارد نمایند، در اینجا می توان براساس مبنای قانونی صاحب حیوان را مسئول دانست. در ادامه به مواد قانون مجازات در مورد حیوانات و مسئولیت خسارات ناشی از اعمال آنها می پردازیم.

(۱) ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می شود.

(۲) ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه شخصی در محله ایی که توقف در آنها مجاز نیست، توقف نماید یا شیء و یا حیوانی را در این قبیل محلها مستقر سازد یا چیز لغزنده ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آنها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شیء یا حیوان را مستقر نموده یا راه را لغزنده کرده است، ضامن دیه و سایر خسارات می باشد. مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل عمداً با آن برخورد کند که در این صورت نه فقط خسارت به او تعلق نمیگیرد بلکه عهده دار خسارت وارده نیز می شود.

(۳) ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی:

متصرف هر حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است باید آن را حفظ نماید و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد سازد، ضامن است. ولی اگر از احتمال حمله حیوان آگاه نبوده و عدم آگاهی ناشی از تقصیر او نباشد، ضامن نیست.
تبصره ۱- نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می شود.

(۴) ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه شخصی با اذن کسی که حق اذن دارد، وارد منزل یا محلی که در تصرف اوست، گردد و از ناحیه حیوان یا شیئی که در آن مکان است صدمه و خسارت ببیند، اذن دهنده ضامن است، خواه آن شیء یا حیوان قبل از اذن در آن محل بوده یا بعداً در آن قرار گرفته باشد و خواه اذن دهنده نسبت به آسیب رسانی آن علم داشته باشد خواه نداشته باشد.
تبصره – در مواردی که آسیب مستند به مصدوم باشد مانند آنکه واردشونده بداند حیوان مزبور خطرناک است و اذن دهنده از آن آگاه نیست و یا قادر به رفع خطر نمی باشد، ضمان منتفی است.

(۵) ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی که سوار حیوان است آن را در معابر عمومی یا دیگر محلهای غیر مجاز متوقف نماید در مورد تمام خسارتهایی که آن حیوان وارد می کند و مستند به فعل شخص مزبور می باشد ضامن است و چنانچه مهار حیوان در دست دیگری باشد مهارکننده به ترتیب فوق ضامن است.

(۶ )ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه شخصی عملی انجام دهد که موجب تحریک یا وحشت حیوان گردد ضامن جنایت هایی است که حیوان در اثر تحریک یا وحشت وارد می کند مگر آنکه عمل مزبور مصداق دفاع مشروع باشد.

امیدواریم در ارتباط به اینکه آیا سگ گردانی جرم است پاسخ مناسبی داده باشیم در صورتی که نیاز به سوالات بیشتر و مشاوره با وکلای دادیاران دارید میتوانید با ما تماس بگیرید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. چون خیلیها میگن سگ نجسه وازش بدشون میاد ،باید بماشین ببندنش وبکشنش رو زمین؟باید بکشنش؟مگه کشور مسلمون نیست؟مگه ائمه نسبت به رأفت به حیوانات توصیه نکرده اند؟البته بقیه هم در جاییکه حیوان خطرنداشته باشه ودور از انسانها باید،حیوان را نگهداری و کنترل کرده وانرژیش را بگیرند.خب درسته،خیای فوبیا دارند و میترسند.اونها هم باید رعایت کنندتا هیچ مشکلی ایجاد نشود.جای حیوان در آپارتمان و تختخواب نیست.

  2. سلام.عجیبه،برای یه مساله ی ساده که راه حل داره اینقدر سرو صدا راه انداخته اند،خب راه داره ،یه جای مخصوص برای حیوان در نظر بگیرند که مزاحم کسی نباشد.اتفاقا در داخل خودرو که بهتره سگ نگهداری بشه وکمربندشو نصب کنند .خطرش کمتره.