آیا موتور سواری یا دوچرخه سواری بانوان جرم است؟

۲۵ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

این روزها مسئله ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان در کلان شهرها بسیار پر سروصدا شده است. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا از منظر قانونی دوچرخه سواری بانوان در قوانین ایران جرم است یا خیر؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

دوچرخه سواری در قانون

دوچرخه سواری یکی از ورزش های بسیار جذاب و پر طرفدار است. و خانم ها نیز یکی از طرفداران پر و پاقرص این ورزش هستند. اما در چند وقت اخیر اخباری در مورد ممنوعیت دوچرخه سواری خانم ها مطرح شد که اعتراضات بسیاری را به دنبال داشت. عده ای از افراد مذهبی جامعه این را کاری خلاف شئون اجتماعی دانسته و با دوچرخه سواری خانم ها مخالف بودند. همچنین مسئله ی پیشگیری از تعرضات و مزاحمت هایی که برای خانم های دوچرخه سوار اتفاق می افتاد نیز جزو دلایلی بود که برای این ممنوعیت نام برده بودند. درحالی که پس از بررسی متون قانونی مشاهده شد که هیچگونه منع قانونی ای برای این امر وجود ندارد. پس از مدتی در پی صدور این حکم ممنوعیت، که اولین بار در شهر اصفهان صادر گردید، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده بدین صورت بیان نمود:

«دوچرخه سواری بانوان محدودیت قانونی ندارد و قانونی نداریم که دوچرخه ‌سواری خانم‌ ها را ممنوع کرده باشد.»

دوچرخه سواری خانم ها از نظر قانونی منعی ندارد. اما شرطی که در این باره وجود دارد این است که حتما با رعایت حجاب و عفاف اسلامی باشد، در اینصورت منعی در این باره وجود ندارد.

صدور گواهینامه موتور سواری برای بانوان

بر اساس رأیی که در دیوان عدالت اداری، به موجب شکایتی صادر گردید، ماموران راهنمایی و رانندگی ملزم به صدور گواهینامه برای بانوان هستند. البته  پلیس راهور اعلام نموده است که رأی صادر شده، رای وحدت رویه نبوده و بلکه تنها یک رأی در پاسخ به یک شکایت است. دلیل پلیس برای صادر نکردن گواهینامه موتورسیکلت برای خانم ها هم این بود که در تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قید مردان را آورده است و تنها آنها را مجاز می شمارد. در حالی که از نظر حقوقی صرف سکوت به معنای غیرقانونی بودن نیست. در نتیجه می توان گفت که هیچ گونه محدودیت و مشکل قانونی برای صدور گواهینامه موتور برای بانوان وجود ندارد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.