اثبات مالکیت ملک

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
اثبات مالکیت ملک
۳/۵ - (۴ امتیاز)

مالکیت از حقوق ابتدایی است که از نخستین جوامع بشری همواره وجود داشته است. افراد از گذشته تا به امروز همواره به دنبال کسب اموال بیشتر بوده اند. حال در وضعیتی که برسر مالکیت مالی بین چند نفر اختلافی بوجود بیاید، هر کدام که موفق به اثبات مالکیت خود در محکمه شوند، صاحب آن مال خواهند شد. در این مطلب به توضیح راه های اثبات مالکیت ملک می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

مالکیت چیست؟

مالکیت به رابطه اعتباری ای گفته می شود که بین یک شخص و یک مال وجود دارد و شخص میتواند از آن مال جمیع انتفاعات ممکنه را ببرد و کسی نمی تواند مانع او شود. در واقع مال بصورت تمام وکمال در اختیار است. مالکیت به دو دسته ی مالکیت عمومی و مالکیت خصوصی تقسیم می شوند.

مالکیت می تواند از طریق یک معامله یا ارث و یا از طریق احیای اراضی و… بدست آید.

سند مالکیت

املاک دارای سند هستند که در آن نام مالک آن مال درج شده است. حال اگر شما صاحب ملکی باشید اما نام شما در سند آن ملک به عنوان مالک ثبت نشده باشد، باید دعوای اثبات مالکیت طرح نمایید. زیرا دادگاه کسی را مالک می شناسد که نام او در سند به عنوان صاحب ملک نوشته شده باشد.

مستندات لازم برای اثبات مالکیت ملک

از آنجا که دادگاه کسی را مالک می شناسد که نام او در سند درج شده باشد، و سند نیز مهمترین اماره برای اثبات مالکیت است بنابراین باید دعوای اثبات مالکیت طرح کنید و برای ثابت کردن اینکه شما مالک هستید باید مدارک و مستندات معتبری ارائه کنید. این مدارک و مستندات از قبیل:

سند

سند با اهمیت ترین مدرک برای اثبات مالکیت است. مالک براساس قانون کسی  است که نام او  در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد. حال اگر سند به نام شما نباشد باید به سراغ مدارک دیگری بروید.

شاهد

اگر شخصی شرایط شهادت را براساس قانون داشته باشد، می تواند بر مالکیت شخص برآن ملک یا مال در دادگاه گواهی دهد. در اینصورت خواهان می تواند با شهادت شاهد معتبر مبنی بر اینکه مال سابقا در تصرف خواهان بوده و شخص خوانده با فریبکاری یا هر روش دیگری مال را تصرف نموده است.

مبایعه نامه

در اختیار داشتن مبایعه نامه نیز یکی از مدارکی است که براساس آن می توان به مالکیت شخص استناد نمود.

متصرف بودن

تصرف نیز یکی از اماراتی است که می توان براساس ماده ۳۵ قانون مدنی به عنوان نشانه مالکیت در نظر گرفت. البته می توان خلاف این اماره را اثبات نمود که تصرف شخص بصورت قانونی یا مالکانه نبوده است.

ماده ۳۵ قانون مدنی:

تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

اثبات مالکیت وراث

وراث شخص متوفی دو گروه هستند:

گروه اول: افرادی که مطابق قانون ارث خواهند برد.

گروه دوم: افرادی که براساس وصیتنامه ی شخص متوفی، ارث خواهند برد.

دسته اول کسانی هستند که بطور طبیعی از متوفی ارث می برند مثل همسر،فرزندان، پدر و مادر. این افراد بعد از ارائه ی گواهی انحصار وراثت و تقسیم ارث بصورت قانونی، سهم الارث خود را دریافت می کنند. حکم دادگاه که در آن سهم هریک مشخص شده است اماره ی قانونی بر مالکیت هرکدام از آنهاست. اگر شخص متوفی برای هریک از این وارثان در وصیت نامه ی خود سهم الارث جداگانه ای در نظر گرفته باشد، مانند دسته دوم باید اقدام نمایند.

دسته دوم کسانی هستند که متوفی بطور خاص نام انها را در وصیتنامه ی خود آورده است. این افراد باید وصیت نامه ی متوفی را به ضمیمه گواهی انحصار وراثت به دادگاه تقدیم نمایند تا سهم انها نیز توسط محکمه تعیین گردد. در این حالت نیز حکم دادگاه اماره قانونی برمالکیت آنها محسوب می شود.

مدارک اثبات مالکیت

برای طرح دعوای اثبات مالکیت خواهان، تقدیم مدارک زیرنیز به اثبات ادعا در دادگاه بسیار کمک می کند:

  •       یک نسخه اصلی سند یا قرارداد منعقد شده
  •       یک نسخه اصلی از رسید وجه یا وجوه پرداخت شده
  •       درخواست استعلام
  •       استماع شهادت شاهدان
  •       تحقیقات محلی

نحوه طرح دعوی

این دعوی جزو دعاوی مالی محسوب می شود ونیازمند پرداخت هزینه متناسب با قیمت ملک در آن منطقه است. در این دعوی خواهان کسیست که خواستار دریافت سند برای ملک خود است و خوانده کسیست که ملک را به خواهان فروخته است اما سند آن را منتقل نکرده است. اگر شخص فروشنده خود نیز سند ملک به نامش نباشد باید به به ایادی سابق بازگردیم تا به مالک ثبت شده در سند برسیم و هم ی آن ها هرچند نفر که باشند، خوانده ی دعوی محسوب می شوند و باید حضور داشته باشند.

دادگاه صالح نیز دادگاهی است که مال در آن جا واقع شده است. پس از رسیدگی و صدور رای شخص مالک رسمی خواهد بود و از حقوق مالکانه برخودار است و احتیاجی به صدور اجرائیه نخواهد داشت.

دعاوی این حوزه جز دعاوی بسیار پیچیده و مشکل است و نیازمند مشاوره ی حقوقی و بهره مندی از تجربیات یک وکیل مجرب در حوزه املاک است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.