ارش چیست و چه تفاوتی با دیه دارد؟

۳ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ارش-چیست
به این مطلب امتیاز دهید
  • ارش چیست؟ آیا ارش همان دیه است؟
  • ارش چه فرقی با دیه دارد؟
  • در چه مواردی ارش پرداخت می شود؟

وقتی که شخصی به دیگری آسیبی به جسم یا جان یا اموال دیگری وارد می کند، مطابق قانون و عدالت باید اقدام به جبران آن نماید. در واقع چه در قانون مدنی و چه در قانون مجازات راه هایی برای جبران خسارات وارده به افراد تعبیه شده است. در قانون مجازات این راه ها شامل دیه و ارش می شوند.

ارش چیست؟

ارش مبلغیست که بر اساس میزان خسارات وارد شده به افراد، توسط کارشناس ارزیابی شده و تعیین می شود. در واقع در مواردی که دیه توسط شرع مشخص نشده است، به جای آن ارش معین می شود.

” ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی:

ارش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنیٌعلیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.”

چگونه تقاضای اعسار از پداخت دیه یا ارش بدهیم؟

پرداخت دیه از بیت المال در  چه شرایطی امکان پذیر است؟

دیه تصادفات جرحی منجر به فوت

همانطور که می دانید میزان دیه در گذشته توسط شارع تعیین شده بود و ما میزان دیه را از مقررات فقهی بدست آوردیم.

اما با رشد و پیشرفت علم پزشکی قسمت هایی از بدن انسان شناخته شد که در گذشته قابل شناسایی نبود و برای آن ها دیه تعیین نشده بود. در نتیجه با توجه به میزان دیهه ای که در شرع برای عضوی تعیین شده قاضی بررسی می کند و با جلب نظر کارشناس مبلغی دیه تحت عنوان ارش مشخص می کنند.

” ماده ۵۵۹ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه در اثر جنایت صدمه ای بر عضو یا منافع وارد آید چنانچه برای آن جنایت در شرع دیه مقدر یا نسبت معینی از آن به شرح مندرج در این قانون مقرر شده باشد مقدار مقرر و چنانچه شرعاً مقدار خاصی برای آن تعیین نشده ارش آن قابل مطالبه است.”

ارش چه تفاوتی با دیه دارد؟


  • تفاوت اصلی ای که میان ارش و دیه وجود دارد این است که میزان دیه در شرع و قانون مشخص شده است و مبلغ معینی است. اما میزان ارش در قانون و در شرع مشخص نشده است و باید توسط قاضی و کارشناس تعیین شود.
  • تفاوت بعدی در اینجاست که میزان دیه بین زن و مرد متفاوت است. دیه مردان از دیه خانم ها در شرع بیشتر است. اما در ارش تفاوتی بین زن و مرد بودن وجود ندارد.
  • میزان ارش غالبا از دیه کمتر است. مثلا اگر دیه شکستن پا در قانون مبلغ معینی باشد، میزان ارشی که باید برای پاره شدن تاندون پا باید پرداخت شود از دیه کمتر است.
مشاوره حقوقی دادیاران

مهلت پرداخت ارش چقدر است؟


با اینکه در قانون برای پرداخت دیه با توجه به نوع جنایت، موعد های مشخصی تعیین شده است و فرد باید ظرف مدت مزبور، دیه را پرداخت نماید؛ اما برای پرداخت ارش، محدودیت زمانی وجود ندارد.

میزان ارش چگونه تعیین می شود؟


قاضی پرونده با توجه به میزان خساراتی که به جسم شخص وارد شده است و با بررسی دقیق میزان آسیب و از کار افتادگی، با توجه به میزان دیه کامل انسان، مقدار ارش را تعیین می کند.

کلام اخر

این صفحه جزوی از مطلب دیه چیست ، انواع دیه می باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.