ازدواج با اتباع خارجی

۲۱ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
ازدواج با اتباع خارجی
به این مطلب امتیاز دهید

ازدواج یک امری است که هر شخصی باید خودش در مورد آن تصمیم گیری نماید. انتخاب شریک زندگی بسته به سلیقه و معیار طرفین صورت می گیرد. گاهی اوقات افراد خواهان ازدواج با فردی بیگانه هستند که از تبعه کشور خودشان نمی باشد. اما خب در اینجا چون بحث بین المللی و فراتر از مرزهای یک کشور می شود، هر کشوری با توجه به حساسیت های خود در باره ی این نوع ازدواج ها، قوانین مختلفی وضع کرده است. در قوانین ایران نیز در مورد این مسئله توجه و حساسیت نسبتاً زیادی به خرج داده شده است. در ادامه ی مطلب به مبحث ازدواج با اتباع خارجی می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

ازدواج اتباع خارجی

در قوانین ایران، ازدواج اشخاص خارجی با اتباع ایرانی مستلزم اجرای تشریفات قانونی خاص و کسب اجازه از وزارت کشور ایران می باشد. در ازدواج با اتباع خارجی، خانم های ایرانی نیازمند اجازه ی پدر و اجازه ی دولت هستند. ولی در خصوص آقایان ایرانی بر اساس ماده ۹۷۶ قانون مدنی، نیازی به کسب اجازه ی دولت ندارند. دولت پس از بررسی و احراز شرایط و مدارک لازم، اجازه نامه ای تحت عنوان «پروانه زناشویی» صادر می کند. اجازه ازدواج یک زن ایرانی با یک مرد خارجی که مسلمان شده است توسط وزارت کشور ایران صادر می‌شود. دفتر خانه اسناد رسمی ازدواج در ایران بدون دریافت این سند از زوجین حق ثبت ازدواج ار ندارد.

شرایط و موانع ازدواج با اتباع خارجی

براساس ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی، مذهب یکی از ارکان مهم در ازدواج است. بنابراین قانو گذار به دلیل توجه ویژه به این موضوع، مسئله ی مذهب را در این ماده بیان کرده است.

ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی:

« نکاح مسلمه (زن مسلمان) با غیرمسلم (مرد غیر مسلمان) جایز نیست.»

 

در ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی، قانون گذار به اهمیت مسئله کسب اجازه از دولت برای ازدواج با تبعه ی غیر ایرانی، پس از مسئله مذهب می پردازد و این گونه بیان می کند.

ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی:

« ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است.»

 

هر مرد خارجی که بدون کسب اجازه مخصوص نسبت به ازدواج با زن ایرانی اقدام نماید به موجب مقررات کیفری جاری تحت تعقیب قرار می‌گیرد و مجازات خواهد شد. شخص خارجی ای که بدون اجازه مذکور در فوق زن ایرانی را ازدواج نماید به حبس تأدیبی از یک سال تا سه سال محکوم خواهد شد.

همچنین در ماده ۵۱ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱،چنین مقرر داشته است که اگر هر فرد خارجی که بدون اخذ اجازه مذکور در ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و یا برخلاف سایر مقررات قانونی با زن ایرانی ازدواج کند به حبس تعزیری درجه پنج (حبس بیش از دو سال تا پنج سال)محکوم می شود.

تابعیت خانم بعد از ازدواج چه می شود؟

براساس ماده ۹۸۷ قانون مدنی، خانم بعد از ازدواج با فرد خارجی به تابعیت ایرانی خود باقی می ماند مگر اینکه براساس قوانین مملکت شوهرش، تابعیت شوهر اجباراً به او تحمیل شود.

ماده ۹۸۷ قانون مدنی:

« زن ایرانی که با تبعه خارجه مزاوجت می نماید به تابعیت ایرانی خود باقی خواهد ماند مگر این‌که مطابق قانون مملکت زوج تابعیت شوهر به واسطه وقوع عقد ازدواج به زوجه تحمیل شود ولی در هر صورت بعد از وفات شوهر و یا تفریق به صرف تقدیم درخواست به وزارت امور خارجه به انضمام ورقه تصدیق فوت شوهر و یا سند تفریق، تابعیت اصلیه زن با جمیع حقوق و امتیازات راجعه به آن مجدداً به او تعلق خواهد گرفت.
تبصره ۱ – هر گاه قانون تابعیت مملکت زوج زن را بین حفظ تابعیت اصلی و تابعیت زوج مخیر بگذارد در این مورد زن ایرانی که بخواهد تابعیت مملکت زوج را دارا شود و علل موجهی هم برای تقاضای خود در دست داشته باشد، به شرط تقدیم تقاضانامه کتبی به وزارت امور خارجه ممکن است با تقاضای او موافقت گردد.»

اینستاگرام دادیاران

اثر تغییر تابعیت بر مالکیت شخص چیست؟

اگر زنی با مرد خارجی ای ازدواج کند براساس قوانین کشور متبوع شوهر، اگر نیاز باشد یا اگر خانم بخواهد، می تواند تابعیت کشور همسرش را بپذیرد. در صورتی که خانم تابعیت کشور همسرش را بپذیرد در مالکیت او بر اموالش در ایران تغییراتی اتفاق می افتد. زیرا از آن جا که اتباع بیگانه و غیر ایرانی، حق داشتن اموال غیر منقول در ایران ندارند، در این جا نیز خانمی که در اثر ازدواج تابعیتش تغییر یافته، خارجی محسوب می شود زیرا به لحاظ قانونی هر فردی در آن واحد نمی تواند بیش از یک تابعیت داشته باشد، به همین دلیل خانم حق داشتن اموال غیر منقول در خاک ایران را ندارد و باید ظرف سه ماه اقدام به انتقال مالکیت اموال خود نماید و یا آن ها را بفروشد. البته این مدت قابل تمدید است. اگر خانم در مدت مذکور اقدام به انتقال مالکیت اموال خود به هرنحوی ننمود، دولت خودش اقدام به فروش مال می کند و پس از کسر هزینه های ناشی از فروش مال غیر منقول، مابقی مبلغ را به صاحب آن تحویل می دهد. در تبصره ی دو ماده ۹۸۷ قانون مدنی آمده است.

تبصره ۲ ماده ۹۸۷ قانون مدنی:

«تبصره ۲ – زن‌های ایرانی که بر اثر ازدواج تابعیت خارجی را تحصیل می کنند حق داشتن اموال غیر منقول را در صورتی که موجب سلطه اقتصادی خارجی گردد ،ندارند، تشخیص این امر با کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه و کشور و اطلاعات است. مقررات ماده ۹۸۸ و تبصره آن در قسمت خروج ایرانیانی که تابعیت خود را ترک نموده اند شامل زنان مزبور نخواهد بود.»

وضعیت تابعیت فرزندان چه می شود؟

تغییر تابعیت پدر و مادر می تواند بر تابعیت فرزندان ان ها نیز تاثیر بگذارد.

  • کودکان متولد شده از مرد ایرانی و زن خارجی تبعه ایرانی محسوب می‌شوند. زیرا در قوانین ایران انتقال تابعیت از سمت پدر صورت می گیرد.
  • کودکان متولدشده از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تابعه ایرانی محسوب نمی‌شود. برای این کودکان قوانین سخت‌گیرانه و حقوق شهروندی خاصی مطرح است.
  • فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی پس از ۱۸ سالگی می‌توانند درخواست تابعیت ایرانی دهند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.