اظهارنامه را چگونه ارسال کنیم

۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اظهارنامه
به این مطلب امتیاز دهید

به طور کلی هر کس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به وی برساند ضمن اظهارنامه به طرف ابلاغ نماید. اظهارنامه توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاهها ابلاغ می شود. در ادامه در رابطه با اینکه چگونه اظهارنامه را ارسال کنیم و نکات ضروری در ارسال اظهارنامه توضیح کامل داده ایم.
تبصره- اداره ثبت اسناد و دفتر دادگاه ها می توانند از ابلاغ اظهارنامه هایی که حاوی مطالب خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشد خودداری نمایند.

رعایت شرایط اظهارنامه و محتوای آن بسیار تاثیر گذار است. حتی اظهارات بیان شده نیز مهم هستند، چون نوعی اقرار محسوب می شود. بهتر آن است که برای تنظیم اظهارنامه خود از یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

تعریف و کاربرد اظهارنامه

اظهارنامه نوشته ایست که براساس مقرراتی که قانون گذار بیان نموده تهیه می شود. همانطور که گفته شد یکی از راه های مطالبه ی حق است. در واقع نوعی اخطار رسمی می باشد. بدین صورت که با فرستادن آن، شخصِ دریافت کننده، مهلت ۱۰ روزه دارد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

یکی از کاربرد های این اخطار این است که برخی اوقات مشکل در همین مرحله حل شده و دیگر نیازی به گذراندن پروسه طولانی شکایت و دادرسی و رسیدگی قضایی نمی باشد. کاربرد دیگر در اینجاست که شخص از تاریخ ارسال آن می تواند خسارت تاخیر تادیه مطالبه نماید.


محتوا اظهارنامه:

در گذشته اظهارنامه بصورت فرم های از پیش تهیه شده ی مکتوب بود، که دادگستری آن را تهیه نموده بود. اما امروزه تهیه و ارسال آن بصورت الکترونیکی شده است. اطلاعات خواسته شده در فرم عبارت اند از:
۱- مشخصات و اقامتگاه شخص اظهارکننده 
۲- موضوع اظهارنامه 
۳- مشخصات و اقامتگاه شخص مقابل 
۴- خلاصه اظهارات 
۵- خلاصه جواب 


راه های ارسال اظهارنامه الکترونیکی :

برای ارسال اظهارنامه به دو طریق می توانید اقدام نمایید:

۱-اقدام از طریق ثبت اظهارنامه الکترونیکی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

۲-اقدام وکیل یا نماینده

بطور کلی باید بدانید که برای ثبت به صورت الکترونیکی، باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایید. نحوه ی ثبت نام در سامانه ثنا را در مطلب دیگر بیان کرده ایم. که برای روش اول شخص متقاضی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید. سپس اطلاعات خود را به دفتر ارائه داده و بعد از ثبت آن ها در فرم مخصوص، باید کد پیگیری را از دفتر دریافت نماید.

در روش دوم که از طریق وکیل یا نماینده شخص، ارسال می شود، باید اطلاعات وکیل یا نماینده نیز در بخش مخصوص ذکر شود.


نکات مهم در نوشتن اظهارنامه :

حتما دقت کنید که در متن آن مسائل قطعی و مستند را بصورت دقیق مطرح کنید. همچنین اینکه سعی کنید بصورت مختصر و مفید به مطلب اصلی خود بپردازید اما در بکار بردن الفاظ دقت کنید چون همانطور که گفته شد نوعی اقرار محسوب میشود. چنانچه می خواهید همراه با متن اظهارنامه ی خود سند یا چیزی بفرستید حتما در متن اصلی مشخصات آن و همچنین تحویل دادن آن را ذکر کنید. از نوشتن توهین و تهمت و تهدید در متن خودداری نمایید، چون می تواند علیه شما شکایت صورت بگیرد.

همچنین لازم به ذکر است که قبل از هر اقدام حقوقی با وکلای دادیاران در شهر مشهد و تهران مشورت بگیرید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 7  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.