اقدامات لازم بعد از تجاوز

۱۵ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
اقدامات-لازم-بعداز-تجاوز
۳.۵/۵ - (۶ امتیاز)

آیا می دانید اقدامات لازم بعد از تجاوز چیست؟ چه کار باید بکنید؟

چطور باید تجاوز را اثبات کنید؟

به کجا باید مراجعه کنید؟

چه مدارکی برای اثبات آن مورد نیاز است؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

متاسفانه یکی از جرایمی که در سطح تمام جوامع اتفاق می افتد، جرم تجاوز است. قربانیان این جرم نیز بیشتر شامل دختران و خانم ها و گاهاً بچه ها و پسران و مردان هستند.

شخص متجاوز گاها یک فردی با بیماری روانی مثل افراد پدوفیلی (بچه باز) است یا در هنگام انجام تجاوز به دلیل مصرف ماده مخدر یا مست کننده، کنترلی بر رفتار خودش ندارد.

افرادی که قربانی تجاوز جنسی می شوند اغلب از اقشار ضعیف و ناتوان جامعه هستند که به دلیل فرهنگ غلط و ترس از رفتار ناشایست دیگران و آبرو و یا تهدید فرد متجاوز و … جرأت نمی کنند که از متجاوز شکایت نمایند یا این مسئله ی دردناک را برای کسی تعریف نمایند. اما باید بدانید که سکوت شما در این مورد بیشتر موجب آسیب مجدد خودتان و یا آسیب دیدن افراد بیشتری به دست این فرد متجاوز خواهد شد. زیرا مجازات نشدن چنین شخصی به او جسارت بیشتری برای ارتکاب مجددا چنین جرایمی را می دهد.

در این مطلب ما سعی داریم با راهنمایی و آگاه سازی شما کمک کنیم تا بدانید اقدامات لازم بعد از تجاوز چیست تا بتوانید جرم را اثبات کرده و فرد مجرم را به سزای اعمالش برسانید.

تجاوز چیست؟


تجاوز (rape) به معنای برقراری رابطه ی جنسی (دخول به معقد، واژن و دهان) همراه با زور و اجبار، با فردیست که تمایلی به انجام این کار ندارد. این جرم از جمله جرایم خشن بوده که آسیب های جسمی و روحی فراونی بر شخص قربانی به جای می گذارد که گاها موجب می شود شخص بزه دیده و قربانی دست به انجام اعمال خطرناکی مثل خودکشی، مصرف مواد مخدر، انتقام گرفتن و … شود. این جرم می تواند به صورت فردی و گروهی اتفاق بیفتد.

به طور کلی افراد مورد تجاوز به دو دسته تقسیم می شود:

  • افراد بالغ
  • فرد نابالغ (ولو با رضایت نابالغ)

تجاوز جنسی و مجازات آن

مجازات زنا و همجنسگرایی چیست؟

مجازات زنا با زن و مرد شوهردار چیست؟

کارهای ضروری بعد از تجاوز جنسی چیست؟


بعد از اینکه فردی مورد تجاوز واقع شد باید مجموعه اقدامات لازم بعد از تجاوز را که نوشته ایم به صورت دقیق برای شکایت از متجاوز، انجام دهید.

  • صحنه ی وقوع جرم را بهم نریزید.
  • با کلانتری تماس بگیرید تا مامورین گزارشی از شرایط صحنه و اتفاقاتی که افتاده است و قابل مشاهده است، تهیه نمایند.
  • طی نهایتا ۴۸ ساعت اولی که تجاوز اتفاق افتاده است باید به پزشکی قانونی مراجعه کنید که می توانید نامه ی معرفی را از پلیس بگیرید.
  • تا زمان مراجعه به پزشکی قانونی لطفا لباس های خود را و هرچیزی که به صحنه جرم مرتبط است دور نیاندازید و در یک پلاستیک در بسته نگهدارید. حمام و دستشویی نروید. دهانتان را مسواک نزنید.
  • جزئیات و مکان وقوع جرم و ویژگی های متجاوز را تا حد ممکن به خاطر بسپارید.
  • اگر فکر می کنید که به شما مواد یا دارویی خورانده اند، می توانید از پزشکی قانونی بخواهید که از شما آزمایش بگیرند.

در صورتی که نمی خواهید از متجاوز شکایت کنید نیز حتما بخاطر سلامت خودتان به پزشک زنان مراجعه کنید تا معاینه شوید.

مراحل طرح شکایت از فرد متجاوز


پس از اینکه از مراحل فوق را گذراندید مدارک و شواهدی از اتفاقی که برایتان افتاده است در دست دارید. حال باید به سراغ مراحل شکایت قانونی از فرد متجاوز بروید.

در این مرحله باید شکوائیه ای با عنوان تجاوز به عنف تهیه کرده و به دادسرا تحویل دهید.

  • در مورد پرونده های تجاوز به عنف رسیدگی و تحقیق در دادسرا انجام نمی شود. این پرونده استثناء است و رسیدگی و تحقیق در مورد آن به طور مستقیم در دادگاه کیفری صورت می گیرد.
  • اگر شخص مورد تجاوز، متجاوز را می شناسد یا رؤیت کرده است می تواند با مامور نیروی انتظامی او را دستگیر کند و مانع از فرار او شود.
  • از آن جا که این جرم معمولا به صورت مخفی انجام می شود، تنها ادله ی شخص قربانی تجاوز، علم قاضی است. شخص قربانی باید با استفاده از مدارکی که از آثار جرم دارد و گزارش پلیس و پزشکی قانونی و … قاضی را به علم برساند که چنین جرمی اتفاق افتاده است و شخص متجاوز گناهکار است.
مشاوره حقوقی دادیاران
مجازات شخص متجاوز چیست؟

مطابق بند ت و تبصره ی ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی اقدام به زنا ی به عنف و اکراه نماید یا به کسی که در حالت بیهوشی و خواب و مستی است تجاوز کند، مجازاتش اعدام خواهد بود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

3.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.