حکم جلب متهم به چه معناست؟

۳۰ آذر, ۱۴۰۰ 2 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
جلب-متهم
۵/۵ - (۱ امتیاز)

حکم جلب متهم به چه معناست؟


حتما تا به حال اصطلاح حکم جلب را شنیده اید. این حکم در خصوص پرونده های حقوقی و پرونده های کیفری قابل صدور است. در خصوص پرونده های کیفری، هنگامی که شکایت کیفری ای مطرح می شود، بازپرس مسئول رسیدگی و پیگیری و تحقیق و تعقیب شخص متهم است. از آن جا که هنوز اتهام شخص به اثبات نرسیده است، آن فرد هنوز مجرم نیست. اما ممکن است برای تحقیقات بیشتر و بازجویی یا جلوگیری از فرار متهم، اصطلاحاً حکم جلب برای متهم صادر کنند و او را بازداشت کنند.

صدور حکم جلب متهم


ابتدا باید گفت که قرار جلب صحیح است و حکم جلب اصطلاحیست که بین مردم جا افتاده است. آراء صادره از دادگاه به دو صورت حکم و قرار هستند. حکم ها آراء قطعی دادگاه ها را شامل می شوند و قرارها اصولاً توسط قاضی یا بازپرس در صورت لزوم به یک منظور خاص و بسته به شرایط صادر می شوند. در خصوص احکام دادگاه ها امکان شکایت و تجدیدنظر خواهی وجود دارد اما در مورد قرارها امکان تجدید نظر یا شکایت وجود ندارد. این حکم در خصوص پرونده های کیفری به اینصورت است که قرار جلب متهم یا به اصطلاح عامیانه ی آن حکم جلب، که همانند ابلاغیه ها یک برگه ایست که توسط بازپرس پرونده صادر می شود و در آن ضمن درج مشخصات شخص متهم، دلیل جلب کردن او را نیز توضیح داده است.

حکم جلب متهم ممکن است در جایی صادر شود که حضور متهم در دادگاه الزامی است اما او بدون دلیل موجه حضور پیدا نمی کند و این مسئله مانع از رسیدگی می شود و یا در جایی احتمال فرار متهم وجود دارد یا زمانی که حضور متهم برای تحقیقات و بررسی ها الزامی است، صادر می گردد.

قرار جلب به دادرسی چیست؟

قرار موقوفی تعیقب چیست؟

قرار منع تعقیب چیست؟

قرار وثیقه چیست؟

انواع حکم جلب 


در هر حوزه ی قضایی، تنها قاضی همان حوزه می تواند دستور جلب صادر کند برای متهمی که در آن حوزه حضوره دارد. بنابراین اگر قاضی مشهد بخواهد دستور جلب صادر کند باید متهم در حوزه ی قضایی مشهد باشد زیرا این قاضی در خارج از حوزه ی خود نمی تواند قرار جلب صادر کند. اگر شخص متهم در حوزه ی قضایی دیگری باشد، باید به حوزه ای که متهم در آن قرار دارد، نیابت داده شود.

قرار جلب به دو صورت می تواند صادر شود:

  • دستور جلب عادی: در اینجا اگر آدرس محل سکونت متهم را بدانید، تنها به یک کلانتری خاص، دستور جلب متهم را ابلاغ می کنند و با مامور برای جلب او اقدام می کنند.
  • دستور جلب سیار: در اینجا حالتی است که ما آدرسی از شخص متهم نداریم بنابراین دستور را به تمام کلانتری های آن حوزه ارسال می کنند تا در صورت مشاهده ی متهم فورا او را دستگیر کنند.

مشاوره حقوقی دادیاران

شرایط صدور حکم جلب متهم در پرونده کیفری چیست؟


در خصوص شرایط صدور حکم جلب متهم، نکته ی حائز اهمیتی وجود دارد و آن نکته این است که بازپرس برای جلب متهم باید حتما دلایل کافی و قابل توجهی داشته باشد زیرا نمی توان بدون دلیل کافی هرکسی را که دلمان خواست جلب یا احضار کنیم. جلب اشخاص به معنای سلب آزادی آن هاست و این مسئله حق آزادی افراد را محدود و همچنین به آبرو و حیثیت آن ها را ممکن است لطمه بزند. به همین دلیل قانون گذار ضمانت اجرایی برای این مسئله تعیین کرده است و در صورتی که بازپرس بدون رعایت این نکته اقدام به جلب یا احضار متهم کند، تخلف کرده است و مجازات انتظامی در انتظار اوست. در ماده ۱۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری به این مسئله اشاره شده است.

” ماده ۱۶۸ آیین دادرسی کیفری:

بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام، کسی را به عنوان متهم احضار و یا جلب کند.
تبصره- تخلف از مقررات این ماده موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.”

در خصوص جلب متهم، بازپرس باید از قبل احضاریه برای او بفرستد و سپس اقدام به جلب او نماید. اما موارد استثنائی وجود دارد که قانون گذار در ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری، آن ها را نام برده است.

” ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری:

 در موارد زیر بازپرس می تواند بدون آن که ابتداء احضاریه فرستاده باشد، دستور جلب متهم را صادر کند:
الف – در مورد جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، قطع عضو و یا حبس ابد است.
ب – هرگاه محل اقامت، محل کسب و یا شغل متهم معین نباشد و اقدامات بازپرس برای شناسایی نشانی وی به نتیجه نرسد.
پ – در مورد جرائم تعزیری درجه پنج و بالاتر در صورتی که از اوضاع و احوال و قرائن موجود، بیم تبانی یا فرار یا مخفی شدن متهم برود.
ت – در مورد اشخاصی که به جرائم سازمان یافته و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی متهم باشند.”

آیا مدت حکم جلب قابل تمدید است؟


حکم جلب مدت مشخصی دارد. اگر مهلت مشخص شده به پایان رسید اما هنوز موفق به جلب متهم مورد نظر نشدید، این مدت زمان قابل تمدید است. اگر برای تمدید زمان آن اقدام نکنید، حکم قبلی فاقد اعتبار است و نمی توان بر اساس آن حکم قبلی اقدام نمود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. […] بازداشت وام گیرنده امکان پذیر است که این موضوع از طریق حکم جلب سیار و یا عادی انجام میشود. جلب سیار به آن مفهوم است که […]