خروج از کشور بدون اجازه همسر

۲۹ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
خروج از کشور بدون اجازه همسر
۵/۵ - (۱ امتیاز)

آیا خانم می تواند بدون اجازه شوهرش از کشور خارج شود؟

چگونه مرد می تواند زنش را ممنوع الخروج کند؟

آیا می شود شرط خروج از کشور را به عنوان شروظ ضمن عقد ازدواج آورد؟

اگر شوهر اجازه خروج از کشور بدهد می تواند بعدا منصرف شود و نگذارد؟

آیا راهی برای خروج از کشور بدون اجازه شوهر وجود دارد؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

ممنوع الخروج کردن یعنی چه؟

هر فردی حق دارد که به اختیار خود و طی کردن موازین عمومی قانونی، از کشور خارج شود. ممنوع کردن افراد در استفاده از حقوقشان تنها از راه قانونی امکان پذیر است. مثلا وقتی شخصی مرتکب جرمی شده یا متهم به ارتکاب جرمیست یا بدهی دارد، حق خروج از کشور را ندارد تا زمانی که در این باره تعیین تکلیف گردد.

مواردی که در بالا برای ممنوع الخروج شدن گفته شد همه دارای مبنای قانونیست زیرا اگر شخص از کشور خارج شود حقوق افرادی که در مقابل آن ها هستند ضایع می شود. اما در مورد ممنوع الخروج کردن خانم توسط شوهرش، مبنای معتبر و قابل استنادی وجود ندارد. در واقع بدون دلیل منطقی و محکمی این حق را برای شوهرش در نظر گرفته اند.


اجازه خروج از کشور همسر

وقتی خانم میخواهد که به سفر خارجی برود باید طبق قانون اقدام به دریافت گذرنامه نماید.

به همین دلیل باید به اداره ی گذرنامه مراجعه کند. مطابق ماده ۱۸ قانون گذرنامه ایران، خانم پس از ازدواج، برای سفر خارجی باید حتما موافقت کتبی شوهر خود را که در محضر تنظیم شده است، به همراه داشته باشند یا اینکه شوهر شخصا در اداره گذرنامه حاضر شود و اجازه دهد تا تا گذرنامه برای خانم صادر شود.

اما اگر شما به عنوان یک خانم می خواهید با این مسئله مواجه نشوید، می توانید قبل از ازدواج اجازه خروج از کشور را به عنوان یک شرط ضمن عقد ازدواج، در عقدنامه ی خود بیاورید.

” ماده ۱۸ قانون گذرنامه:

برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:
۱ (اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۳) – اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
۲- مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
۳- زنان شوهردار و لو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

اگر شوهر اجازه خروج از کشور بدهد می تواند بعدا منصرف شود؟

بله، اگر آقا اجازه خروج از کشور به خانم بدهد اما بعدا به هردلیلی منصرف شود، گذرنامه ی خانم ضبط می شود و خانم تا زمانی که مانع برطرف شود، حق خروج از کشور را ندارد.

” ماده ۱۹ قانون گذرنامه:

در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور آن حادث شود یا کسانی که به موجب ماده ۱۸ صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول کنند از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.”

اگر مرد در اداره ی گذرنامه، اجازه ی خروج از کشور به خانمش را داده باشد، باید به آن جا مراجعه کرده و با ارائه سند ازدواجشان، اعلام کند که از اجازه ی خود منصرف شده است و خانم را ممنوع الخروج کند.

اما در صورتی که مرد در محضر اجازه نامه را تنظیم کرده باشد، باید با مدارک هویتی و شناسنامه به آن جا مراجعه کند و درخواست ابطال آن را بدهد. سپس با مدرک ابطال اجازه نامه به اداره گذرنامه برود و خانم را ممنوع الخروج کند.

 

آیا راهی برای خروج از کشور بدون اجازه شوهر وجود دارد؟


در جایی که آقا از این حق خود سو استفاده نماید، راه دیگری نیز برای خانم وجود دارد. در این شرایط خانم می تواند به دادستانی شهرستان مراجعه کند و ضرورت انجام سفر را توضیح دهد. دادستانی نیز پس از بررسی شرایط و اوضاع و احوال می تواند اجازه نامه خروج از کشور را برای خانم صادر کند.

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.