مجازات زنا در قانون مجازات اسلامی

۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 1 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
زنا و همجنس گرایی
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • آیا می دانید زنا چیست؟ آیا کسی که مرتکب زنا شود اعدام می شود؟
  • آیا همجنسگرایی مجازات دارد؟
  • آیا تفاوتی بین متاهل بودن و مجرد بودن شخص وجود دارد؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

زنا چیست؟

زنا به معنای برقراری رابطه نامشروع بین یک خانم و یک آقا است بدون اینکه آن ها طبق قانون و شرع زن و شوهر باشند.

ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی:

« زنا عبارت است از جماع (همبستر شدن) مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.
تبصره ۱- جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.
تبصره ۲- هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.»

همچنین اگر یکی از طرفین رابطه ی جنسی، نابالغ باشد و به سن بلوغ نرسیده باشد، و زنا صورت گرفته باشد، مجازات تنها برای فرد بالغ در نظر گرفته شده است. مثلا اگر مردی با دختر بچه ای که به سن بلوغ نرسیده است رابطه جنسی برقرار نماید، تنها مرد مجازات خواهد شد.


مجازات برقراری رابطه جنسی با میت چیست؟

برقراری رابطه جنسی با جسد شخص فوت شده (میت) نیز زنا محسوب می‌ شود. مجازات آن  نیز حد است مگر اینکه مرد با همسر متوفی خود زنا کند که مجازات وی ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق می‌باشد.


مجازات زنا در قانون مجازات اسلامی

زنا از جمله جریم حدی است. یعنی مجازات آن در شرع تعیین شده و از آن جا وارد قانون مجازات شده است. در مواردی مجازات عمل زنا، اعدام خواهد بود که قانون گذار آن موارد را در ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۳ آورده است.

مجازات ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی:

حد زنا در موارد زیر اعدام است:
الف- زنا با محارم نسبی.
ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.
تبصره ۱- مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
تبصره ۲- هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

  • نکته اول: در موارد ۲ و ۳، مجازات زانیه (زن) با توجه به شرایط، تابع سایر احکام می‌باشد. به این معنا که محصنه یا غیرمحصنه بودن و یا عنف و اکراه و اختیار آن مورد بررسی قرار گرفته و سپس در مورد مجازات وی تصمیم گیری می‌شود.
  • نکته دوم: چنانچه در زنای محصنه و یا زنا با محارم نسبی، زانیه (زن) بالغ و زانی (مرد) نابالغ باشد، زانبه فقط به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.
  • نکته سوم: در موارد دیگر اگر مرتکب غیرمحصن (مجرد) باشد، مجازات وی ۱۰۰ ضربه شلاق می‌باشد.

چه مدارکی برای اثبات زنا نیاز است؟

برای اثبات زنا، علاوه بر ادله و مدارک، اقرار متهم نیز مهم است، هرگاه متهم کمتر از چهار بار به زنا اقرار نماید به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. این مورد در مورد لواط (همجنس گرایی مرد) و مساحقه (همجنس گرایی زن) نیز صادق است.


مجازات تجاوز یا زنای به عنف چیست؟

براساس تبصره ۲ ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی اگر کسی با زنی که راضی به جماع با او نباشد، زنا کند (حتی در حالت مستی، بیهوشی و یا خواب)، حکم وی زنای به عنف بوده و اعدام خواهد شد. همچنین زنا با اغفال و فریب دادن دختر نابالغ، ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، حتی اگر موجب تسلیم وی گردد، نیز زنای به عنف بوده و همان حکم را دارد.

لازم به ذکر است در مورد زنای به عنف اگر زن باکره باشد، علاوه بر حکم اعدام، زانی موظف به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز می باشد. و اگر زن باکره نباشد زانی علاوه بر حکم اعدام، موظف است مهرالمثل بپردازد.


زنای محصنه به چه معناست؟

احصان در لغت به معنای ازدواج کرده است. به مرد متاهل محصن و به زن متاهل محصنه گفته می‌شود. البته احصان زمانی محقق می‌شود که همسر فرد؛ دائمی، سالم، بالغ و عاقل بوده و فرد هر زمان که بخواهد امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خود را داشته باشد.

زنای محصنه به معنای “جماع زن و مرد بدون علقه زوجیت در حالی که یکی از طرفین و یا هر دوی آنها متاهل باشند” می‌باشد.


چه مواردی فرد را از احصان خارج می کند؟

در ماده ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی، قانون گذار یکسری شرایط خاصی را در نظر گرفته است که فرد با اینکه متاهل است اما شرایط احصان را نخواهد داشت.

ماده ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی:

« اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند.»

مشاوره حقوقی دادیاران

مجازات زنای محصنه چیست؟

براساس ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مجازات حد زنا برای زانی (مرد زنا کننده) محصن و زانیه (زن زنا کننده) محصنه، رجم (سنگسار) می‌باشد. البته لازم به ذکر است که برای انجام این حکم موافقت رئیس قوه قضائیه لازم است. در غیر اینصورت چنانچه جرم با بینه و دلیل ثابت شده باشد حکم برای زانی محصن و زانیه محصنه اعدام خواهد بود در غیر این صورت، مجازات هر یک از آنها ۱۰۰ ضربه شلاق می باشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.