سفته چیست؟ چگونه سفته را به اجرا بگذاریم؟

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چک و سفته
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
  • ایا میدانید چگونه باید سفته را به اجرا بگذاریم ؟
  • ایا هر سفته ای را میتوان به اجرا گذاشت ؟
  • به اجرا گذاشتن سفته چقدر زمان میبرد ؟

اسناد تجاری درقانون تجارت شامل چک، سفته و برات می شوند. این اسناد یکسری مزیت و برتری نسبت به اسناد عادی دارند و روال رسیدگی به آنها تشریفات کمتری دارد. بنابراین کسی که این اسناد را در دست داشته باشد از مزیت آن ها می تواند بهره ببرد. سفته نیز یکی از اسنادی است که به منظور ضمانت برای حسن انجام کار یا به منظور پرداخت وجهی در آینده به شخصی، به دیگری داده می شود. البته امروزه چک پر کاربردتر است اما همچنان سفته نیز در مواردی استفاده می شود. همانطور که در صورت عدم پرداخت وجه چک می توان در دادگاه دعوی مطرح کرد، برای مواردی که در مورد این سند نیز عدم پرداخت صورت بگیرد، می توان از طریق مراجع قضایی پیگیری کرد. حال در ادامه ی مطلب به تعریف دقیق تری از سفته و سپس نحوه اجرا گذاشتن سفته می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با اجرای سفته نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

سفته چیست؟

سفته که نام دیگر آن فته طلب می باشد از جمله اسناد تجاری مذکور در قانون تجارت است که ماده ۳۰۷ آن را تعریف کرده است. این سند یک کاغذ چاپی است همانند چک که شخص صادر کننده سفته یا هرکدام از اشخاصی که آن  را امضا کرده اند، متعهد می شوند که وجه مشخصی را در زمان مقرر یا هر زمان که دارنده ی سفته در خواست نمود (عندالمطالبه)، به او بپردازد. سفته ممکن است بصورت حامل باشد یا در وجه شخص معینی صادر شده باشد.

مندرجات

براساس ماده ۳۰۸ قانون تجارت مندرجات این سند شامل:

  1. امضا یا مهر.
  2. تاریخ.
  3. مبلغی که باید پرداخت شود به حروف.
  4. گیرنده وجه.
  5. سر رسید پرداخت.

مسئول پرداخت کیست؟

شخص دارنده سند مزبور می تواند علیه همه یا برخی از کسانی که آن را امضا نموده اند، اعم از ظهر نویس، صادرکننده و یا ضامن ها طرح دعوی نماید. زیرا همه ی اشخاصی که سند را امضا نموده اند، مسئولیت تضامنی در پرداخت وجه مندرج در آن را دارند، بنابراین باید وجه را بپردازند. اگر شخصی غیر از صادرکننده وجه، سند را پرداخت نمود می تواند برای مطالبه ی مبلغ به شخص قبل از خود مراجعه نماید و به همین ترتیب برود تا به صادرکننده ی اصلی سند برسد.

نحوه به اجرا گذاشتن سفته

ابتدا باید واخواست سفته صورت بگیرد. درست است که واخواست کردن سفته الزامی نیست اما باعث می شود شخص از مزایای اسناد تجاری در مورد سفته واخواست شده، برخوردار گردد. واخواست کردن به این صورت است که در زمان سررسید برای دریافت مبلغ مندرج در آن شخص دارنده به بانک مراجعه کند، در صورتیکه پرداخت انجام نشود، فرد دارنده تا ۱۰ روز بعد از سر رسید به اداره ی واخواست سفته برود و واخواست نامه برای سفته خود پر کند.

اگر هم خودش فرم واخواست نامه را از بانک دریافت نمود و پر کرد، یک نسخه کپی از واخواست نامه را به شخص صادرکننده ارسال کنند و کپی برابر اصل سفته و واخواست نامه خود را به همراه دادخواستی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به منظور مطالبه ی وجه سفته تکمیل نموده اید، ارسال کنید. همچنین می تواند قرار تامین را نیز با همین دادخواست خود مطرح نمایید.

مزایای واخواست نمودن چیست؟

  • اگر واخواست صورت نگیرد، خاصیت تجاری خود را از دست می دهد و تبدیل به سند عادی می شود.
  • اگر واخواست صورت بگیرد، می توان درخواست صدور قرار تامین نمود.
  • خسارت تاخیر تادیه وجه آن از تاریخ واخواست محاسبه می شود. (درغیر اینصورت از تاریخ ثبت دادخواست برای دعوی محاسبه می گردد.)

مرجع صالح برای طرح دعوی

مبلغ تا بیست میلیون تومان: در صلاحیت شورای حل اختلاف.

مبلغ بیش از بیست میلیون تومان: در صلاحیت دادگاه حقوقی.

هزینه رسیدگی

شخص باید معادل ۳.۵ درصد مبلغ مندرج در سفته را به دادگاه بپردازد. اگر به عنوان یک سند تجاری از طریق واخواست اقدام نماید، می تواند در خواست تامین نماید اما اگر در مهلت مقرر واخواست ننماید و بخواهد درخواست تامین بکند باید، تامین خسارات احتمالی را نیزبه دادگاه بسپرد.

در این مطلب در رابطه با چگونه سفته را به اجرا بگذاریم توضیحاتی ارائه دادیم. اگر در این رابطه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق فرم زیر درخواست مشاوره فوری با وکیل داشته باشید.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با اجرای سفته نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.