شکایت از گران فروشی

۷ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
شکایت-به-دلیل-گران-فروشی
۵/۵ - (۲ امتیاز)

آیا گران فروشی کردن جرم است؟ آیا می توان از شخص گران فروش شکایت کرد؟

چطور می توان شکایت از گران فروشی طرح کرد؟

گران فروشی با تورم متفاوت است. در سالیان گذشته قیمت بسیاری از کالاها و اجناس به دلیل تورم بالا رفته است. این مسئله طبیعی است هر جامعه ای در طول سال با نرخ تورم مشخصی مواجه می شود. اما گران فروشی فرق می کند. در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 6  وکیل آنلاین

معنای گرانفروشی

برای اینکه متوجه شویم گران فروشی چیست به ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵۷ قانون نظام صنفی کشور توجه کنید:

” ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی:

گرانفروشی: عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور علی الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار گردد.”

“‌ ماده ۵۷ قانون نظام صنفی کشور:

گران‌فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به‌بهائی بیش از نرخ‌های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط، عدم اجرای مقررات و‌ ضوابط قیمت‌گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به‌ زیان خریدار گردد…”

متناسب با مواد فوق می توان تعریفی از گران فروشی بدست آورد.

مجازات گران فروشی چیست؟


در خصوص مجازات گران فروش در ادامه ماده ۵۷ قانون نظام صنفی کشور، به آن پرداخته است و مجازات آن را بیان کرده است. می توان بیان کرد که در هربار تکرار این جرم مجازات افزایش پیدا می کند.

“‌ ماده ۵۷ قانون نظام صنفی کشور:

جریمه گران ‌فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:
« متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد‌شده به خریدار یا مصرف‌کننده»

  • در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گران فروشی.
  • در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گران فروشی جریمه می‌گردد.
  • در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گران فروشی جریمه می‌ شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به‌ مدت دو هفته نصب می‌ شود.
  • در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ گران فروشی جریمه می‌ شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌ عنوان متخلف صنفی به‌ مدت یک‌ ماه نصب می‌ شود.
  • در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده‌ برابر مبلغ گران فروشی جریمه می‌ شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌ عنوان متخلف صنفی به‌ مدت دو ماه نصب می‌ شود. همچنین به مدت شش‌ ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌ گردد.”
  •  

    مشاوره حقوقی دادیاران

     

    مرجع رسیدگی کننده به شکایت از گران فروشی


    برای رسیدگی به تخلفات اصناف که طیف متنوعی دارند از احتکار، کم فروشی، تقلب، فروش اجباری … یک مرجعی تشکیل شده است به عنوان سازمان تعزیرات حکومتی. سازمان تعزیرات حکومتی مرجعی رسیدگی کننده به گران فروشی و تخلفات انجام شده توسط صنف هاست.

    هنگامی که در فروشگاهی با گران فروشی مواجه شدید باید در سازمان تعزیرات حکومتی علیه آن شکایت کنید زیرا که فروشنده مرتکب تخلف شده است.

    این سازمان در بازه های زمانی مختلف، بازرس هایی را به صورت نامحسوس می فرستد تا عملکرد فروشنده ها و اصناف را کنترل نمایند و در صورت تخلف با آن ها برخورد کنند.

    البته انجمنی تحت عنوان انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز وجود دارد که به احقاق حق تضییع شده ی مصرف کنندگان در برابر ارائه دهندگان کالا و خدمات می پردازد. از طریق شکایت در این انجمن نیز می توانید به حق خود برسید و با شخص متخلف برخورد صورت بگیرد.

    راه های شاکایت از گران فروشی


    دو راه برای شکایت از شخص متخلف وجود دارد:

    • اولین راه تماس با سامانه ۱۳۵ است که می توانید گران فروشی را از این طریق اطلاع دهید.
    • راه دوم نیز نوشتن شکوائیه در سایت سازمان تعزیرات حکومتی است. این راه مطمئن تر است و از این طریق این سازمان با فرد متخلف برخورد می کند.

    مشاوره فوری با وکیل

    همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

    درخواست مشاوره تلفنی

    در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

    دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

    تخریب جهیزیه توسط زوج

    اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

    ولی دم چه کسی است؟

    بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

    5/5 - (2 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ۰ دیدگاه ثبت شده است.