طلاق خلع و طلاق مبارات چیست ؟

۲۰ آبان, ۱۴۰۱ 1 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
طلاق خلع یا مبارات- دادیاران
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ازدواج یکی از اتفاقات مهم در زندگی هر شخصی است اما گاهی اتفاق می افتد که دو نفر از نظر مسائل مختلف با هم اختلافات بسیاری دارند و گاهی اوقات روابط بین زوجین به جایی می رسد که آن ها تصمیم به پایان دادن زندگی مشترک خود می گیرند. ما در قانون مدنی دو نوع طلاق داریم. گاهی اوقات به این دلیل که حق طلاق در قوانین ایران با مرد است، طلاق به صورت یک طرفه از سمت مرد صورت می گیرد. اما گاهی اوقات زوجین  بصورت مشترک تصمیم می گیرند که بصورت توافقی از هم جدا شوند. طلاق های توافقی در قوانین ایران به دوصورت است : طلاق خلع و طلاق مبارات.

این دو طلاق جزئی از طلاق‌های توافقی می باشد. یعنی در آن بدون قضاوت و با توافقات قبلی زوج و زوجه تقاضای طلاق می‌کنند و از هم جدا می شوند.

طلاق خلع چیست؟

خلع از نظر لغوی به معنای کندن و درآوردن است. طلاق خلع در شرایطی رخ می‌دهد که زن به قدری از همسر خود تنفر دارد که حاضر به پرداخت وجه یا مالی جهت جدا شدن از وی می باشد. در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی طلاق خلع را به این صورت تعریف کرده است:

ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی:
« طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر( فدیه) باشد.»

پس همانطور که در ماده ی فوق می بینید در این طلاق کراهت از سمت خانم است و به همین دلیل خانم ممکن است با توافق با شوهر خود کمتر از مهریه اش یا کل مهریه اش را ببخشید یا اینکه حتی علاوه بر مهریه، مالی نیز به همسر خود بدهد تا او را طلاق بدهد.

اینستاگرام دادیاران

 طلاق مبارات چیست؟

مبارات نیز از نظر لغوی به معنای بیزار شدن از یکدیگر است. در طلاق مبارات، نفرت از سمت هر دو طرف است. یعنی هم زن از همسر ناخشنود است و هم مرد از همسر خود. اما در این طلاق بر خلاف طلاق مبارات چون کراهت از سمت هر دو طرف است خانم حداکثر تا میزان تمام مهریه خود یا کمتر از میزان مهریه اش زامی تواند ببخشد و مرد او را طلاق دهد. یعنی در اینجا وجه یا مالی بیش از مبلغ اصلی مهریه پرداخت نمی شود.

در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی ایران طلاق مبارات را به این صورت تعریف کرده است:

ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی:
« طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض (فدیه) باید زائد بر میزان مهر نباشد.»

طلاق خلع و مبارات با اینکه به ایجاب و قبول زوجین احتیاج دارد اما یک ایقاع است که همچنان عمل طلاق در اختیار مرد است.

فدیه چیست؟

فدیه اصطلاحاً به همان مال یا مهریه ای گفته می شود که در هر کدام از طلاق های خلع و مبارات خانم به مرد می بخشد.

عده در طلاق خلع و طلاق مبارات به چه صورت است؟

طلاق ها از حیث قابل رجوع بودن یا غیر قابل رجوع بودن، به دو دسته تقسیم می شوند: طلاق رجعی و طلاق بائن.

طلاق رجعی طلاقی است که مرد در مدت عده می تواند به همسر خود برگردد و به زندگی مشترک خود ادامه می دهند.

طلاق بائن نیز به طلاقی گفته می شود که مرد در ایام عده حق بازشگت و رجوع به همسرش را ندارد و اگر بخواهند مجدداً با هم زندگی کنند باید با هم مجدداً ازدواج نمایند.

عده نیز به معنای مدت زمانی است که پس از طلاق خانم حق ازدواج مجدد یا برقراری رابطه ی جنسی با شخص دیگری را در آن مدت نخواهد داشت. در طلاق خلع و مبارات نیز عده وجود دارد. اما این طلاق ها در دسته ی طلاق های بائن قرار دارند و غیر قابل رجوع و بازگشت در ایام عده هستند،زیرا خانم در مقابل بخشید مهریه یا مالی از همسر خود جدا می شود. همچنین  در طلاق بائن خانم از همسر خود ارث نمی برد و حق دریافت نفقه هم ندارد.

مدت زمان نگه داشتن عده براساس ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی به شرح زیر است:

ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی:

« عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر (پاکی از عادت ماهیانه) است مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است.»

اگر خانم از بخشش فدیه (مال یا مهریه)، منصرف شود و نپردازد در اینجا تکلیف طلاق چه می شود؟

اگر در اینجا خانم از بخشش مهریه یا مالی که باید به مرد بدهد منصرف شود و به هر دلیلی آن را نپردازد، در اینجا طلاق بصورت طلاق رجعی می شود و مرد اگر بخواهد می تواند در ایام عده به زن خود رجوع کند و مجدداً با هم زن و شوهر خواهند بود.

سخن پایانی

طلاق خلع و طلاق مبارات یکی از مطالب زیر مجموعه طلاق توافقی می باشد. جهت اطلاعات بیشتر بر روی ان کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.

  1. جای بسی تاسف است که برای طلاق در جامعه به دنبال وکیل باشیم-اصولاً جامعه باید به حدی از آگاهی رسیده باشد که در انتخاب اولیه دچار اشتباه نشویم تا مجبور به انتخاب وکیل برای طلاق باشیم