فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو

۲۶ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گروه وکلای دادیاران
به این مطلب امتیاز دهید

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو


برگ سبز خودرو چیست؟ آیا سند خودرو همان برگ سبز است؟

برگ سبز خودرو چه تفاوتی با سند رسمی دارد؟

آیا برگ سبز را می تواند به جای سند رسمی خودرو در نظر گرفت؟

زمانی که شما اتومبیلی خریداری می کنید باید تعویض پلاک انجام دهید و پلاکی به نام شما بر روی خودرو نصب شود. در نتیجه برگه ی سبز رنگی برای تعویض پلاک خودرو به شخصی که مالک پلاک است داده می شود. اما در گذشته اینطور بود که تا زمانی که انتقال سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد صورت نمی گرفت، انتقال مالکیت با برگ سبز انجام نمی شد.

برگ سبز خودرو چیست؟


برگ سبز خودرو یک سندی است که توسط نیروی انتظامی صادر می شود و برای مالکیت پلاک خودرو است. در واقع برگ سبز خودرو ربطی به سند رسمی آن ندارد و تنها نشاندهنده مالکیت پلاک اتومبیل است. بر روی برگه سبز خودرو اطلاعات مالکیت خودرو نوشته شده است و به نوعی شناسنامه ی اتومبیل محسوب می شود.

شما برای تعویض پلاک باید به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و اگر ماشین بدهی و خلافی ای دارد پرداخت نمایید تا تعویض پلاک به خریدار جدید صورت بگیرد و بعد از آن برگ سبز صادر شود.

 

نکات حقوقی خرید خودرو

کفایت برگ سبز برای نقل و انتقال خودرو

نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک مشهد

 

اطلاعات مندرج  بر روی برگ سبز خودرو چیست؟

  • مشخصات هویتی مالک اتومبیل
  • اطلاعات هویتی خریدار اتومبیل
  • مشخصات ظاهی و فنی وسیله نقلیه

زمانی که شما اقدام به خرید اتومبیل دسته دومی می کنید باید جهت انتقال سند رسمی اتومبیل به دفاتر ثبت اسناد مراجعه نمایید. در نتیجه علاوه بر دریافت برگ سبز و تعویض پلاک باید انتقال سند نیز انجام شود.

فرق برگ سبز با سند رسمی خودرو چیست؟


فرق برگ سبز و سند رسمی در آنجاست که؛ برگ سبز همانطور که گفتیم شناسنامه اتومبیل است و تنها نشاندهنده مالکیت پلاک است. اما این به معنا نیست که هرکس برگ سبز به نام اوست، مالک رسمی اتومبیل نیز باشد. اما سند رسمی خودرو، به معنای مالکیت تمام و کمال آن است که به شما منتقل شده است. در نتیجه اگر سند رسمی خودرو به نام شما نباشد ولو اینکه برگ سبز به نام شما باشد، ممکن است شما مالک اتومبیل نباشید.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

در حال حاضر برگ سبز خودرو سند مالکیت محسوب می شود یا خیر؟


بله، در سال ۱۳۸۹ اختلاف میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران، برسر مالکیت اتومبیل شکل گرفت. کانون سردفتران معتقد بود که باید انتقال مالکیت حتما از طریق سند رسمی صورت بگیرد و برگ سبز اثبات کننده مالکیت خودرو نیست. نیروی انتظامی نیز صرف داشتن برگ سبز را به معنای مالکیت در نظر می گرفت.

اختلاف میان این دو ارگان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۴۰۰ به این اختلافات پایان داده شد. دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری، اعلام نمود که: 

برگ سبز خودرو سند مالکیت محسوب می شود.

در نتیجه دیگر الزامی به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد نیست. اما اگر اشخاص مایل باشند به اختیار خودشان است که اقدام به تنظیم سند رسمی کنند یا خیر.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.