فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد

۲ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فسخ نکاح
به این مطلب امتیاز دهید

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۵ دقیقه

فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد


  • چگونه می توان نکاح را به دلیل ناتوانی جنسی مرد فسخ کرد؟
  • ایا بعد از اردواج میتوان عقد را باطل کرد؟
  • منظور از ناتوانی جنسی مرد چیست؟

در قانون تعریف خاصی درباره ی فسخ نکاح نیامده است. اما بر طبق تعاریف گوناگون حقوقدانان می توان گفت: ” نکاح عقد است، ولی از آنجایی که جزو عقود مالی به حساب نمی آید، قانون گذار برخی قواعد عمومی معاملات را تا آن جایی که با ماهیت نکاح و طبیعت آن سازگار باشد، برای آن اعمال کرده است.” در ادامه مطلب به فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد می پردازیم.

اختیار فسخ نکاح


اختیار فسخ نکاح یکی از قواعدی می باشد که مبنای وضع آن در قانون ایران، جلوگیری از زیان زوجینی است، که برای او حق فسخ شناخته شده است. خیار فسخ نکاح بر طبق ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی فوری است. همچنین بر طبق ماده ۱۱۳۲ برای فسخ نکاح، رعایت ترتیباتی که برای طلاق مقرر شده شرط نیست.

موجبات فسخ نکاح دوازده مورد می باشد. که برخی از آن صرفا برای زن حق فسخ ایجاد می کند. برخی فقط برای مرد حق فسخ ایجاد می کند. و برخی نیز برای هر دو طرف حق فسخ نکاح را ایجاد می کند. یکی از مواردی که باعث به وجود آمدن حق فسخ نکاح برای زن می شود ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی یا عَنَن است.

عنن چیست؟


عنن در علم پزشکی، به معنای عدم توانایی انجام وظایف زناشویی به طور دائمی یا برای مدت طولانی است. عنن ممکن است به طور مطلق باشد. یعنی مرد نسبت به هیچ زنی تمایل به داشتن رابطه نداشته باشد. در بعضی حالات هم عنن به شکل نسبی است. به این معنا که، مرد تمایل داشتن رابطه نامشروع با سایر زنان را دارد. اما تمایل به داشتن رابطه با همسر خویش را ندارد.

عنن ممکن است منشاء مادرزادی داشته باشد، یا آن که منشاء آن روانی باشد. از جمله عوامل روحی و روانی که موجب عنن می شود: ترس، همجنس باز بودن و عدم وجود رابطه عاشقانه با همسر است.

ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی، عنن به وجود آمده بعد از عقد نکاح و قبل از عقد را موجب حق فسخ برای زن می داند. عنن به معنای، ناتوانی مرد در ایفای وظایف زناشویی است.

شرط استفاده ی زن از این عیب آن است که، حتی یک بار هم عمل زناشویی با مرد انجام نشده باشد. زن در صورت وقوع نزدیکی با همسرش، هرچند حق فسخ ندارد. اما می تواند بر اساس ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی به علت ایجاد عسر و حرج از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

دادگاه در صورت رجوع زن و ادعای این که، شوهر او دچار عنن شده است، باید به اندازه ی مهلت متعارف در علم پزشکی صبر کند. تا ببیند آیا عنن به طور قاطع در شوهر به وجود آمده است یا خیر؟

 همانطور که بالاتر هم اشاره شد خیار فسخ نکاح فوری است. و در این مورد زوجه بعد از مطلع شدن باید بلافاصله از آن استفاده کند. قضاوت در مورد فوریت یا عدم آن توسط قاضی با استناد به عرف انجام می گیرد.

مشاوره حقوقی دادیاران

مهریه پس از فسخ نکاح


ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی در مورد مهریه در صورت فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد، بیان داشته است.

” ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی:

هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با‌ وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است. “

آیا اگر نکاح فسخ شود، نفقه نیز باید پرداخت شود؟


در مورد نفقه نیز باید بدانیم در صورت فسخ نکاح، در ایام عده به زن نفقه ایی پرداخت نمی گردد مگر آن که باردار باشد.

نحوه درخواست فسخ نکاح


برای این منظور زوج یا زوجه باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند. و دادخواست فسخ نکاح را تنظیم نماید. بعد از تعیین وقت رسیدگی، در جلسه دادگاه حاضر شده و دلایل و مستندات خود برای فسخ نکاح را به دادگاه تقدیم نماید. در این صورت بعد از صدور حکم فسخ نکاح، زوجین باید برای فسخ نکاح به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمایند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...