قوانین تغییر جنسیت در ایران

۲۵ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تغییر-جنسیت
۴/۵ - (۱ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۵ دقیقه

قوانین تغییر جنسیت در ایران


  • ترنس ها چگونه می توانند برای عمل تغییر جنسیت در ایران اقدام نمایند؟
  • افراد دو جنسیتی برای تغییر جنسیت باید چه کار کنند؟
  • آیا در قوانین ایران تغییر جنسیت پذیرفته شده است؟

از دیرباز همواره در در سطح جامعه با افرادی رو به رو می شدیم که مشکلات جنسیتی داشند. در چند سال اخیر، برخلاف گذشته که با افراد ترنس یا دو جنسه و عمل تغییر جنسیتی برخورد تهاجمی می شد و افراد مورد ترد یا تمسخر واقع می شدند، برخورد مردم با افرادی که اصطلاحا ترنس هستند یا دو جنسه هستند، بسیار بهتر شده و از آن ها در جامعه حمایت می شود.

همچنین از آن جا که این اقدام به صورت قانونی پذیرفته شده است، ازاین رو هر ساله تعداد افرادی که اقدام به انجام عمل تغییر جنسیت می کنند بیشتر می شود و این اتفاق بسیار خوبیست. زیرا دیگر این افراد به دلیل سایر افراد جامعه تحت فشار قرار نمی گیرند و می توانند مثل سایر انسان ها زندگی طبیعی ای داشته باشند.

لازم است ذکر شود که این افراد، همجنس گرا نیستند بلکه تمایلاتی که در درونشان از نظر روانی وجود دارد، منطبق با جنس مخالف آن هاست.

به چه کسانی ترنس گفته میشود ؟


عده ی ازافراد هستند که شخصیت، اخلاق و شرایط ذهنیشان یا حتی علایق و رفتارشان با جنسیتی که در جسم آن ها وجود دارد، همخوانی ندارد. مثلا مردانی که خلق و خوی زنانه دارند  و یا زنانی که همچون مردان رفتار می کنند و به سمت کارهای مردانه گرایش دارند. به این گروه از افراد تراجنسی یا ترنس سکشوال گفته می شود.

افراد دو جنسیتی چه کسانی هستند؟


گروهیاز افراد هستند که دچار اختلال جنسیتی در جسمشان هستند و در اصلاح دو جنسیتی اند. این افراد ساختار بدنشان ترکیبی از دو جنس است و ما بین دو جنس زن و مرد قرار دارند، اما به یک جنس تمایل و شباهت بیشتری دارند از نظر شخصیتی.

هر دو گروه این افراد مطابق قوانین حاکم در ایران، می توانند با طی کردن مراحل پزشکی و قانونی، اقدام به عمل جراحی تغییر جنسیت نمایند. انجام این عمل از نظر شرعی در مذهب تشیع و برخی ادیان مسیحیت فاقد اشکال است.

مراحل قانونی تغییر جنسیت


برای اینکه افراد اقدام به عمل جراحی و تغییر جنسیت نمایند، می توانند ابتدا به یک روانشناس معتبر ومتخصص مراجعه نمایند تا اطمینان پیدا کنند که می خواهند تغییر جنسیت بدهند یا خیر.

برای اقدام قانونی جهت تغییر جنسیت، شما ابتدا باید مراحل زیر را طی کنید:

  •  ابتدا دادخواستی جهت صدور مجوز تغییر جنسیت تهیه کرده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به دادگاه خانواده ارسال می کنید.
  • سپس دادگاه بعد از بررسی دادخواست شما، شما را به روان پزشک متخصص و مورد تایید معرفی می کند تا وضعیت روانی شما و شرایط شما بررسی گردد.
  • همچنین باید در حین گذراندن جلسات روان پزشک، آزمایش هایی تشخیص هورمون و کاریوتراپی انجام دهید.
  • در صورتی که تایید روانپزشک را گرفتید و آزمایشات شما نشان داد که شما دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیستید، از طرف پزشکی قانونی نامه تاییدیه صادر می شود.
  • سپس قاضی دادگاه خانواده، اقدام به صدور مجوز تغییر جنیسیت می نماید.
  • پس از سپری کردن عمل جراحی، شخصی که تغییر جنسیت یافته باید شناسنامه ای متناسب با جنسیت و هویت جدید خود بگیرد. برای این کار باید به دادگاه مراجعه کند تا مجوز شناسنامه ی جدید خود را بگیرد.
مشاوره حقوقی دادیاران

آیا فردی که ازدواج کرده است می تواند اقدام به تغییر جنسیت کند؟


بله، اگر فردی شرایط بیان شده را داشته باشد و مجوزهای قانونی را دریافت کندف می تواند اقدام به تغییر جنست نماید حتی اگر ازدواج کرده باشد. اما در مورد حقوق و حقوق قانونی افرادی که ازدواج کرده اند و بعد تغییر جنسیت داده اند چند حالت پیش می آید:

  • اگر شخصی بعد از اینکه ازدواج نمود، و قبل از اینکه رابطه ی جنسی با همسر خود برقرار نماید، اقدام به عمل تغییر جنسیت کند، عقد ازدواج باطل می شود. در اینجا مهریه ای به خانم تعلق نمی گیرد. اما اگر به طرف مقابل ضرر یا خسارتی وارد شود، شخصی که اقدام به تغییر جنسیت نموده باید آن راجبران کند.
  • اگر زن یا مرد بعد از برقراری رابطه ی جنسی، تغییر جنسیت بدهند، چه خانم تغییر جنسیت دهد و چه آقا تغییر جنسیت دهد، باید مهریه خانم به طور کامل پرداخت شود. اما  این دو نفر ازدواشان باطل است. زیرا ازدواج دو فرد همجنس، مطابق قوانین شرعی، باطل است.
  • اما در فرض بسیار خاصی که هر دو نفر یعنی هم خانم و هم آقا اقدام به تغییر جنسیت نمایند، در اینجا ازدواج آن ها پا برجا می ماند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.