مجازات حمل مشروبات الکلی

۱۴ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حمل-مشروبات-الکلی
به این مطلب امتیاز دهید

مجازات حمل مشروبات الکلی


مجازات حمل مشروبات الکلی چقدر است؟

اگر شخصی با ماشین مشروبات الکی را حمل کند، مجازاتش چیست؟

آیا بین مرجع رسیدگی کننده به مشروب دست ساز داخلی و مشروب خارجی تفاوتی وجود دارد؟

استفاده از مشروبات الکی، تحت عنوان شرب خمر در قانون مجازات جرم انگاری شده است. جرم انگاری این موضوع به شرع باز می گردد. استفاده ی این مشروبات موجب از دست دادن قوای عقلی و عدم کنترل شخص بر اعمال و گفتارش می شود و تاثیرات سوئی بر روی مغز و بدن دارد. از آن جا مصرف این ها جرم است، کسی که آن ها را حمل کند، خرید و فروش کند یا بسازد نیز مجرم محسوب می شود.

حمل مشروبات الکلی


حمل و نگهداری مشروبات الکلی مطابق قانون مجازات اسلامی جرم است. اگر شخصی از طریق اتومبیل به حمل مشروبات الکی اقدام کند و اینور و آنور ببرد، مرتکب جرم حمل مشروبات الکلی شده است.

همانطور که می دانید مصرف مشروبات الکلی جرم است. وقتی خود موضوعی طبق شرع حرام است و ممنوع است تمامی لوازمات آن از جمله ساخت مشروب، قاچاق مشروب، حمل و نقل مشروب، فروش مشروب و… همگی جرم محسوب می شوند. قانون گذار نیز مجازات این اعمال را در قانون مشخص نموده است.

مجازات شرب خمر چیست؟

مجازات جرم ربا چیست؟

 

مجازات حمل مشروبات الکلی چیست؟


برای تعیین مجازات، باید به قانون مجازات اسلامی مراجعه نماییم. در ماده ۷۰۲ این قانون مجازات اسلامی، مجازات نگهداری و حمل مشروبات الکلی به شرح زیر بیان شده است:

  • حبس از شش ماه تا یکسال
  • تا ۷۴ ضربه شلاق
  • جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش مشروباتی که حمل کرده است.

هر سه گروه مجازات های فوق باید در مورد شخص مجرم اجرا شود.

” ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی:

هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار (۷۴) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده محکوم می شود. “

مشاوره حقوقی دادیاران

مجازات حمل مشروبات الکلی در ماشین چیست؟


در تبصره ی (۱) ماده ۷۰۳ قانون مجازات، شرایط و مجازات حمل مشروبات الکلی با ماشین بیان شده است. در این تبصره بیان شده که اگر میزان مشروباتی که حمل می شود بیش از بیست لیتر باشد، دو حالت پیش می آید:

  • اگر مالک اتومبیل از وقوع این جرم مطلع باشد: ماشین به نفع دولت ضبط می شود.
  • در صورتی که مالک اتومبیل از وقوع این جرم مطلع نباشد: شخصی که مرتکب جرم شده باید معادل قیمت وسیله ی نقلیه را بپردازد.

این مجازات ها علاوه بر مجازات هایی است که در ماده ۷۰۲ بیان کردیم، اعمال می شود.

” تبصره ۱ ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی:

در خصوص مواد (۷۰۲) و (۷۰۳)، هرگاه مشروبات الکلی مکشوفه به میزان بیش از بیست لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می گیرد چنانچه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد در غیر این صورت مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه نیز محکوم خواهد شد. آلات و ادواتی که جهت ساخت یا تسهیل ارتکاب جرائم موضوع مواد مذکور مورد استفاده قرار می گیرد و وجوه حاصله از معاملات مربوط به نفع دولت ضبط خواهد شد. “

آیا بین مرجع رسیدگی کننده به مشروب دست ساز داخلی و مشروب خارجی تفاوتی وجود دارد؟

مشروب داخلی که رسیدگی به آن در دادسرا و سپس دادگاه کیفری دو صورت می گیرد. اما در مورد مشروب خارجی از آن جا که این موضوع به قاچاق غیرمجاز کالا و ارز باز می گردد که در صلاحیت دادگاه انقلاب است، در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ رای وحدت رویه ای صادر شد که براساس آن نگهداری مشروب خارجی در صلاحیت دادگاه انقلاب نیست اما قاچاق مشروب خارجی در صلاحیت رسیدگی دادگاه انقلاب خواهد بود.

 

گروه حقوقی دادیاران _ وکیل کیفری
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.