مراحل طلاق توافقی

۱۵ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
طلاق توافقی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

اگر زوجین در زندگی مشترک خود به مرحله ای رسیدند که دیگر راهی برای ادامه دادن آن وجود نداشته باشد و قصد جدایی و طلاق داشته باشند، طلاق توافقی یکی از ساده ترین راه های جدایی و طلاق می باشد. زیرا که در این طلاق از پیش طرفین برسر موضوعات مختلفی به توافق رسیده اند و با هم صحبت هایشان را کرده اند در نتیجه نزاع و درگیری یا اعصاب خوردی بوجود نمی آید. در ادامه ی مطلب به مسائلی که باید بر سر آن به توافق برسند می پردازیم و بعد مراحل طلاق توافقی را به ترتیب بیان می کنیم.

مراحل طلاق توافقی

مدت زمان حدودی (نسبت به رویه شعبات مختلف متفاوت است) ۶۰ روز


در زیر مراحل طلاق توافقی در جدیدترین رویه دادگاه خانواده ذکر شده است.

  1. توافق بر سر مهریه و نفقه و فرزندان

    مهریه و نفقه: میزان پرداخت مهریه به صورت توافقی می باشد، به این معنا که برخلاف باور عموم، در طلاق توافقی لزوما مهریه بخشیده نمی شود و زوجین می توانند بر سر میزان پرداختی آن چه به صورت نقد و چه به صورت اقساط به توافق برسند.
    جهیزیه: از آن جهت که خانم می تواند در هنگام طلاق تمامی اقلام جهیزیه خود را مطالبه کرده و با خود ببرد، تصمیم گیری در مورد تعداد وسایل و چگونگی و زمان جابه جایی آنها نیز به صورت توافقی صورت می گیرد.
    حضانت فرزندان: در مورد حضانت فرزندان؛ مکان و روزهای دیدار والدین با فرزندان، هزینه ها و نفقه اطفال، محل اقامت و.. زوجین باید با هم به توافق برسند. گرچه در این مورد دادگاه با توجه به صلاح دید اطفال و وابستگی عاطفی آنان، دخالت های لازم را خواهد داشت.
    زوجین میتوانند توافقات خود را به صورت مکتوب نوشته و به همراه شهود ان را امضا کنند تا در اینده ادعایی از طرفین ایجاد نگردد.




  2. گذراندن مشاوره و صدور گواهی عدم سازش

    پس از رسیدن به توافقات لازم، زوجین باید از طریق سامانه تصمیم به آدرس zaman.behzisti.net جهت گذراندن دوره ۴۵ روزه مشاوره اقدام به ثبت نام کنند.(در شهرهای مختلف مدت زمان متفاوت می باشد). درصورتی که پس از گذراندن دوره های مشاوره؛ زوجین همچنان بر طلاق اصرار ورزند، مشاور عدم سازش را تایید می کند و زوجین باید دادخواست طلاق از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کنند.




  3. دادخواست طلاق توافقی

    پس از صدور گواهی عدم سازش به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و تقاضای تنظیم دادخواست طلاق توافقی میدهید. دادخواست شما توسط دفتر خدمات قضایی تنظیم و به شعبه دادگاه خانواده ارجاع می‌شود. پس از آن وقت مشخصی توسط دادگاه تعیین شده تا هر دو یا وکیل شما در دادگاه حضور پیدا کند. این زمان به شما ابلاغ می‌شود.




  4. جلسه رسیدگی دادگاه

    دوطرف و یا وکلای آن‌ها دردادگاه حضور پیدا می‌کنند. پس از نهایی‌شدن دادگاه و بررسی پرونده توسط قاضی، گواهی‌عدم‌سازش صادر می‌گردد.
    انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل اجباری نیست ولی مزایای بسیاری دارد که طبق تجارب ما پیشنهاد می‌گردد. از جمله این مزایا افزایش سرعت انجام امور می باشد. بسیار اتفاق افتاده به دلیل عدم اشنایی با ضوابط و مراحل ارجای طلاق توافقی ماه ها به طول انجامیده و به طبع آن پشیمانی و یا اتفاقاتی که باعث انصراف یکی از طرفین گردیده است.
    همچنین وجود وکیل باعث حفظ حقوق موکل خود، جلوگیری از تنش و درگیری، افزایش کیفیت کار، عدم نیاز به مراجعه موکل می‌گردد.




  5. مراجعه به محضر

    پس از مراحل دادگاه به‌ همراه رای قطعی طلاق توافقی ظرف سه ماه، بامراجعه به محضر،سند طلاق امضا و طلاقنامه صادر می‌گردد.




فقط در طلاق توافقی با حق طلاق (وکالت در طلاق) داشتن وکیل دادگستری برای خانم الزامی می‌باشد.

توافقنامه از روش اعطای وکالت نامه به خانم جزو نکات ضروری در طلاق توافقی

ابتدا مرد با حضور در دفتر اسناد رسمی به خانم به صورت محدود و یا نامحدود وکالت می دهد تا خود را مطلقه سازد. به اصطلاح حق طلاق را به خانم می‌دهد. در مقابل خانم اقرار نامه ای را تنظیم می کند و عنوان می نماید که کلیه حق و حقوق خود را دریافت نموده و از تاریخ تنظیم اقرارنامه هرگونه ادعایی در این خصوص از اعتبار نخواهد داشت. لذا در کنار وکالتنامه محضری اقرارنامه نیز دریافت کنید.

خانم میتواند با اعطای وکالت به وکیل دادگستری که وکیل مع الواسطه (با واسطه) خانم نام دارد، مراحل را بدون حضور خود انجام دهد. وکیل وی میتواند در حدود اختیارات مندرج در وکالت نامه اعطایی از سوی خانم گواهی عدم سازش را دریافت نماید.

واتس اپ دادیاران

نکات مهم طلاق توافقی

  • هزینه جلسات مشاوره و محضر به عهده زوجین می باشد.
  • در تمامی مراحل به جای زوجین، وکلای آنها می توانند حضور داشته باشند به جز مرحله آخر(خوانده شدن صیغه طلاق)
  • پیش از مراجعه به محضر خانم موظف است آزمایش بارداری داده و برگه عدم بارداری را به محضر تسلیم کند.
  • اگر زوجه باکره باشد باید جهت انجام معاینه به‌ پزشکی قانونی مراجعه کرده و برگه سلامت را به دادگاه تحویل دهد.
  • اگر زوجه باکره باشد و این موضوع از طریق پزشکی قانونی ثابت گردد، زوجه می تواند با اجازه دادگاه پس از طلاق، نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند.
  • زوجین باید پیش از هر اقدامی در سامانه ثنا ثبت نام کنند. زیرا بر خلاف گذشته ابلاغات به صورت مکتوب به درب منزل ارسال نمی شوند.
  • زوجین می توانند در هر یک از مراحل اعلام کنند که پشیمان شده اند و تمایل به ادامه زندگی دارند.

نکات ضروری در طلاق توافقی

نکته اول:

این که مهریه یا قسمتی از آن پرداخت گردد و یا کاملا بخشیده شود باید از قبل توافق گردد و در توافق نامه ذکر شود. توافق بر سر نحوه پرداخت مهریه از شروط طلاق توافقی است و اگر ابهامی در آن وجود داشته باشد، طلاق از طرف دادگاه رد می‌شود.

نکته دوم:

هزینه های اجباری طلاق توافقی شامل سه قسم می باشد. هزینه دادخواست، هزینه مشاوره، هزینه محضر. هر کدام از این موارد نسبت به شهرستان محل اقامت متفاوت می باشد.

نکته سوم:

اگر پس از صدور رای دادگاه، مرد از جاری شدن طلاق پشیمان گردد، طلاق توافقی انجام نمی گیرد. چنانچه خانم پشیمان گردد، مرد می تواند با مراجعه به دفترخانه ، طلاق را ثبت نماید. اما خانم حق دارد ظرف سه روز آنچه که بخشیده است اعم از مهریه یا نفقه یمعوقه یا حضانت فرزندان یا…را پس بگیرد.

نکته چهارم:

در صورت باکره بودن خانم، امکان پاک نمودن صفحه اول شناسنامه وی وجود دارد. این کار با رای دادگاه و مراجعه به اداره ثبت احوال انجام می‌گیرد.

نکته پنجم:

گواهی عدم امکان سازش بعد از صدور تنها تا سه ماه اعتبار داشته و پس از آن زوجین دوباره باید برای دریافت آن اقدام کنند.

نکته ششم:

در صورتی که خانم باکره باشد، نیازی به اقرار خانم به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

نکته هفتم:

در مواردی نظیر حضانت فرزندان اگر توافق صورت نگیرد، دادگاه طی قوانین و قواعد موجود تعیین تکلیف می‌کند. پیشنهاد می گردد که از قبل توافقات لازم صورت گیرد. اگر ابهامی در دادگاه از سوی هر یک از زوجین ایجاد شود مراحل به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

نکته هشتم:

در طلاق توافقی هم زوج و هم زوجه باید در جلسات مشاوره حضور یابند. مگر اینکه زوجه از زوج وکالت در طلاق داشته و در قسمت حدود اختیارات اذن در مشاوره داشته باشد.

نکته نهم:

در طلاق توافقی با حق طلاق (وکالت در طلاق) داشتن وکیل دادگستری برای خانم الزامی می باشد.

آیا راه کوتاه تری برای طلاق وجود دارد؟

یکی از راه‌های کوتاه کردن زمان طلاق های توافقی، و انجام آنها طی بازه زمانی بیست روزه؛ توافق زوجین و اقدام به طلاق یک طرفه می‌باشد. طی کردن تمامی مراحل طلاق توافقی شاید ماه ها زمان ببرد. صرف هزینه و زمان بسیار زیاد مطمئنا برای زوجین مطلوب نیست. به همین دلیل توصیه می شود که با مشورت یک وکیل اقدام به طلاق یک طرفه نمایید.

طلاق توافقی درجدیدترین قوانین سال ۱۴۰۱ و مدارک لازم

زوجین طبق مواد ۲۴ و ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ حتی اگر توافق بر جدایی داشته باشند به ناچار می بایستی از دادگاه حکم بگیرند. به این حکم گواهی عدم سازش می گویند. در صورت عدم توافق خانم و شوهر می تواند اقدام به طلاق یک طرفه نمایند که شرایط آن متفاوت می باشد.

ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده:

« ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است.»

ماده۲۵ قانون حمایت از خانواده:

« درصورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراکز مذکور مطرح کنند.
در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهائی به دادگاه منعکس می‌کند.»

مدارک لازم طلاق توافقی

  • سند ازدواج (عقدنامه)
  • شناسنامه زوج و زوجه
  • کارت ملی زوج و زوجه
  • گواهی عدم بارداری در صورت باکره بودن زن گواهی بکارت او
  • توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات زن و مرد در مورد مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و …
  • نظریه کتبی واحد مشاوره دادگاه خانواده ارائه گواهی عدم امکان سازش که از مدت صدور آن سه ماه نگذشته باشد
  • در صورت داشتن وکیل وکالتنامه

کلام آخر

مطلب طلاق توافقی یکی از مطالب زیر مجموعه راهنمای طلاق می باشد. جهت اطلاعات بیشتر ان را مطالعه کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.