معامله ملک ورثه ای

۱۱ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
معامله-ملک-ورثه-ای
۴/۵ - (۲ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۵ دقیقه

آیا برای معامله ملک ورثه ای باید همه ی وراث رضایت داشته باشند؟

چطور می توان یک ملک ورثه ای را خرید و فروش کرد؟

آیا امکان دارد که وارثی سهم مشاع خود را از ملک ورثه ای به دیگری بفروشد؟

هنگامی که شخصی فوت می کند، اموال او به ورثه اش به ارث می رسد. ممکن است چند وارث در یک ملک به صورت مشترک مالک باشند. پس معامله کردن و خرید و فروش املاک ورثه ای به دلیل شرایط ویژه ی آن، باید یکسری شرایط خاصی رعایت گردد.

ملک ورثه ای چیست؟


املاک ورثه ای آن دسته از اموالی هستند که بعد از فوت صاحب آن ها به وارثان او به ارث می رسد. اگر یک ملک به بیش از وارث برسد، مالکیت آن ملک به صورت مشاع خواهد بود.

مراحل معامله ملک ورثه ای:

۱) مالک ملک ورثه ای چه کسیست؟


هنگامی که شما قصد دارید ملکی را خریداری کنید ابتدا متوجه می شوید که ملک ورثه ای است، سپس باید بگردید و مالک یا مالکان این ملک را پیدا کنید.و بعد باید ببینید که سند ملک به نام چه کسانی تنظیم شده است.

۲) داشتن گواهی انحصار وراثت


بعد از اینکه متوجه شدید ملک مورد نظر ورثه ای است، باید گواهی انحصار وراثت را مشاهده و بررسی کنید. همچنین می توانید از اداره ی ثبت احوال استعلام بگیرید تا وجود ورثه ی دیگر را شناسایی کنید.

سهم الارث دختر و پسر در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

نحوه تقسیم ارث از طریق قانونی

سهم الارث مرد از زن چقدر است؟

مالیات بر ارث چیست؟

وکالت کاری ورثه ایی، نمونه وکالت نامه

۳) بررسی مفاصای حساب


برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید ابتدا مفاصای حساب مالیاتی شخص متوفی انجام شده باشد. یعنی بدهی های مالیاتی آن پرداخت شده باشد. در نتیجه حتما استعلام بگیرید که ملک مورد نظر شما حتما در لیست مفاصای حساب شخص متوفی باشد و بدهی های مالیاتی آن به دولت تسویه شده باشد.

۴) بررسی وصیت نامه


اگر شخص متوفی، وصیت نامه ای داشته باشد، باید ابتدا وصیت نامه مزبور مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد. با بررسی وصیت نامه متوجه خواهید شد که اگر بخشی ملک مورد نظر شما به نفع کسی وصیت شده است، آن شخص نیز حتما در هنگام معامله باید حضور داشته و رضایت داشته باشد.

اگر وراث ملک همگی رضایت به فروش ملک نداشتند، در اینجا چه می شود؟

ببینید زمانی که شما می خواهید ملکی را که به چند وارث به ارث رسیده است خریداری نمایید، باید تمام آن وراث رضایت داشته باشند. به همین دلیل در هنگام نوشتن قولنامه ی ملک باید تک تک آن وراث آن را امضا نمایند. بنابراین در صورتی که حتی یک وارث رضایت به معامله نداشته باشد شما نمی توانید ملک را خریداری کنید.

آیا امکان معامله از طریق وکالت نامه وجود دارد؟

در صورتی که یکی از وراث از طرف همه یا برخی از وارثان که در ملک سهیم هستند، ادعای وکالت بکند، یا اینکه شخص ثالثی به عنوان وکیل وارثی حضور داشته باشد، در اینجا باید وکالت نامه ی شخص بررسی شود.

  • وکالت نامه باید به صورت رسمی و محضری و مطابق قانون به صورت کتبی تنظیم شده باشد.
  • وارثانی که در خارج از ایران هستند وکالت نامه شان را در کنسولگری ایران در خارج تنظیم نمایند.
  • حدود اختیار وکیل که در وکالت نامه درج شده است را بررسی نمایید. مثلا اینکه وکیل تنها اختیار فروش ملک را دارد یا می تواند پول را نیز دریافت کند؟
مشاوره حقوقی دادیاران

نحوه پرداخت ثمن معامله چگونه خواهد بود؟


شیوه ی صحیح پرداخت پول این است که خریدار به میزان سهم هر کدام از وراث، حق هرکس را به شخص او بپردازد تا بعدا در این مورد مشکلی پیش نیاید. اما غالبا فرد کل مبلغ را می پردازد و بعد وراث بین خود تقسیم می کنند.

اگر یکی از وراث به سن قانونی نرسیده باشد، در اینجا چه می شود؟


افراد زیر ۱۵ سال صغیر محسوب می شوند و مطابق قانون اجازه ی انجام معاملات را ندارند. معاملات آن ها باید زیر نظر ولی یا قیم آن ها صورت بگیرد. قیم شخص صغیر باید از دادگاه مجوز فروش ملک صغیر را بگیرد.

نکات مهم


  • حتما در مبایعه نامه مشخصات و شماره ی اسناد و مدارک ارائه شده را درج کنید. مثلا شماره سریال سند مالکیت ملک مورد معامله، گواهی انحصار وراثت، مفاصا حساب مالیات بر ارث، قیم‌نامه، وکالت‌نامه، وصیت‌نامه، پایانکار شهرداری، مجوز صادره از واحد سرپرستی دادسرا مبنی بر تجویز فروش ملک صغیر و …
  • در صورتی که یکی از وراث بخواهد سهم خود را بفروشد ولی سایر ورثه رضایت نداشته باشند، می تواند ابتدا درخواست افراز مال ورثه ای مشاع را به دادگاه حقوقی بدهد تا ابتدا تقسیم صورت بگیرد و بعد سهم خود را به صورت مستقل بفروشد.
  • ارتکاب قتل غیرعمد مانع از ارث بردن قاتل از مقتول نمی شود.
آیا امکان معامله ملک ورثه ای بدون رضایت وراث وجود دارد؟

خیر، تمامی وراث باید برای معامله ی ملک مزبور، رضایت داشته باشند و مبایعه نامه را امضا کنند.

برای افراز مال ورثه ای، کدام دادگاه صالح است؟

دادگاه حقوقی صلاحیت دارد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.