ملک مشاع به چه معناست؟ تفاوت ملک مشاع و مفروز

۲۵ آذر, ۱۴۰۱ 2 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ملک مشاع چیست؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ملک مشاع و مفروز به چه معناست؟

حتما تا به حال اصطلاح اشاعه را در مورد املاک شنیده اید. آیا می دانید که ملک مشاع چیست؟ تفاوت آن با مفروز چیست؟


ملک مشاع چیست ؟

در اشاعه مالکیت هرجزء مال بین چند شخص مشترک است. یعنی بدین صورت که شما آپارتمانی را تصور کنید که سه مالک دارد. هر مالک نیز ۲ دانگ از آپارتمان به نام اوست. هر کدام از سه مالک در تک تک اجزاء این ملک مشترکا باهم سهیم هستند چون نمی توان ۲ دانگ یک آپارتمان را مشخصا از بقیه ی ملک جدا نمود. این سبب اشاعه به اختیار و اراده ی اشخاص بوجود آمده است. در موضوع تقسیم ارث بین ورثه نیز به همین صورت است منتها سبب اشاعه بصورت قهری بوجود آمده است. اما هرکدام از این مالکین می توانند، برای قسمتی که سهم خودشان است تقاضای سند بکند. مثلا مالکین آپارتمان می توانند هر کدام تقاضای سندی برای دو دانگ خود بکنند.

همانطور که از توضیحات مشخص شده، هرکدام از مالکین در جزء جزء آپارتمان با هم شریک اند و می توانند ادعای مالکیت کنند.

با اینکه فروش مال مشاع دشواری هایی دارد اما برای فروش هر کدام از مالکان مختار هستند که سهم خودشان از ملک را به دیگری بفروشند یا به ثالث انتقال دهند. اما حق ندارند که بدون رضایت سایر مالکین در ملک تغییراتی انجام دهند.

ملک مفروز

ملک مفروز در مقابل ملک مشاع قرار دارد. در مشاع سهم و قسمت هریک از اشخاص در ملک مشخص نبود و همه با هم در جای جای ملک سهیم بودند. حال در ملک مفروز، همان اجزا بطور مشخص تقسیم شده و هر کدام مالک قسمت خود هستند. مثلا در یک زمین ۶۰۰۰ متری که سه مالک دارد، هر کدام از مالکین صاحب ۲ دانگ از این زمین هستند. حال زمین را با توجه به سهم مساوی هر سه نفر در این مثال تقسیم کرده و نفری ۲۰۰۰ متر معادل دو دانگ از زمین به آنها می رسد و قسمت هرکدام از دیگری جداست. حال هر کدام از آنها صاحب یک قطعه زمین ۲۰۰۰ متری هستند. در واقع در ملک مفروز ما تنها یک مالک داریم.

وجه تفاوت ملک مشاع و مفروز

  • وقتی ملک مشاع بین مالکان  تقسیم شود، تبدیل به ملک مفروز می شود.
  • برای تصمیم گیری در مورد ملک مفروز، صاحب ملک به تنهایی تصمیم می گیرد. اما تصمیم گیری در مورد اشاعه منوط به رضایت تمام مالکین است.
  • ملک مفروز یک مالک دارد اما ملک مشاع چند مالک دارد. 

افراز چیست؟

هرکدام از مالکین ملک مشاع می توانند درخواست تقسیم ملک را به نسبت سهم هریک از شرکا بدهند، به این عمل افراز می گویند. حال این عمل می تواند در اثر توافق بین مالکین صورت بگیرد که به این افراز به تراضی می گویند یا از طریق دادگاه صالح صورت بگیرد، که افراز اجباری گفته می شود. همه  مالکان ملک باید در دعوی افراز از طریق دادگاه چه در جایگاه خواهان و چه در جایگاه خوانده، حضور داشته باشند.

افراز ملک مشاع

برای تقسیم و افراز ملک مشاع باید ابتدا ملک در دفتر اسنادرسمی، ثبت شده باشد و برای ملک سند معارضی صادر نشده باشد. سپس باید از واحد ثبتی تقاضای افراز ملک مشاع نمود. دفتر ثبتی نیز با رعایت شرایط، اقدام به افراز ملک می نماید. پرونده را به نقشه بردار ثبت ارائه می دهند تا مساحت ملک را اندازه گیزی کرده و در روز دیگری همراه با شرکا مجددا نقشه برداری می کنند و صورت جلسه به امضا شریکان می رسد و سپس نقشه بردار در مورد نحوه عملی تقسیم ملک، نظرش را ارائه می دهد.

اما اگر ملک در دفتر اسناد ثبت نشده باشد، باید به دادگاه عمومی ای که ملک در آنجا واقع است رجوع کرده و درخواست خود را مطرح کنند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش...

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.