منع اشتغال زوجه

۲۵ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

امروزه در مقایسه با چند دهه اخیر خانم ها حضور پر رنگ تری در مشاغل و جامعه پیدا کرده اند. این امر حاکی از افزایش عزت نفس خانم ها و احساس نیاز بیشتر جامعه به تخصص آنهاست. اما نمی توان انکار نمود که فشار مسائل اقتصادی نیز از جمله دلایلی است که موجب اشتغال خانم ها شده است.

بطور کلی خانم ها حق اشتغال به کار در چه خارج از منزل و چه در داخل منزل را دارند. اما براساس آنچه در قانون آمده است، چنانچه کار خانم در بیرون از منزل، بدون رضایت همسرش باشد، همسر او می تواند او را از اشتغال منع کند. چنانچه خانم بر خلاف میل همسرش، به کار خود ادامه دهد، این عمل او عدم تمکین می باشد. در ادامه مباحث به موارد منع اشتغال زوجه و شرایط آن می پردازیم.


 حق اشتغال زوجه

بسیاری از خانم ها برای اینکه بتوانند پس از ازدواج نیز زندگی شغلی خویش را ادامه دهند. و بتوانند برای خود شغل متناسبی را در صورت علاقه انتخاب نمایند، ضمن عقدنامه ازدواج خود، شرط اشتغال به کار پس از ازدواج را می آورند. اضافه نمودن این شرط بدین جهت است که همسر او بعد از ازدواج نتواند او را از اشتغال منع نماید.

حق اشتغال به کار، جزو حقوقی است که قانون گذار در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در اصل ۲۸ آن را ذکر کرده است. مطابق این اصل هر کسی حق دارد به هر شغلی که نسبت به آن علاقه دارد به شرط آن که مخالف اسلام و مصلحت عمومی و مخالف حقوق دیگران نباشد. برای خود انتخاب نماید.

همانطور که از  عبارت هرکس در ابتدای این اصل بنظر می رسد، حق اشتغال به کار برای تمام خانم ها و آقایان شناخته شده است. زیرا اشاره به جنسیت خاصی ندارد.

منع اشتغال زوجه توسط زوج

براساس متن ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی :

شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد ،منع کند.

مطابق ماده فوق موارد منع اشتغال خانم توسط همسرش بدین صورت می باشد:

چنانچه شغل خانم منافی مصالح خانوادگی او باشد. برای مثال هنگامی که خانم شغلی داشته باشد که دائما در سفر است و فرصت رسیدگی به همسر خود و فرزندانش را نداشته باشد. یا وظایف همسری خود را بدرستی انجام ندهد. چنانچه این مسئله موجب نارضایتی همسر او شود، مرد می تواند خانم را از ادامه این کار منع نماید. مورد بعدی نیز زمانیست که شغل خانم منافی حیثیت خود او یا شوهرش باشد. در اینجا نیز باید به این مسئله دقت داشت که شان و حیثیت خانوادگی از خانواده ای به خانواده ی دیگر متفاوت است. حال اگر خانم به شغلی مشغول باشد که متناسب با شأن خانوادگی  همسر او نباشد. و موجب لطمه به حیثیتشان شود، مرد می تواند خانم را از اشتغال به آن شغل منع کند. در اینجا به این مسئله نیز باید اشاره نمود که براساس عرف و قوانین ایران، وظیفه تامین معاش خانواده برعهده آقا می باشد.

نکته: آقا، با اجازه و تائید دادگاه می تواند همسرخود را از اشتغال منع کند. برای این امر باید مواردی که در بالا ذکر شده را در محکمه اثبات نماید. در نهایت تشخیص اینکه آیا موارد گفته شده وجود دارد تا حکم به منع اشتغال زوجه داده شود. بر عهده قاضی پرونده می باشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.