نحوه تنظیم دادخواست اعسار

۱۹ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نحوه تنظیم دادخواست اعسار
به این مطلب امتیاز دهید

چگونه می توان دادخواست اعسار تنظیم نمود؟

یک دادخواست اعسار قوی باید چه شرایطی داشته باشد؟

در ادامه ی مطلب به موضوع حوه تنظیم دادخواست اعسار خواهیم پرداخت.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 8  وکیل آنلاین

دادخواست اعسار و نکات مهم مربوط به آن

اعسار به معنای عدم توانایی مالی می باشد. و به شخصی که تمکن مالی لازم برای پرداخت بدهی های خود را ندارد معسر می گویند. در ادامه انواع اعسار و نحوه تنظیم دادخواست اعسار بررسی می گردد.


اعسار به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود:

  • اعسار از پرداخت هزینه دادرسی
  • اعسار ازپرداخت محکوم به

مورد اول در جایی اتفاق می افتد که مدعی نتواند هزینه های دادرسی را بپردازد. هر شخصی که قصد احقاق حق خود از طریق دادگاه را داشته باشد باید هزینه های دادرسی موضوع پرونده ی خود را بپردازد. و در جایی که شخص مدعی توانایی پرداخت آن هزینه ی رسیدگی دادگاه را نداشته باشد باید دادخواست اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی را بدهد.

مورد دوم نیز در جایی اتفاق می افتد که فرد محکوم در یک پرونده، تمکن مالی لازم برای پرداخت بدهی خود را نداشته باشد. برای مثال فردی در جریان یک پرونده محکوم به پرداخت وجهی می گردد. اما توانایی پرداخت آن را ندارد، در این مورد باید دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به را بدهد. مانند شخصی که محکوم به پرداخت مهریه می گردد.

نکته: ثبت دادخواست اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی در هر مرحله از دادرسی امکان پذیر است. چنانچه در مرحله ایی فرد توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه دادرسی را پیدا کند، مکلف است تمام هزینه ها را بپردازد.

نحوه طرح دعوی اعسار

اعسار به طور کلی به دو نحو مطرح می شود: ۱. همراه با دعوای اصلی ۲. از طریق دادخواست جداگانه.

دادگاهی هم که نسبت به دادخواست اعسار محکوم رسیدگی می کند همان دادگاهی خواهد بود که به دعوای اصلی رسیدگی کرده است.

نحوه اثبات اعسار (نحوه تنظیم دادخواست اعسار):

برای اثبات اعسار راه های مختلفی از جمله ارائه مدارک دال بر عدم توانایی مالی و شهادت شهود وجود دارد. قانونگذار در ماده ۵۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی بیان می دارد که:

” ماده ۵۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی:
در صورتی که دلیل اعسار شهادت شهود باشد، باید شهادت کتبی حداقل دونفر از اشخاصی که از وضعیت مالی و زندگانی او مطلع می باشند به دادخواست ضمیمه شود. در شهادتنامه، مشخصات و شغل و وسیله امرار معاش مدعی اعسار و عدم تمکن مالی او برای تادیه هزینه دادرسی با تعیین مبلغ آن باید تصریح شده و شهود منشا اطلاعات و مشخصات کامل و اقامتگاه خود را به طور روشن ذکر نمایند.”

نکته: در مواردی که اعسار از پرداخت هزینه دادرسی داده می شود در صورتی که شخص از اعسار استفاده کند و در آخر پیروز پرونده گردد، مکلف است هزینه های دادرسی را بپردازد.

وکلای پایه یک دادگستری در مجموعه حقوقی دادیاران با بالاترین سابقه در مسائل حقوقی، می توانند در امر تنظیم دادخواست شما را یاری نمایند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.