نحوه شکایت از همسایه پر سروصدا

۲۳ دی, ۱۴۰۰ 34 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سروصدای همسایه
۳.۵/۵ - (۶ امتیاز)

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با شکایت از همسایه نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

نحوه شکایت از همسایه پر سروصدا

چطور می توان از همسایه پر سروصدا شکایت کرد؟ چه سروصداهایی قابل شکایت اند؟ به کجا باید شکایت کنیم؟

چگونه می شود برای پخش آهنگ با صدای بلند شکایت کرد؟ آیا می شود برای صدای حیوانات نیز شکایت نمود؟

وقتی شخصی در یک محیطی در تعامل با سایر انسان ها زندگی می کند، باید حق و حقوق آن ها را نیز محترم شمارد. زیرا زندگی جمعی با سایر انسان ها قواعد و فرهنگ خاص خود را دارد. حق بر آسایش، آرامش، امنیت و راحتی در محیط خانه یکی از حقوق هر فردیست که باید از آن بر خوردار باشد و نه ما و نه هیچکس دیگری حق ندارد آن را برهم بزند.

زندگی در همسایگی و هم جواری در آپارتمان ها نیز امروزه بر اهمیت این موضوع افزوده است.


همسایه کیست؟

برای اینکه به طور دقیق بدانیم همسایه کیست ما تعریف دقیق قانونی ای نداریم. به همین دلیل باید تعریف عرفی ای از همسایه ارائه دهیم. همسایه اصطلاحا به کسی گفته می شود که درمنزلی مجاور منزل ما سکونت دارد. مثلا زندگی های آپارتمانی، تمام واحدهای آن آپارتمان با هم همسایه اند. در خانه های ویلایی نیز غالبا خانه های بغل دستی و رو به رویی و خانه هایی که در یک کوچه واقع شده اند با هم همسایه اند.

مزاحمت شامل چه مواردی می شود


در خصوص تعریف مزاحمت و مصادیق آن باید ابتدا ساکنان یک آپارتمان نسبت به حقوق خود و سایر ساکنان آگاه شوند و سپس اگر نقض قوانینی صورت گرفت در اینجا می توانیم اقدام آن ها را مزاحمت تلقی کنیم و بعد اقدام به شکایت کنیم. به منظور آگاهی همسایگان نسبت به این حقوق بهتر است جلسه ای توسط مدیر ساختمان تشکیل شود و این آگاه سازی صورت بگیرد.


موارد رعایت حقوق همسایگان

در روابط همسایگی یکسری حقوق و مقررات وجود دارد که باید رعایت شود. یکی از این حقوق حق بر آسایش و آرامش است. این آسایش و آرامش نباید با سروصدای بلند و آزار دهنده توسط سایر همسایگان سلب شود.

با اینکه در قانون حقی برای مالک یک مال وجود دارد که می تواند هرگونه تصرفی در اموال خود بکند اما این تصرفات مالک نباید باعث نقض حقوق سایرین شود و آن ها را آزار دهد. زیرا مطابق اصل ۴۰ قانون اساسی، هیچکسی نمی تواند اعمال حق خودش را وسیله ضرر رساندن به دیگری قرار دهد و برای اجرای حق خودش به دیگران آسیب بزند یا حقوق آن ها را پایمال کند.

ماده ۳۰ قانون مدنی:

« هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.»

در واقع شخص مالک مجاز به انجام تصرفی است که متعارف و معقول است. مثلا سروصدای مهمان ها و موزیک در حد متعارف در ساعت ۱۰ شب امری متعارف به نظر می رسد. اما برگزاری پارتی در ساعت ۱ نصفه شب با صدای بلند و آزار دهنده امری غیرمتعارف است. در نتیجه سروصدا باید نامتعارف باشد و در زمان نامناسبی نیز باشد.

چنانچه شخصی مجبور به انجام اقدامی شود که باعث آزار و ورود زیان به دیگران می شود اما برای انجام آن ناچار است، تنها باید به حدی که ضرر رفع شود بسنده کند نه بیشتر.

ماده ۱۳۲ قانون مدنی:

« کسی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر‌ از خود باشد.»

اینستاگرام دادیاران

راه های شکایت از همسایه پر سروصدا

ابتدا سعی کنید پیش از آن که کار بخواهد به شکایت در مراجع قانونی کشیده شود، مسئله را به صورت مسالمت آمیز یا از طریق هیئت مدیره ساختمان پیگیری و حل نمایید. و در اقدام اول به سراغ شکایت نروید. اگر روش های فوق پاسخ نداد شما می توانید راه های زیر را پیش بگیرید:

اظهارنامه قضایی برای شخص بفرستید:

جهت ارسال اظهارنامه قضایی شما بدون شکایت از شخص در مراجع قضایی، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کنید و یک اظهارنامه قضایی به موضوع رفع مزاحمت همسایه تهیه می کنید و برای شخص ارسال می کنید. در متن این اظهارنامه از او تقاضا نمایید که سروصدای مورد نظر را خاتمه دهد و مزاحمت ایجاد نکند زیرا اگر به این اقدامات خود ادامه دهد شما از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری خواهید کرد.

با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید:

یکی از راه های مواجه شدن در مقابل همسایه پر سروصدا تماس گرفتن با پلیس ۱۱۰ است. در این جا شما زمانی می توانید با پلیس تماس بگیرید که هسایه مرتکب جرم مزاحمت مطابق قانون شده باشد. مثلا در ساعاتی اقدام به مهمانی گرفتن و سروصدا می کنند که نامتعارف و نامتناسب است و موجب آزار و ایجاد مزاحمت برای شما می شود.

در مراجع قضایی شکایت نمایید:

اگر در نهایت هیچکدام از اقدامات بالا به نتیجه نرسید شما می توانید به به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دعوای مزاحمت را علیه همسایه مزبور طرح نمایید. شما باید برای اثبات ادعای خود اقدام به تهیه یک استشهادنامه کنید و آن را به امضا و تایید سایر همسایگان نیز برسانید. و آن را به علاوه تمام مدارکی که دارید ضمیمیه شکایت خود نمایید و به دادگاه تقدیم نماید.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با شکایت از همسایه نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

3.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۴ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام خسته نباشید ما یک همسایه داریم بالای سر ما که یک بچه شیطان داره هر بار تذکر میدیم بهش تا دو روز خبری نیست بد از دو روز شیطنت بچه شروع میشه تا دیروز یک توپ ۴۰تیکه گرفته بود که برای بزرگسانه و این بچه بسکتبال بازی میکرد با پدرش رفتم میگم این بازی مال اینجا نیست میگه اره اره شما زیر اپارتمان من زندگی میکنی میگم اره .ماندم باهاش چکار کنم جالبه وقتی مهمان دارنند خیلی بیشتر میشه

  2. سلام همسایه پایینی ما چن بار بعلت سر صدای بچه ی من ک ۳ سالشه جروبحث داشتیم الانم مریض شده بردنش بیمارستان خانوادش اومدن دم در ما ک از سروصدای شما مریض شده ، میگن میریم شکایت میکنیم دیه میگیریم همچین چیزی ممکنه؟؟امروز هم اصلا ندیدمشون اینم بگم .

    • سلام .ما در برجی ۱۵ طبقه ساکنیم.حدود ۱ ماه هست صدای ضربات پتک و چکش و … میاد.گویا ۱ واحد تبدیل شده به کارگاه.با پیگیری های مدیر هم پیدا نشد کدام واحد هست.از صبح تا شب ایجاد مزاحمت میکنه.نمیتونیم پیدا کنیم کدام واحد هست.چه‌باید کرد؟

  3. سلام. پدر در طبقه آخر یک آپارتمان ۱۰ واحدی هست. پشت بام مشکل نفوذ آب و نشتی دارد و خطر جانی و مالی دارد. اکثرا حاضرند ایزوگام انجام بشه ولی دو نفر چوب لا چرخ میذارن. سه ساله خواهش و التماس کاری نکردن. الان برای همشون اظهارنامه فرستادیم و خواستیم یک هفته ای یه کاری بکنن. ولی عکس العملی نشون ندادن. قطعا مرحله بعدی شکایت هست دیگه؟ کاری میشه کرد؟

    • سلام.وقتتون به خیر.بله موضوع شما به نتیجه می رسد. در قانون حق پیگیری و انجام اقدامات بعدی در اختیار مدیر ساختمان است.برای اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای مجموعه در ارتباط باشید.

  4. با سلام، همسایه پایینی ما با صدای خیلی بلند و تا دیروقت تلویزیون تماشا میکنند و همیشه با صدای بلند صحبت میکنن. در حدی که ما در جریان همه چیز زندگیشون هستیم. مدیر ساختمون هم اصلا پیگیری نمیکنه و در جواب به ما میگه شما زیادی بی سر و صدا هستید. در این مورد چیکار میشه کرد؟

    • با سلام.وقت شما به خیر.پیشنهاد می کنیم ابتدا از طریق دفتر خدمات قضایی نسبت به ارسال اظهار نامه اقدام نمایید. اگر از این طریق به نتیجه نرسیدید می توانید موضوع را از طریق کیفری در خصوص مزاحمت پیگیری نمایید.

  5. سلام وقت بخیر
    همسایه بالای ما یه بچه سه ساله داره
    از صبح تا شب در حال سر و صدا گردنه
    پاهاشو میکوبه زمین و جیغ میزنه کلا آرامش رو از ما گرفته
    چندین بار هم اعتراض کردیم اما اونا با بی احترامی گفتن که بچه و برید هر کاری دلتون میخواد انجام بدید
    چون ما تازه به این خونه آمدیم بافی همسایه ها هم از اونا طرف داری میکنن
    هم بچه اش و هم زنش آرامش مارو گرفتن
    ما هم توان جابجایی نداریم
    خواهشاً راهنمایی کنید باید چیکار کنیم
    حتما گفتیم مریم شکایت می‌کنیم اما فایده ای نکرده

    • باسلام.می توانید از طریق دفتر خدمات قضایی اظهار نامه ارسال کنید و به روش حقوقی پیگیری نمایید. جهت پیگیری کیفری باید رفتار همسایه جرم باشد ولی سر و صدای کودک رفتار مجرمانه نیست.

  6. سلام وقت بخیر ببخشید ما در اپارتمان ۱۳ واحدی طبقه دوم زندگی می‌کنیم بچه های ۳ واحد از اپارتمان ما که میشن ۷ بچه هر روز ساعت ۶ تا ۸ شب میان داخل پارکینگ فوتبال بازی میکنن وسروصداشون واقعا افتضاح باعث به هم خوردن آرامش ما شده چندین بار تذکر دادیم بهشون ولی اصلا انگار نه انگار به ۱۱۰ هم تماس گرفتم هیچ فایده ای نداشت میخواستم بدونم چیکار باید بکنم ممنون

    • سلام و وقت بخیر.برای پیگیری قضایی می بایست عمل فرد جرم بوده تا از طریق شکایت و یا پلیس قابل پیگیری باشد.سر و صدای بازی کودکان مجاز و متعارف محسوب می شود.

  7. سلام و وقت بخیر همسایه طبقه بالایی ما الآن ساعت ۱۲شبه داره جارو برقی میکشه خودشم با صدای تاپ و توپ ..از اول صبح تا شب ساعت۳ایناهم صدای پاشون میاد مه عمدا میکوبن رو سقف. بارها به در خونشون رفتیم و به پدرش که صاحب خونه هست زنگ زدیم و حضوری رفتیم…ولی نتیجه ای ندارع نصف شب یه چیزایی پرت میکنه روی سقف که توی خواب حال آدم بد میشه خودشونم میگن کار بچست و ما ساعت ۱۰میخوابیم..راستش مایکساله اینجا اسباب کشی کردیم و چون طبقه یکیم صداشون فقط مارو اذیت میکنه واسه همین بقیه همسایه ها شاهد نمیشن حالا ما چیکار کنیم؟ من از دست اونا کلا مریض شدم میترسم خانوادم باهاشون درگیر بشن و..

  8. سلام ما همسایه بغل دستی ما اتاق خواب ها بغل هم هستن و ایشون داخل این اتاق کار خیاطی انجام میدهد و از ۷صبح تا ۸ شب یکسره صدای چرخ خیاطی همراه با تلویزیون(برای اینکه هم کارکنه و هم فیلم ببینه) میاد و از ۸ شب شروع میکنن به حمام رفتن تا ۱شب جند بار رفتیم سراغشون ولی فایده نداره چیکار کنم لطفا راهنماییم میفرمایید در ضمن دو تا سگ دارن

    • سلام میتوانید از طریق سامانه ی ثنا نسبت به ارسال اظهارنامه ی حقوقی اقدام نمائید.برای اعلام شکایت به پلیس می بایست جرم اتفاق افتاده باشد

  9. سلام لطفاً و خواهشن جواب منو بدهیده ما همسایه روبرو یه مرد بسیار دیونه هست هر روز ساعت ۸ صبح میاد بیرون چون مغازش زیر خونه خودشه و تنهایی شروع می‌کنه به خواندن آهنگ وقتی میگم آهنگ میخونه کل کوچه صدایی او رو میده در حدی که بیدارم می‌کنه حتما بعضی وقتا از کلمات بد هم استفاده می‌کنه معلوم نیس به
    کی هم فوش میده منم فقد ۱۷ سالمه و دارم هر روز زجر میکشم ۱۱۰ زنگ بزنم کارم قانونیه ؟؟؟ انجامش بدم؟؟

  10. سر کوچمون یه ساختمان هست ساعت۱۲شب به بعد زنها و بچهاشون میزنن بیرون در ساختمان جمع میشن محله رو میزارن رو سرشون نمیزارن بخوابیم زبون ادم هم نمیفهمن چکارشون کنیم بخدا خستمون کردن

  11. سلام خسته نباشید، من به تعداد بالای ۱۰۰ فیلم و عکس از مزاحمت همسایه کناریم مثل سدمعبر ومزاحمت با تابلو برای ما درخیابان دقیقا پشت ماشین ما تابلو میزاره انواع موزیک بلحد وتلویزیون مدرک دارم فقط یک مشکل دارم همسایه ها هم روستایی این آقا هستن وتبانی کردن حتی زمانی که مامور میاد مامور رو ترغیب میکنن شما برید حل میشه چه راه کاری پیشنهاد میکنید بدون شاهد به نتیجه میرسم میخام ابتدا اضهارنامه بدم بعد شکایت کنم در خدمات قضائی کدام ماده قانون خوبه برای این مورد چون مزاحمت عمدی میکنن با سدمعبر باعث میشن راحت پارک نکنیم جلو ساختمان خودمان ومشتری هاش هم میارن جلو ساختمان ما پارک میکنن چون جلو ساختمان خودش همیشه سدمعبر است

  12. سلام ما همسایه بالاییمون خیلی سر و صدا میکنن و چند بار بهشون تلفنی و حضوری گفتیم و حتی تو پارکینگ هم نوشتیم زدیم ولی هیچ تغییری حاصل نشد مزاحمت اونها اینجوریه که از صبح ساعت ۶،۷ شروع میشه تا ساعت ۲۲ شب که بخوابن همه جور صدا هم تولید میکنن حرف زدنشون رو که خیلی واضح می‌شنویم چون داد میزنن صدای کوبشی که از همشون بیشتره و حتی صدای ماشین لباسشوییشون همیشه تا خونه ما میاد حتی بازی با بچه کوچیکترشون صداش ناراحت کننده و رو اعصابه در ضمن هم اونا و هم ما هیچکدوم مستاجر نیستیم و خونه مال خودمونه میخواستم بدونم راهی وجود داره که بتونیم ازشون شکایت کنیم؟ ما تو جهنم زندگی میکنیم واقعا چون تا موقعی که اونا خواب هستن میتونیم بخوابیم وگرنه امکان نداره یه ساعت بذارن بخوابیم و دچار مشکل روحی و روانی شدیم دقیقا از مهر ماه سال گذشته شروع شده تا به الان ممنون میشم پاسخ سوالم رو بدید????

    • میتوانید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و برای شخص اظهار نامه قضایی بفرستید و اگر به نتیجه نرسیدید میتوانید از طریق پلیس ۱۱۰ اقدام نمایید

  13. سلام ما همسایه بالاییمون خیلی سر و صدا میکنن و چند بار بهشون تلفنی و حضوری گفتیم و حتی تو پارکینگ هم نوشتیم زدیم ولی هیچ تغییری حاصل نشد مزاحمت اونها اینجوریه که از صبح ساعت ۶،۷ شروع میشه تا ساعت ۲۲ شب که بخوابن همه جور صدا هم تولید میکنن حرف زدنشون رو که خیلی واضح می‌شنویم چون داد میزنن صدای کوبشی که از همشون بیشتره و حتی صدای ماشین لباسشوییشون همیشه تا خونه ما میاد حتی بازی با بچه کوچیکترشون صداش ناراحت کننده و رو اعصابه در ضمن هم اونا و هم ما هیچکدوم مستاجر نیستیم و خونه مال خودمونه میخواستم بدونم راهی وجود داره که بتونیم ازشون شکایت کنیم؟

  14. سلام
    هر روز ساعت۴ ظهر تا ساعت ۷ شب اینجا بچه ها میان تو کوچه بازی می کنن و خیلی سر و صدا می کنن.
    چند بار با ۱۱۰ زنگ زدم فایده نداشت
    لطفا راهنمایی کنید.

      • سلام و وقت بخیر، پشت خانه به حیاط پشتی همسایه مون وصل هست، و این خانواده یک پسر نسبتا بزرگ داره اما من نمیدونم به سن قانونی رسیده یا نه، صداهای خیلی بلند و ازار دهنده از خودش درمیاره که تمام طول روز در خانه ما شنیده میشه، اگر به گفته شما به ۱۱۰ زنگ بزنم چی باید بگم و کار به کجا خواهد رسید؟ میشه راهنمایی بفرمایید

          • سلام همسایه پایینی ما که کولرش در بالکن هست خرابه و همیشه صداهای خیلی بلند و افتضاح میده با مدیر ساختمان هم به نتیجه نرسیدیم قانونی هست که شکایتش کنم؟

          • سلام وقتتون به خیر.تحت عنوان مزاحمت میتوانیدطرح شکایت نمائید.اما قبل از آن باید ازطریق مدیرساختمان و ارسال اظهارنامه قضایی اقدام نمائید.