نحوه شکایت به پلیس فتا

۱۹ اسفند, ۱۴۰۰ 11 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
نحوه-شکایت-به-پلیس-فتا
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • پلیس فتا چیست؟
  • چگونه می توانیم به پلیس فتا شکایت کنیم؟
  • جرایم اینترنتی مورد پیگیری پلیس فتا کدام اند؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

همانطور که می دانید گسترش و پیشرفت فناوری و وسایل ارتباط جمعی علاوه بر اینکه یکسری مزایایی دارد از جمله دسترسی راحت به اطلاعات و سهولت بر قراری ارتباط و… یکسری مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد. اصولا مجرمان هنگامی شرایط و بستر ارتکاب جرم تغییر می کند، به سرعت خودشان را با آن شرایط هماهنگ می کنند و در اغلب اوقات یک گام از قانون جلوتر هستند. به گونه ای که با ایجاد فضای مجازی و سایبری، جرایم حوزه سرقت و کلاهبرداری، جرایم جنسی، تهدید و زورگویی، توهین و فحاشی و … همه به حوزه ی فضای سایبر نیز منتقل شده است.

پلیس فتا کجاست


یکی از مراجعی که به موازات رشد و پیشرفت تکنولوژی برای پیگیری جرایم حوزه ی فضای سایبر تشکیل شده است، پلیس فتا است. عنوان پلیس فتا مخفف عبارت ( پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور) است که این مرجع در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از مرجع های رسمی جهت برخورد با جرایم رایانه ای و فضای سایبری تشکیل گردیده است.

از آن جا که کشف جرایم حوزه فضای سایبر و جرایمی که در بستر خطوط مخابراتی، اینترنتی و وسایل رایانه ای به وقوع می پیوندد نیاز به علم و اطلاعات ویژه ای دارد، این افراد با علم و اطلاعات فنی از فضای مجازی و قوانین آن به عنوان ضابط دادگستری به کشف جرایم این حوزه می پردازند و وظیفه حفظ امنیت افراد را در این حوزه دارند.

چگونه می توانیم به پلیس فتا شکایت کنیم؟


پلیس فتا در واقع صلاحیت رسیدگی و صدور رای در حوزه جرایم رایانه ای را ندارد. بلکه این مرجع همانند پلیس عادی به عنوان ضابط دادگستری عمل می کند. در نتیجه شکایت به پلیس فتا منجر به رسیدگی و صدور رای نهایی در مورد موضوع مورد شکایت شما نمی شود. بلکه باید برای اینکه موضوع شکایت شما مورد پیگیری و رسیدگی و صدور رای قرار بگیرد به دادسرا شکایت کنید. اما شما می توانید در صورتی که متوجه وقوع جرمی در حوزه فضای سایبر و رایانه ای شدید تنها به این مرجع گزارش دهید تا بررسی نماید.

به همین دلیل در سایت مخصوص پلیس فتا قسمتی در نظر گرفته شده است که بتوانید در آن جا گزارش خود را از وقوع جرم ثبت نمایید.

چه جرایمی در حوزه صلاحیت پلیس فتا قرار دارد؟


جرایم حوزه صلاحیت پلیس فتا شامل موارد زیر است:

  • دسترسی غیر مجاز به اطلاعات رایانه ای.
  • شنود غیر مجاز مکالمات تلفنی.
  • جعل، تخریب و اختلال در داده ها یا سمامانه های رایانه ای و مخابراتی.
  • نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد.
  • انتشار تصاویر، ویدئو، صدا، رمز و پسورد و اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی.
  • برداشت نمودن وجه به صورت اینترنتی و غیرمجاز از حساب‌ بانکی افراد.
  • استفاده غیرمجاز از پهنای باند بین المللی به منظور برقراری ارتباطات مخابراتی.
  • تولید و آموزش و تبلیغ بد افزار‌ها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری.

نحوه شکایت در سایت پلیس فتا


به طور کلی از دو راه می توان علیه جرایمی که بیان کردیم شکایت نمایید. شما می توانید هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری شکایت نمایید. نحوه طرح شکایت در سایت پلیس فتا به صورت اینترنتی و غیر حضوری صورت می گیرد. به این منظور به توضیح مراحل طرح شکایت به پلیس فتا می پردازیم.

۱) شکایت اینترنت


برای طرح شکایت به صورت اینترنتی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا با مرورگر خود به سایت cyberpolice.ir مراجعه نمایید.
  • از نوار بالای صفحه قسمت «نوار خدمات الکترونیکی» را انتخاب نمایید. از لیستی که باز می شود قسمت «ثبت گزارش مردمی» را انتخاب کنید.
  • در قسمت بالای صفحه گزینه ثبت نام را انتخاب نموده و در سایت پلیس فتا ثبت نام نمایید تا بتوانید طرح شکایت کنید.
  • سپس وارد وبسایت شده و با توجه به موضوع شکایت خود یکی از موضوعات را انتخاب نمایید.
  • سپس صفحه ای برای شما باز می شود که باید در آن جا اطلاعات خود را وارد نموده ومتن شکایت خود را بنویسید. همچنین اگر مدارک و مستنداتی دارید ضمیمه نمایید.

۲) شکایت حضوری:

جهت شکایت حضوری باید به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه نمایید. در آن جا باید شکوائیه خود را که مرتبط با جرمی که صورت گرفته است ارائه کنید. در صورتی که شما می دانید این جرم توسط چه شخصی بوقوع پیوسته است، اعلام می کنید و قاضی نیز شخص مزبور را به دادگاه احضار می کند تا پاسخگو باشد. اما در شرایطی که شما نمی دانید جرم توسط چه کسی اتفاق افتاده است، پرونده به پلیس فتا ارجاع داده می شود تا در خصوص کشف جرم و مجرم تحقیقات و اقدامات لازم را به عمل آورند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مجازات شنود غیرمجاز

فهرست مطالبشنود غیرمجاز یا استراق سمعمجازات شنود غیرمجاز:مجوز شنود:صدور مجوز قانونی: هر فردی دارای حریم خصوصی است. حریم خصوصی...

جرایم سایبری

جرائم سایبری با گذشت زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان ها تغییر پیدا کرده و راحت تر شده است. اما به موازات پیشرفت...

کلاهبرداری پیامکی

جرم کلاهبرداری پیامکی چیست؟ چه مواردی جزو کلاهبرداری های پیامکی محسوب می شود؟ چگونه می توان به جرم کلاهبرداری از طریق...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام یکی سرمو کلاه گذاشته ۸ میلیون تومان ازم گرفت بخاطر اینکه پکیج رو واسم بفرسته الان با هر پیج پیام میدم بلاک میکنه چیکار کنم الانم من تو افغانستان هستم یه راه حل بدین

    • با سلام. بعد از ثبت نام در سامانه ثنا میبایست به دفتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و در دادسرای جرائم رایانه ایی به شکایت شما رسیدگی میشود.اگر شرایط آمدن به ایران را ندارید میتوانید با اعطای وکالت .به وکیل طرح شکایت نمایید.

  2. ادرس سهروردی جنوبی خیابان اورامان پلاک۴۸ طبقه ۵ واحد ۹ هر روز قمار هست از شنبه تا سه شنبه از ساعت ۴ تا ۱۲ شب و پنجشنبه از ۱ تا ۹ و جمعه از ۳ تا ۱۰ شب من به تکرار به کلانتری زنگ زدم اونا میان یه زنگ اف اف رو میزنن و کسی باز نمیکنه و میروند واحد یک‌مدیر ساختمان است میتوانید با ایشون هماهنگ کنید در این مکان بازی با دلار انجام میشود و صاحب میز هم روزانه تا ۱۰ میلیون پول میگیره از بازیکنا من موندم چطور یک روز وقت نمیزارید به این ادرس بروید اینارو ببینید که وارد ساختمان میشن
    سلام خسته نباشید

  3. سلام وقت بخیر ببخشید ی شماره یکسره مزاحمم میشه و فوش میده و حرفای رکیک میزنه و.. واقعا دیگه نمیکشم وقتیم بقیه زنگ میزنن ببینن کیه میگه ک… من بهش زنگ زدم