شکایت از کارفرما بابت بیمه

۲۸ آذر, ۱۴۰۰ 3 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گروه وکلای دادیاران
۵/۵ - (۱ امتیاز)


جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه، کارگر باید با در دست داشتن مدارک هویتی و قرارداد به اداره بیمه مراجعه کند و شکایت خود را تنظیم نماید. در صورت اثبات ادعای کارگر، کارفرما موظف است حق بیمه تمام مدت زمانی که کارگر بدون بیمه کار کرده است را به طور کامل پرداخت کند. در ادامه به مراحل طرح شکایت از کارفرما می پردازیم.

تعریف کارگر و کارفرما

تعریف کارگر:

کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند»

تعریف کارفرما:

کارفرما یک شخصیت حقیقی یا شخصیت حقوقی است که یک طرف امضاکنندهٔ موافقت‌نامه یا قرارداد است و اجرای عملیات موضوع موافقت‌نامه و قرارداد را به پیمانکار یا مشاور واگذار می‌کند (سازمان یا گروهی که مسئولیت هدایت پروژه را برعهده می‌گیرد). جانشینان و نمایندگان قانونی در حکم کارفرما محسوب می‌شوند.

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه

۱) ابتدا به شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی بیابید.

۲) به اداره کار رفته و از واحد ارجاع اداره یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان دریافت کنید .

۳) نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی بروید ، و سپس سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید.

۴) سوابق خود را به اداره کار، واحد ارجاع برده، فرم‌های دادخواست را دریافت کرده و اطلاعات خواسته شده را بنویسید.

۵) اداره کار نامه ای تحت عنوان ” نامه سازش ” می‌دهد. شما باید آن نامه را به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که تقریبا دو هفته طول می کشد تا برگزار شود، بدهید تا آنها در جریان روال کار قرار بگیرند.

۶) جلسه سازش در اداره کار تشکیل شده و طرفین ادله و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ارائه می دهند. چنانچه به نتیجه برسند،  شکایت  پایان می‌ یابد. اما اگر به هر دلیلی، مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد، کار به جلسه ” تشخیص “می‌رسد.

۷) جلسه تشخیص تقریبا دو هفته بعد از جلسه سازش تشکیل می شود. اداره کار، نامه تشخیص را به کارگر و کارفرما ابلاغ می کند. در جلسه تشخیص رای صادره توسط کارشناسان در جلسه سازش، به طرفین ابلاغ می گردد. اگر یکی از طرفین اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، پرونده به ” جلسه حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

۸)  اخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار جلسه “حل اختلاف ” است. دو طرف حاضر شده و مدارک و اسناد مرتبط خود را تحویل می دهند، سپس رای نهایی صادر می گردد.

چند نکته برای طرح شکایت

  • سعی کنید براساس یک مدرک یا سند شکایتتان را مطرح کنید. مثلاً سندی مبنی بر عدم دریافت حقوق و سنوات خود با ذکر دلیل عدم دریافتتان.
  • بخش اطلاعات در اداره کار و همچنین مشاوران کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی شما را می توانند راهنمایی کنند.
  • اگر کارفرما از اجرای حکم خودداری نمود، می توانید از واحد بایگانی اداره کار، نامه اجرائیه گرفته و به شعبه قضایی مراجعه کرده و یک مامور بگیرید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

نحوه دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟ چه مدارکی برای ثبت نام بیمه بیکاری لازم است؟ بیمه بیکاری مربوط به افرادی است که شغل...

میزان مرخصی بارداری مطابق قانون کار

میزان مرخصی بارداری چقدر است؟ آیا خانم ها در مرخصی زایمان، حقوق می گیرند؟ آیا بعد از مرخصی زایمان، می توانند به شغل خود...

نکات مهم در انعقاد قرارداد کاری

در انعقاد قرارداد کاری، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چطور قرارداد کاری خوبی ببندیم؟ یک قرارداد کاری خوب چه شرایطی...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه ثبت شده است.

  1. باسلام مدت ۲۰روزی میشود ک کارفرما مرا از شرکت بیرون کرده و ن حقوق و ن انعام و ن بیمه ام راهم پرداخت نکرده ب دلیل تصادفی ک بایه ماشین کردم وبیمه هم حتی خسارت آن ماشین را داده.ولی کارفرما حتی گواهی نامه شناسنامه و کارت ملی من راهم هنوز گرو نگه داشته ک من نتوانم کاری بکنم.لطفابگیدکه چ کاری باید انجام دهم