نکات مهم در انعقاد قرارداد کاری

توسط : ۱۷ بهمن, ۱۴۰۰ 0
انعقاد قرارداد کاری
به این مطلب امتیاز دهید

نکات مهم در انعقاد قرارداد کاری


در انعقاد قرارداد کاری، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

چطور قرارداد کاری خوبی ببندیم؟

یک قرارداد کاری خوب چه شرایطی دارد؟

قرارداد های کاری شامل انواع قراردادهاییست که بین کارمند/کارگر و کارفرما منعقد می شود. برای اینکه یک قرارداد منعقد کنیم، باید حتما یکسری نکاتی را در ضمن آن رعایت کنیم تا از مشکلات در آینده پیشگیری کرد. در این مطلب ما می خواهیم به نکات مهمی که در انعقاد قرارداد کاری باید مد نظر قرار بگیرد بپردازیم.

قرارداد کاری چیست؟


برای اینکه بفهمیم تعریف دقیق قرارداد کار چیست، به ماده ۷ قانون کار مراجعه می کنیم.

” ماده ۷ قانون کار:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.”

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار

نکات چک بابت حسن انجام کار

نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه

 

چه مواردی در قرارداد کار باید ذکر شود؟


یکسری مواردی وجود دارد در قرارداد کار باید برای طرفین ذکر شود. این موارد عبارت اند از:

  • ذکر نام و مشخصات طرفین.
  • تاریخ استخدام و تنظیم قرارداد.
  • محل انجام تعهدات شغلی.
  • تعیین حقوق و مزایا.
  • تعیین تعهدات هر یک از طرفین.
  • مشخص کردن تضمیناتی که کارفرما از کارمند می گیرد.
  • نوع قرارداد.
  • مدت زمان اعتبار قرارداد.
  • شیوه ی پرداخت حقوق.
  • مشخص نمودن میزان مرخصی‌ها و روزهای استراحت در مدت قرارداد.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

نکات مهم در تنظیم قرارداد کار


حتما سعی کنید قبل از اینکه قراردادی را منعقد کنید، در مورد نکاتی که باید رعایت کنید مطالعه داشته و آگاه باشید.

  • حتما قرارداد را به طور کامل مطالعه کنید و در صورتیکه سوالی داشتید، حتما بپرسید.
  • قرارداد حتما باید موافق قانون باشد. در صورتیکه شرط مخالف قانون داشته باشد، مورد استناد نیست.
  • حتما کارمند و کارفرما قرارداد را در حضور یکدیگر پر کنند و امضا نمایند.
  • بندهای قرارداد باید خیلی روشن و بدون ابهام باشد.
  • قرارداد مطابق قانون کار تنظیم شده باشد.
  • حتما نوع قرارداد را که کتبی است یا شفاهی است تعیین شود. ترجیحا قرارداد را به صورت کتبی انجام دهید.
  • موضوع قرارداد و تعهدات قرارداد را حتما به طور واضح تعیین نمایید.
  • مدت زمان انجام تعهدات را مشخص کنید که قرارداد تا چه مدتی معتبر است.
  • موعد پرداخت حقوق، میزان حقوق، نحوه ی پرداخت حقوق را حتما مشخص کنید و مکتوب کنید.
  • قرارداد تکمیل نشده و اصطلاحا سفید امضا نکنید.
  • حتما یک نسخه از قرارداد را از کارفرما بگیرید.
  • حتما مشخصات چک یا سفته ای که برای حسن انجام کار به کارفرما می دهید را در قرارداد بنویسید.
  • بر روی چک یا سفته نیز حتما بنویسید بابت ضمانت حسن انجام کار در وجه شرکت a.حتما یک کپی از چک یا سفته ی خود نزد خود نگهدارید.

 

گروه حقوقی دادیاران _ وکیل کارگر و کارفرما
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

میزان مرخصی بارداری مطابق قانون کار

مدت زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه میزان مرخصی بارداری چقدر است؟ آیا خانم ها در مرخصی زایمان، حقوق می گیرند؟ آیا بعد از...

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار پس از وضع قانون کار، اداره ی کار، هرساله حقوقی را به عنوان مبلغ پایه جهت پرداخت به...

نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه

نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه با گذشت زمان روابط افراد از حالت تک نفری در آمده و افراد به سمت کارهای گروهی روی...