چک بابت حسن انجام کار

۱۵ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چک حسن انجام کار
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با چک ضمانت نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

صدور چک بابت حسن انجام کار

مطالبه ی چک و سفته از جهت انجام درست کار به یکی از راه های مرسوم اطینان خاطر برای کارفرمایان تبدیل شده است. غالبا برای اینکه کارفرما از درست انجام دادن وظایف کارمند یا کارگر خود، مطمئن شود در ابتدای قرار داد از آنها سفته یا چک بابت حسن انجام کار، به عنوان ضمانت دریافت می کند.

برای دادن چک ضمانتی به کارفرما چند نکته ی ساده را باید رعایت نمود تا از مسائل و مشکلات بعدی پیشگیری شود.

انواع چک

در یک دسته بندی کلی چک ها به دو دسته چک حقوقی و چک کیفری تقسیم می شوند. چک های کیفری بطور مشخص یکسری ویژگی ها باید داشته باشند. در صورت وجود آن ویژگی ها، قابلیت تعقیب کیفری برای صادر کننده ی آن چک بوجود خواهد آمد. چک کیفری و ویژگی های آن را در مطلبی دیگر بطور مفصل تر توضیح داده ایم.

حال چکی که شرایط، چک کیفری را نداشته باشد، چک حقوقی محسوب می شود. یکی از انواع چک های حقوقی که امکان شکایت کیفری بابت وجود ندارد، صدور چک بابت ضمانت است.

نکات چک بابت حسن انجام کار

زمانی که چکی بابت ضمانت صادر می شود، باید حتما در چک قید حسن انجام کار نوشته شود. نام کارفرما و یا مجموعه ای که با آن قرار است همکاری صورت بگیرد باید مشخص شود. حتی می توانید جزئیات چک را به متن قرارداد خود اضافه کنید.

اگر در این چک قید بابت ضمانت ذکر شود، در صورت خالی بودن حساب شخص، کارفرما نمی تواند از طریق شکایت کیفری پیگیری نماید و کارمند یا کارگر را به دردسر بیندازد، تنها می تواند از طریق حقوقی چک را پیگیری کند. اگر قید های گفته شده حتما ذکر شود، در نهایت کارفرما فقط به دلیل عدم رعایت حسن انجام کار می تواند از کارگر یا کارمند شکایت نماید، که کارگر یا کارمند با اثبات درست انجام دادن وظیفه اش مطابق قرارد این مسئله حل می شود.

ضمانت اجرا سوء استفاده کارفرما از چک

مطابق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، سوء استفاده کارفرما از چک ضمانتی مصداق جرم خیانت در امانت است. میتوان بدین جهت از او شکایت نمود. در این مورد استفاده از مشاوره ی یک وکیل مجرب می تواند به احقاق صحیح حق شما کمک به سزایی بکند.

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی:

هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با چک ضمانت نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 8  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.