چگونه سوء پیشینه خود را پاک کنیم؟

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 3 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سوء پیشینه
۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)

گاهی اوقات محکوم شدن به بعضی از مجازات های مشخص، یکسری مجازات هایی تحت عنوان مجازات های تکمیلی و تبعی به دنبال خواهد داشت. کارکرد اینگونه مجازات ها این است که شخص، پس از گذراندن مجازات اصلی، وقتی به جامعه باز می گردد، دچار یکسری محرومیت های اجتماعی می شود. به این مجازات های تبعی، سوء پیشینه گفته می شود که در ادامه به نحوه پاک کردن سوء پیشینه می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

سوء پیشینه چیست؟

سوء پیشینه به معنای سوابق کیفری است. گواهی سوء پیشینه به معنای برگه ای است که در آن سوابق محکومیت های کیفری قطعی شخص درج می شود. اکثراً درهنگام استخدام در برخی مشاغل از شما گواهی عدم سوء پیشینه می خواهند، یعنی اینکه گواهی ای مبنی بر نداشتن سابقه ی کیفری موثر باید به کارفرمای خود بدهید.

سوء پیشینه در مورد همه ی جرایم بوجود نمی آید، بلکه منحصر در جرایم خاصی است که قانون گذار مشخص نموده و محدود به همان مدت زمانی است که در آن قانون تعیین شده است. یعنی پس از اتمام محکومیت، اگر شخص گواهی سوء پیشینه بگیرد آن سابقه ی کیفری در گواهی وی درج می شود. اما این سوء پیشینه همیشگی نیست و قابل پاک شدن است. به اینصورت که شخص پس از اتمام محکومیت و گذشت مهلت مقرر در ماده ۲۵ با توجه به نوع مجازاتش، سوء پیشینه اش پاک می شود.

جرایم مشمول سوء پیشینه

در مورد اینکه چه جرایمی در گواهی سوء پیشینه شخص قید می شود، ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی آن ها را نام برده است. در مورد محکومیت هایی که به مجازات سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو، قصاص عضو، حبس درجه چهار و پنج، شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه بزه دیده بیش از نصف دیه  باشد یا در شرایطی که دیه کمتر از نصف دیه باشد.

در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی جرایمی که مشمول مجازات تبعی می شوند و مدت زمان این مجازات مشخص شده است:

  • درمحکومیت به مجازات سلب حیات و حبس ابد: گذشت ۷ سال از تاریخی که اجرای حکم اصلی متوقف شده است.
  • محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، تبعید و حبس تا درجه چهار: ۳ سال.
  • در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج: ۲ سال.
  • تبصره ماده: در مورد جرایم قابل گذشت، در صورتی که پس از صدور حکم قطعی، با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود، اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.

 محرومیت از حقوق اجتماعی شامل چه کارهایی می شود؟

در ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی، موارد محرومیت از حقوق اجتماعی را آورده است.

« حقوق اجتماعی موضوع این قانون به شرح زیر است:
الف- داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا.
ب- عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیات دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور.
پ- تصدی ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری.
ت- انتخاب شدن یا عضویت در انجمنها، شوراها، احزاب و جمعیتها به موجب قانون یا با رای مردم.
ث- عضویت در هیاتهای منصفه و امناء و شوراهای حل اختلاف.
ج- اشتغال به عنوان مدیر مسوول یا سردبیر رسانههای گروهی.
چ- استخدام و یا اشتغال در کلیه دستگاههای حکومتی اعم از قوای سه گانه و سازمانها و شرکتهای وابسته به آنها، صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظر رهبری، شهرداریها و موسسات مامور به خدمات عمومی و دستگاههای مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آنها.
ح- اشتغال به عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاری.
خ- انتخاب شدن به سمت قیم، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام.
د- انتخاب شدن به سمت داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی.
ذ- استفاده از نشانهای دولتی و عناوین افتخاری.
ر- تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی
تبصره ۱- مستخدمان دستگاههای حکومتی در صورت محرومیت از حقوق اجتماعی، خواه به عنوان مجازات اصلی و خواه مجازات تکمیلی یا تبعی، حسب مورد در مدت مقرر در حکم یا قانون، از خدمت منفصل می شوند.
تبصره ۲- هر کس به عنوان مجازات تبعی از حقوق اجتماعی محروم گردد پس از گذشت مواعد مقرر در ماده(۲۵) این قانون اعاده حیثیت می شود و آثار تبعی محکومیت وی زائل می گردد مگر در مورد بندهای(الف)، (ب) و(پ) این ماده که از حقوق مزبور به طور دائمی محروم می شود.»

نحوه صدور گواهی

برای صدور گواهی سوء پیشینه، شخص می تواند بصورت حضوری یا از طریق اینترنت اقدام نماید.

در حالت حضوری، فرد باید به پلیس ۱۰+ یاا دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید و مدارک شناسایی خود، را ارائه نماید.

در حالت اینترنتی نیزباید به سامانه ثنا به آدرس adliran.ir مراجعه کند. در آن شناسنانه ثبت نام نماید و سپس از گزینه های بالای صفحه، ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب نمایید. سپس در صفحه ی مربوطه، اطلاعات مورد نظر را وارد نمایید و به ترتیب مراحل را در سایت دنبال نمایید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه ثبت شده است.

  1. باسلام.بنده تقریبادوسال پپیش به خاطرجرمی(بدون شاکی خصوصی)به ۵۰میلیون جریمه و۳۶شلاق محکوم شدم ولی هنوزپیگیرش نشدم،میخواستم بدونم اگه بخوام برامحل کاربرگه عدم سوپیشینه بگیرم سابقه دار نشون داده میشه؟

  2. پیشینه کیفری تا آخره عمر با شماست من خودم بابت چک بلامحل ۱۰ روز در زندان بودم که نهایتا با واریز وجه چک و رضایت شاکی آزاد شدم حال با گذشت ۱۰ سال هر وقت برای گواهی پیشینه کیفری اقدام کردم همیشه من را ثابقه دار در اومده چندین بار هم خودم به دادسرا مراجعه کردم که گفتن سابقه تا آخره عمرتون با شما می‌ماند یعنی یه احمقی یه قانونی نوشته که کلا زندگی فرد را تا آخره عمرش مختل میکنه حتی شاکی رضایت داده باشد