چگونه می توان در صورت ناراضی بودن مرد طلاق گرفت؟

۲۶ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چگونه-میتوان-در-صورت-ناراضی-بودن-مرد-طلاق-گرفت
۴/۵ - (۱ امتیاز)
  • اگر مرد بخواهد زنش را طلاق دهد ولی زن نخواهد جدا شود، چه می شود؟
  • اگر زنی بخواهد جدا شود، اما شوهرش راضی نباشد چه می شود؟
  • آیا مرد می تواند بدون توجه به رضایت یا نارضایتی خانم، زنش را طلاق دهد؟
  • آیا اعتراض زن، در رای طلاق تاثیری می گذارد؟

طلاق در صورت ناراضی بودن مرد

در مورد طلاق، متاسفانه در قوانین ایران، رضایت یا نارضایتی خانم شرط نیست. بلکه اختیار طلاق تنها به دست مرد است و اگر بخواهد زنش را طلاق بدهد ولو اینکه خانم ناراضی باشد، طلاق صورت می گیرد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که مرد باید بعد از صدور حکم طلاق، توانایی اجرای آن حکم را داشته باشد.

در شرایطی نیز خانم مطابق قانون می تواند به صورت یک طرفه از شوهرش طلاق بگیرد. در ادامه ی مطلب به شرایط طلاق توسط مرد و شرایط طلاق توسط زن می پردازیم.

دلایل طلاق توسط مرد چیست؟

همانطور که می دانید مرد برای طلاق دادن زنش نیاز به هیچ دلیلی ندارد. و می تواند بدون هیچ دلیلی اقدام به طلاق زنش بکند.

اما گاهی اوقات پیش می آید که این طلاق یک دلیلی دارد مثلا ممکن است خانم منزل را بدون اجازه ی همسرش ترک کرده باشد، یا اینکه وظایق زناشویی خودش را به درستی انجام ندهد، به یک بیماری خاصی مبتلا شده باشد، نازا باشد، رفتار و اخلاق مناسب در برخورد با همسرش نداشته باشد و …

شرایط طلاق توسط مرد

هنگامی که مرد می خواهد اقدام به طلاق زنش بکند، نیازی به دلیل محکم و قانونی ای ندارد. اما برای اینکه حق خانم نیز در این بین ضایع نشود، قانون گذار یکسری شرایطی را مد نظر قرار داده است که می تواند باعث شود که طلاق در زمان دیگری انجام شود یا حق و حقوق زن نیز به طور کامل به او تعلق بگیرد.

  •  از این رو اولین شرط طلاق این است که مرد باید دارای سلامتی عقلی و روانی باشد.
  • مرد به سن قانونی رسیده باشد.
  • اراده و قصد انجام طلاق را داشته باشد و بر تصمیم خود مصمم باشد.
  • توان پرداخت حق و حقوق مالی زن از جمله نفقه و مهریه را داشته باشد. البته مگر اینکه اعسار مرد در دادگاه اثبات شود که در آن صورت مهریه تقسیط می شود.

اگر زن مخالف طلاق باشد، چه کار می تواند بکند؟

در واقع خانم نمی تواند به طور مستقیم مانع صورت گرفتن طلاق شود. اما با طرح کردن دعاوی مالی مثل مهریه، نفقه و  اجرت المثل ایام زندگی مشترک و … می تواند موجب طولانی تر شدن مدت دادرسی شود.

همچنین زن می تواند نسبت به حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر استان و حتی بعد از ان در دیوان عالی شکور، اعتراض نماید و این اقدام نیز از موجبات طولانی تر شدن روند طلاق می شود. البته ممکن است که در این مدت فاصله ای که بوجود می آید تا حکم نهایی طلاق صادر و اجرا شود، زوجین مجددا کنار هم باز گردند.

مشاوره حقوقی دادیاران

در چه شرایطی زن میتواند خودش طلاق بگیرید ؟

همانطور که بیان کردیم حق طلاق با مرد است. اما در شرایطی خانم می تواند به صورت یک طرفه، ولو بدون رضایت مرد اقدام به طلاق نماید.

  1. در صورتی که خانم وکالت بلاعزل در طلاق از  طرف مرد داشته باشد.
  2. اگر مرد هر کدام از شروط مندرج در  عقدنامه را که امضا نموده است، رعایت نکند.
  3. در صورتی که خانم در عسر و حرج (سختی) باشد.

اگر مرد مخالف طلاق از طریق زن باشد، باید چه کار کند؟

در صورتی که خانم کراهت شدیدی از ادامه ی زندگی با این مرد داشته باشد و مرد نیز راضی به طلاق دادن او نباشد، خانم می تواند در ازای بخشیدن مالی به شوهرش، مثل بخشیدن بخشی یا همه ی مهریه از شوهرش جدا شود. در اینجا طلاق بدون رضایت مرد نیز صورت می گیرد. این طلاق اصطلاحا طلاق خلع گفته می شود که در مطلبی به توضیح مفصل آن پرداخته ایم.

در این طلاق خانم حق ندارد از مالی که بخشید است رجوع کند و تا زمانی که آن مال را پس نگرفته باشد، مرد نمی تواند در ایام عده به همسرش رجوع کند. در واقع این طلاق بائن محسوب می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.