آیا ازدواج مجدد مرد جرم است؟

۲۵ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
ایا ازدواج مجدد جرم است
۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

سوالی که شاید برای بسیاری از خانم هایی که همسرشان ازدواج مجدد کرده است و یا آقایانی که می خواهند برای بار دوم تجدید فراش کنند، پیش بیاید این است که آیا مرد متاهل می تواند ازدواج مجدد بکند؟ یا اینکه چه شرایطی برای ازدواج مجدد آقا وجود دارد؟ اگر این کار غیر قانونی است، چه ضمانت اجرایی دارد؟ خب باید گفت که آقایان نمی توانند در زمان واحد بیش از یک همسر داشته باشند، حتی اگر در شرع داشتن چهار همسر را برای مرد مجاز باشد، مگر با وجود یکسری شرایطی که یکی از آن ها رضایت همسر اول است. گاهی اوقات نیز شرایطی برای خانم پیش می آید که ادامه ی زندگی با او دشوار خواهد بود مثلاً مردی می خواهد بچه داشته باشد اما به این دلیل که همسر او نابارور است یا بیماری سختی دارد یا امکان رابطه ی زناشویی با او وجود ندارد، از این حق خود محروم می شود، خب در اینجا باید با یکسری شرایطی امکان ازدواج مجدد برای او فراهم باشد. در ادامه ی مطلب بطور کامل به توضیح شرایط ازدواج مجدد مرد متاهل می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

ازدواج مجدد مرد متاهل

با اینکه شرع برای مردان داشتن چهار همسر را مجاز برشمرده است اما قانون گذار برای حمایت از کانون خانواده و جلوگیری از ازدواج های خودسرانه، باایجاد یکسری شرایط خاص و ضمانت اجرا، خواستار برقراری کنترلی بر این مسئله است، تا تنها در صورت ضرورت و وجود شرایط خاص ازدواج های بعدی صورت بگیرد. در ماده ۵۶ قانون حمایت خانواده این شرایط آمده است. براساس این ماده، مرد حق ازدواج مجدد بدون اذن همسر اول خود ،ندارد و دفاتر ثبت اسناد، حق ثبت ازدواج دوم بدون حکم دادگاه را ندارند. در واقع آقایان برای ثبت ازدواج دوم خود نیازمند حکم دادگاه هستند و خب برای این کار باید ادله و مدارک خود که آن ها را مجاز به ازدواج دوم می کند ارائه دهند. همچنین آقا باید علاوه برا آن شرایط مقرر قانونی، توانایی مالی خود برای اداره ی دو همسر را به دادگاه ثابت نماید.

شرایط مجاز ازدواج مجدد مرد در قانون:

  • رضایت داشتن همسر اول مرد.
  • ناتوانی خانم از انجام وظایف زناشویی خود.
  • عدم باروری و نازا بودن خانم.
  • ابتلای خانم به یک بیماری صعب العلاج یا دیوانگی او.
  • تمکین نکردن خانم از شوهرش.
  • عدم حسن معاشرت و حسن رفتار خانم.
  • خانم به مدت شش ماه زندگی مشترک خود را رها بکند.
  • اعتیاد داشتن خانم.
  • خانم به مدت یکسال غیبت داشته باشد.
  • محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود.

تشخیص بسیاری از موارد بالا مثل عدم تمکین یا اعتیاد مضر خانم یا عدم حسن معاشرت و…  همگی با دادگاه است.

پس از وجود شرایط بالا ، مرد باید، در دادگاه دعوایی با خواسته ی صادر شدن حکم امکان ازدواج مجدد مطرح نماید و پس از بررسی مسائل و ادله توسط دادگاه، اقدام به قدور یا عدم صدور این حکم نماید.

ازدواج مجدد مرد و مهریه همسر اول

خانم می تواند براساس یکی از اصول مندرج در عقدنامه، که اگر آقا بدون اذن یا بدون حکم دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نماید، اقدام به طلاق نماید.

اما چنانچه مرد از دادگاه حکم ازدواج مجدد گرفت و بدون اذن همسر اول اقدام به ازدواج مجدد نمود، در اینجا خانم از وکالت در طلاق برخوردار نیست و نمی تواند خودش طلاق بگیرد بلکه تنها می تواند به زندگی خود ادامه دهد. و حق و حقوق مالی خود از قبیل مهریه و نفقه را مطالبه کند. اما اگر خانم بخواهد، می تواند با همسرش بر سر طلاق توافق نمایند و اقدام به طلاق توافقی کنند. که البته در این نوع طلاق، خانم با بخشیدن همه یا بخشی از مهریه به مرد، از او جدا می شود.

ضمانت اجرا

ازدواج دائمی باید حتماً ثبت شود و تنها یک ماه از هنگام انعقاد این ازدواج، زوجین فرصت دارند تا ازدواج خود را ثبت کنند. به همین دلیل قانون گذار یکسری ضمانت اجرا برای عدم ثبت ازدواج دائم در نظر گرفته است تا افراد ملزم به انجام این کار کند. ضمانت اجرای ازدواج دائمی که ثبت نشده باشد، براساس ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱:

« چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.»

مجازات های مندرج در ماده فوق بصورت زیر است:

  • جزای نقدی درجه پنج (جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال)
  • حبس تعزیری درجه هفت (حبس از نود و یک روز تا شش ماه)

همچنین براساس همان ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده نیز سردفترانی که اقدام به ثبت غیر قانونی ازدواج دوم نمایند یعنی اینکه بدون حکم دادگاه ازدواج دائم دوم مرد را ثبت کنند، از اشتغال به سر دفتری محروم و برکنار می شوند و شغل خود را از دست می دهند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 9  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.