ازدواج شخص مجنون

۶ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ازدواج شخص مجنون
به این مطلب امتیاز دهید

ازدواج شخص مجنون


برخی افرادی هستند که از نظر قوای عقلی و قدرت تفکر و تعقل دچار مشکل هستند و اصطلاحاً به این افراد مجنون گفته می شود. این افراد از آن جا که قدرت تفکر و تعقل را یا بطور دائمی یا بصورت موقتی ندارند باید شخصی به انجام کارهای آن ها بپردازد؛ زیرا این افراد چه در امور مالی و چه در امور غیرمالی خود ناتوان هستند. در این مطلب می خواهیم به مبحث ازدواج افراد مجنون بپدازیم.

مجنون کیست؟ انواع آن


مجنون یا دیوانه کسی است که قوه ی تعقل و تفکر کافی ندارد و اصطلاحاً قوای دِماغی او مختل شده است. در اینجا مجانین از لحاظ زمان جنون به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • مجنون ادواری: مجنون ادواری یعنی کسی که در یک تایمی در حالت جنون است و در یک تایمی سالم است و حالت او بین سالم و مجنون متغیر است.
  • مجنون دائمی: مجنون دائمی کسی است که بطور دائمی در حالت جنون قرار دارد.

در مورد امور مالی و امور غیرمالی باید فردی برای اینگونه اشخاص تعیین شود تا به این امور بپردازد. ازدواج نیز از جمله امور غیر مالی این افراد است که باید توسط سرپرست آن ها صورت بگیرد.

شرایط صحت عقد ازدواج


در خصوص شرایط صحت عقد ازدواج در قانون مدنی، به چند شرط اشاره شده است:

۱-) قصد و رضای طرفین: دو طرف عقد یعنی خانم و آقا باید برای انعقاد چنین عقدی رضایت داشته باشند و قصد ازدواج با هم را داشته باشند یعنی قصد آن ها مختل نشده باشد مثلا در هنگام بیهوشی یا خواب نباشد.

۲-) اهلیت طرفین: اهلیت یعنی اینکه شخص باید عاقل و بالغ و رشید باشد.

۳-) موضوع و جهت عقد ازدواج: خانم و آقا باید برای هر دو طرف کاملا مشخص باشند و هیچگونه شبهه ای در مورد شخصیت طرفین عقد ازدواج وجود نداشته باشد. همچنین هدفی که براساس آن عقد ازدواج اتفاق می افتد باید مشروع و قانونی باشد

مشاوره حقوقی دادیاران

ازدواج مجنون


در خصوص ازدواج شخص مجنون، از آن جا که یکی از شرایط صحت عقد، سلامت عقلی است اگر این فرد شخصاً در دوران جنون خود اقدام به ازدواج نماید، این ازدواج باطل است و گویا که اصلاً اتفاق نیفتاده است زیرا شرط صحت عقلی را ندارد. در مورد ازدواج مجنون دائمی و مجنون ادواری شرایط متفاوتی وجود دارد که در ادامه بطور جداگانه به بررسی آن ها می پردازیم.

سن قانونی ازدواج دختران و پسران

محجور به چه شخصی گفته می شود؟

آیا ازدواج مجدد مرد جرم است؟

فریب در ازدواج  و فسخ نکاح

ازدواج مجنون ادواری


در مورد ازدواج و اعمال حقوقی شخصی که مجنون ادواری است یعنی دوره ای در سلامت عقلی به سر می برد و دوره ای درحالت جنون است و وضعیت او متغیر است، در زمان سلامت عقلی تمام اعمال این افراد صحیح است ولی در هنگام جنون نمی تواند تصمیم گیری کند. به همین دلیل ازدواج او در ایامی که از صحت و سلامت عقلی برخوردار است صحیح است و خود او باید مستقلاً در این باره تصمیم بگیرد و نیازی به تصمیم سرپرست او نیست.

ازدواج مجنون دائمی


در خصوص ازدواج مجنون دائمی یعنی کسی که جنون او بطور ثابت وجود دارد، در اینجا اگر ازدواج این شخص بنا بر تشخیص پزشک او به بهبود او کمک کند یا اینکه برای او نیاز باشد، سرپرست قانونی او که قیم است، می تواند با کسب اجازه ی دادستان اقدام به اختیار همسر برای او کند. در این خصوص ماده ۸۸ قانون امور حسبی نیز اشاره کرده است.

‌ماده ۸۸ قانون امور حسبی:

« در صورتی که پزشک ازدواج مجنون را لازم بداند قیم با اجازه دادستان می‌تواند برای مجنون ازدواج نماید و هر گاه طلاق زوجه مجنون لازم باشد به پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه قیم طلاق می‌دهد.»

نتیجه گیری


بنابراین شخص مجنون بنا به شرایطی می تواند ازدواج نماید اما در مورد مجنون دائمی این ازدواج باید توسط سرپرست قانونی او صورت بگیرد و خود او صلاحیت انجام این کار را ندارد و در مورد مجنون ادواری خود شخص می تواند بصورت مستقل برای ازدواج خود تصمیم گیری کند.

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.