تقاضای اعسار از پرداخت دیه

۲ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
اعسار از پرداخت دیه
۳/۵ - (۱ امتیاز)

اگر نتوانیم دیه را بپردازیم، چه کار باید بکنیم؟ چگونه تقاضای اعسار از پرداخت دیه بدهیم؟

قسطی کردن دیه چه شرایطی دارد؟

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با دیه نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

فصل سوم قانون مجازات اسلامی به مسئله دیه پرداخت است. زمانی که شما خسارتی را به دیگری وارد می کنید و محکوم به پرداخت دیه می شوید اما توانایی پرداخت آن مبلغ را به صورت یکجا ندارید، می توانید تقاضای اعسار از پرداخت دیه بدهید تا دادگاه آن را قسط بندی کند.


دیه چیست؟

دیه مبلغ مشخصی است که در شرع برای جنایات غیرعمدی که به جسم و جان مردم وارد می شود و مجازات قصاص درباره آن اعمال نمی شود، تعیین شده و به شخص آسیب دیده پرداخت می گردد. تعریف دیه در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی آمده است. برای مطالعه  بیشتر در مورد دیه می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

نرخ دیه در سال ۱۴۰۲:

  • دیه ی کامل برای ماه های غیر حرام ۹۰۰ میلیون تومان می باشد.
  • دیه کامل برای ماه های حرام (رجب؛ ذی العقده، ذی الحجه، محرم) به میزان یک سوم دیه کامل افزایش می یابد.
  • مطابق قانون دیه خانم ها و افراد غیر مسلمان نصف دیه ی کامل است و مابه تفاوت آن تا مبلغ دیه ی کامل توسط صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می شود.

برای پرداخت دیه با توجه به نوع جرم، مهلت هایی توسط قانون گذار مشخص شده است. یعنی مثلا فرد تا یکسال بعد از اتفاق افتادن جنایت، مهلت دارد دیه را مجنی علیه بپردازد.

” ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی:

مهلت پرداخت دیه، از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد:
الف- در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری.
ب- در شبه عمد، ظرف دو سال قمری.
پ- در خطای محض، ظرف سه سال قمری.
تبصره- هرگاه پرداخت کننده در بین مهلت های مقرر نسبت به پرداخت تمام یا قسمتی از دیه اقدام نماید، محکوم له مکلف به قبول آن است.”


اعسار به چه معناست؟

اعسار به معنای در سختی و تنگنا بودن است.هنگامی که می گوییم شخصی معسر است یعنی توانایی مالی ندارد و در تنگدستی است. در نتیجه وقتی در این شرایط فردی محکوم به پرداخت مالی می شود توانایی پرداخت آن را ندارد، درخواست اعسار به دادگاه می دهد.

دادگاه نیز بعد از استعلام اموال و دارایی و درآمد شخص، در صورت اثبات اعسار او، حکم به اعسار می دهد. حال گاهی شخصی را به طور کامل از پرداخت بدهی معاف می کند و گاهی نیز با توجه به میزان درآمد او قسط بندی می کند.


در جایی که شخص ناتوان از پرداخت دیه باشد باید چه کار کند؟

هرکسی که محکوم به پرداخت دیه می شود اما تمکن مالی پرداخت آن را ندارد، می تواند درخواست اعسار از پرداخت دیه به دادگاه بدهد. دادگاه پس از بررسی شرایط فرد و دارایی و درآمد او، در صورت احراز شرایط اعسار، حکم به پرداخت دیه به صورت اقساطی می دهد.

اما برای اقساطی کردن دیه، دیه به مبلغ روز محاسبه می شود.

اینستاگرام دادیاران

” ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی:

درصورتی که پرداخت کننده بخواهد هر یک از انواع دیه را پرداخت نماید و یا پرداخت دیه به صورت اقساطی باشد، معیار، قیمت زمان پرداخت است مگر آنکه بر یک مبلغ قطعی توافق شده باشد.”

اگر فردی که محکوم به پرداخت دیه است، مبلغ آن را تا پایان مهلت هایی که در ماده ۴۸۸ قانون مجازات بیان شده نپردازد، در اینجا دادگاه اقدام به تصرف اموال او می کند. البته اموالی که مشمول مستثنیات دین می شود را تصرف نمی کند. اما اگر به غیر از مستثنیات مالی موجود نباشد، شخص مهلت دارد که ظرف ۳۰ روز از زمان ابلاغ، درخواست اعسار خود را به دادگاه تحویل دهد، در غیر اینصورت صاحب وجه دیه می تواند او را به زندان بیاندازد.


شرایط قسطی کردن دیه چیست؟

در جایی که شخصی ناتوان از پرداخت دیه تا موعد مقرر در قانون است، قانون گذار اقدام به تقسطی دیه می کند. ولی از ان جا که ممکن است پرداخت مبلغ دیه به نرخ روز باشد و این پرداخت نیز چند سالی طول بکشد، در اینجا بهتر است که قاضی به جای حکم به پرداخت مبلغ مشخصی، حکم به پرداخت درصد مشخصی از دیه را در هر ماه بدهد.

در اینجا پس از پرداخت درصد مشخصی از دیه در یکسال مثلا ۵۰ درصد دیه مطابق نرخ دیه سال ۹۹ پرداخت شده است و ۵۰ درصد دیگر آن نصف مبلغ دیه سال ۱۴۰۰، پرداخت می شود.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با دیه نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 8  وکیل آنلاین

کلام اخر

تقاضای اعسار از پرداخت دیه جزوی از مطلب دیه چیست ، انواع دیه می باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.