سریعترین راه گرفتن مهریه ، انواع مهریه ، شرایط مهریه ی صحیح چیست

۸ دی, ۱۴۰۰ 1 مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
شرایط مهریه صحیح
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در اثر انعقاد هر عقدی، یکسری حقوق و تکالیفی بر عهده طرفین آن قرار می گیرد. در عقد ازدواج نیز مانند سایر عقود بعد از وقوع عقد ازدواج، حقوق و تکالیفی بر طرفین بار می شود. یکی از حقوقی که در اثر عقد ازدواج برای خانم ایجاد می شود، حق مهریه است. مهریه مالیست که باید توسط مرد به زن پرداخت شود و در مورد این موضع اکثراً پیش از انعقاد ازدواج، بین طرفین توافقی صورت گرفته است. در این مطلب ضمن توضیح انواع مهریه، به شرایط مهریه صحیح می پردازیم.

مهریه چیست و انواع آن کدام است؟

مهریه مالیست که مرد باید در عقد در اثر انعقاد عقد ازدواج اعم از ازدواج دائم یا موقت به خانم بپردازد. تعیین مهریه پیش از عقد موقت، اجباری است و اگر تعیین نشود عقد باطل است ولی تعیین آن قبل از عقد دائم ضرورتی ندارد و عقد بدون تعیین آن هم صحیح است، منتها بعدا باید نوع و میزان آن مشخص شود. مهریه در یک دسته بندی براساس نحوه پرداخت آن به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مهریه عندالمطالبه: این مهریه بصورت حال است و به محض درخواست خانم باید پرداخت شود.
  • مهریه عندالاستطاعه: پرداخت این مهریه منوط به توان مالی مرد است.
مشاوره حقوقی دادیاران

طبق یک تقسیم بندی دیگر نیز تعیین مهریه به چهار صورت انجام می شود:

  • مهرالمسمی: مهریه ای که مورد توافق طرفین بوده و در عقدنامه ذکر و ثبت شده است را مهرالمسمی می نامند.
  • مهرالمثل: در صورتیکه در ازدواج دائم مهریه مشخص نشود و رابطه جنسی بین زن و شوهر واقع شود، در اینجا براساس عرف و افراد هم شأن خانم مهریه متعارفی تحت عنوان مهرالمثل تعیین می گردد.
  • مهرالمتعه: در شرایطی که در عقدنامه ازدواج دائم میزان مهریه مشخص نشده باشد و زن و شوهر پیش از وقوع رابطه جنسی اقدام به طلاق نمایند، مرد می تواند مهریه ای با توجه به توان مالی خود بپردازد که به آن مهر المتعه می گویند.
  • مهرالسنه: مهر السنه پانصد درهم است یا پنجاه دینار است. این مهریه از آنجا که برای زنان و دختر پیامبر تعیین شده است به مهرالسنه شهرت دارد.

شرایط مهریه صحیح چیست؟

شرایط مهریه صحیح و معتبر که باید در تعیین آن رعایت شود شامل:

  1. مهریه باید مالیت داشت باشد: مهریه باید چیزی تعیین شود که ارزش اقتصادی و مالی داشته باشد. البته آموزش یک چیزی نیز می تواند به عنوان مهریه تعیین شود مثلا آموزش حرفه یا سواد یا هنر.
  2. مهریه باید معلوم و معین باشد: میزان مهریه و نوع و جنس آن باید کاملا معلوم و مشخص باشد مثلا تعیین ۱۱۰ سکه طلا بهار آزادی. همچنین مهریه نباید جوری تعیین شود که باعث جهل نسبت به آن شود. مثلا اگر مرد دو منزل دارد و یکی از آن ها مهریه خانم است باید بطور مشخص تعیین شود که کدام یک از آن ها به عنوان مهریه قرار داده شده است.
  3. مهریه باید قابلیت تملک داشته باشد: مهریه باید جزو اموالی باشد که متعلق به مرد است و قابل انتقال است.
  4. مهریه باید متعلق به مرد باشد: مهریه باید در هنگام وقوع عقد به نام مرد باشد و نمی توان مالی که متعلق به دیگریست را به عنوان مهریه قرار داد مگر اینکه صاحب آن مال رضایت داشته باشد مثلا ملک متعلق به پدر شوهر در صورتی که رضایت داشته باشد می تواند مهریه عروسش قرار بگیرد البته در اینجا در واقع به این صورت است که پدر شوهر ملک را به فرزند خود می دهد و این مال را مرد به عنوان مهریه همسرش تعیین می کند.
  5. مهریه باید از اموال مشروع و حلال باشد: مهریه باید از چیزهایی که حلال و مشروع است تعیین شود مثلا تعیین مهریه گوشت سگ یا هرچیزی که نامشروع باشد صحیح نیست.
  6. میزان مهریه: در مورد میزان مهریه در شرع چیزی بیان نشده است اما خانم طبق قانون تنها در صورتی که تا ۱۱۰ سکه به عنوان مهریه به اجرا بگذارد، در صورت عدم پرداخت، می تواند حکم جلب مرد را بگیرد و او را به زندان بیاندازد.

ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده:

« هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .»

ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی:

« مرجع اجراءکننده ‌رای، اعم از قسمت اجرای دادگاه صادرکننده اجرائیه یا مجری نیابت، مکلف است به تقاضای محکوم‌له از طرق پیش‌بینی‌شده در این قانون و نیز به هر نحو دیگر که قانوناً ممکن باشد، نسبت به شناسایی اموال محکوم‌علیه و توقیف آن به میزان محکوم‌به اقدام کند.
تبصره – در موردی که محکوم‌به عین معین بوده و محکوم‌له شناسایی و تحویل آن را تقاضا کرده باشد نیز مرجع اجراءکننده رای مکلف به شناسایی و توقیف آن مال است.»

اگر مهریه شرایط صحت را نداشته باشد دراینجا تکلیف مهریه چه می شود؟

در صورتی که مهریه تعیین شده هرکدام از شرایط مهریه صحیح را نداشته باشد و رابطه ی جنسی بین آن ها برقرار شده باشد برای خانم مهرالمثل تعیین می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

انواع روشهای مطالبه مهریه

در روشهای زیر انواع روش های مطالبه مهریه به طور کامل توضیح داده شده است. نسبت به شرایط خود میتوانید مطالعه کنید.

اجرا گذاشتن مهریه و نحوه توقیف اموال

چگونه مهریه ام را به اجرا بگذارم؟ آیا می شود برای گرفتن مهریه، اموال مرد را توقیف نمود؟ چگونه؟ در بسیاری از موارد بعد از…

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

آیا می توان در صورت عدم تمکن مالی شوهر، از پدر شوهر مهریه گرفت ؟ گرفتن مهریه از پدر شوهر چگونه است ؟ در چه صورتی پدر شوهر…

وضعیت مهریه در طلاق غیابی

وضعیت مهریه در طلاق غیابی چگونه است؟ در چه صورتی حکم غیابی صادر می شود؟ آیا می توان به آن حکم اعتراض نمود؟ آیا امکان…

شرایط دریافت مهریه بعد از فوت شوهر

آیا امکان دریافت مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد؟ چگونه باید برای دریافت مهریه بعد از فوت شوهر اقدام نمود؟ اگر قبل از فوت…

سریعترین راه گرفتن مهریه

در حال حاضر سرسعترین راه مطالبه مهریه وصول مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد. در این روش زوجه با مراجعه به محضر ازدواج تقاضای صدور اجرائیه می نماید. این اجرائیه چهار قسمت دارد. توقیف خودرو ، املاک حساب بانکی و ارثیه. نسبت به درخواست زوجه دفترخانه محضر برگه اجرائیه ای به دایره اجرای ثبت ارسال مینماد. پس از آن اداره اجرای ثبت، اجرائیه مهریه را به زوج ابلاغ کرده و وی را ملزم میکند تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید. در غیر اینصورت دارایی ثبتی وی توقیف میشود. این روش چند مزیت دارد .ابتدا سرعت عمل در ان بسیار بالاست. پس از ان هزینه پایین دادرسی می باشد. همچنین در این رشو میتوان زوج را ممنوع الخروج نمود.

بهترین روش گرفتن مهریه چیست؟

با توجه به توضیحات بالا میتوان گفت بهترین روش مطالبه مهریه بستگی به شرایط زوج و زوجه دارد. این شرایط شامل ، زمان و انرژی که زوجه میخواهد در نظر بگیرید، دارایا در دسترس زوج ، دارای قابل توقیف ، وظعیت زوج و … میباشد. با این حال در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی در رابطه با مهریه دارید با وکلای ما ملاقات کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.