طلاق از طریق نفقه

۱۶ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
طلاق از طریق نفقه
۲/۵ - (۱ امتیاز)

همانطور که می دانید به محض اینکه عقد ازدواج بین زن و مرد بسته می شود، تکالیفی بر عهده ی هر دو طرف خود به خود بار می شود. مثلاً از تکالیفی که بر عهده ی خانم است انجام وظایف زناشویی خود در مقابل همسرش و تمکین است و از وظایف مرد در مقابل همسرش، پرداخت وجهی متناسب با شأن خانم، تحت عنوان نفقه است تا خانم بتواند نیاز های خود را تهیه کند. حال اگر مرد به هر دلیلی نفقه ی خانم را نپردازد، این مسئله باعث می شود که خانم بتواند بدون رضایت شوهر و تنها با حکم دادگاه از همسر خود طلاق بگیرد. درادامه ی مطلب به بررسی طلاق از طریق نفقه می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با قرار جلب به دادرسی نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 6  وکیل آنلاین

نفقه چیست؟

نفقه وجه یا مالی است که مرد پس از عقد ازدواج وظیفه دارد برای رفع نیازهای همسرش به او بپردازد. این نیاز ها و موارد نفقه که باید توسط مرد به همسرش پرداخت شود، قانون گذار در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی آورده است:

 

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی:
« نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.»

شرایط تعلق گرفتن نفقه به خانم با توجه به قانون:

  1. ازدواج بین زوجین ، ازدواج دائم باشد.
  2. خانم از شوهرش تمکین نماید.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه توسط شوهر

براساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی نفقه خانم در ازدواج دائم بر عهده شوهر قرار می گیرد. پس در اینجا می توان نتیجه گرفت که در ازدواج موقت ما بحثی به عنوان نفقه نداریم مگر اینکه خانم به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج موقت، پرداخت نفقه را شرط کرده باشد. در مورد نفقه ازدواج دائم نیز تفاوتی ندارد که شوهر توانایی مالی پرداخت نفقه را دارد یا خیر!

اگر مرد وظیفه ی خود مبنی بر پرداخت نفقه را انجام ندهد چه به دلیل عدم توانایی مالی باشد و چه به هر دلیل دیگری و حتی اصلاً بدون وجود دلیل موجهی، خانم میتواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست مطالبه ی نفقه نماید.

دادگاه پس از احراز شرایط تعلق گرفتن نفقه به خانم، شوهر را ملزم به پرداخت نفقه می کند. اگر مرد خودش اقدام به پرداخت نفقه نکند دادگاه او را مجبور به پرداخت می کند به این صورت که ابتدا اجرائیه صادر می شود و بعد پرونده به اجرای احکام ارسال می‌شود. از طریق اجرای احکام، اجرائیه به محکوم علیه که همان شوهر است، ابلاغ میگردد. چنانچه وی به هر دلیلی ملزم به پرداخت نفقه نشود، خانم می تواند به دلیل قرار گرفتن در سختی و عسر و حرج، دادخواست طلاق خود را به دلیل عدم پرداخت نفقه توسط شوهر، به دادگاه تقدیم نماید. لذا طلاق از طریق نفقه با عنوان ترک انفاق میتواند مطرح گردد.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

در قانون مدنی برای عدم پرداخت نفقه چه حکمی تعیین شده است؟

قانون مدنی در مورد ترک انفاق (خودداری پرداخت نفقه از سوی مرد به خانم) چنین پیش بینی نموده است که خانم میتواند در صورتی که مرد از دادن نفقه خودداری می کند و امکان گرفتن نفقه از مرد وجود ندارد (عدم توانایی دادگاه در گرفتن نفقه) برای طلاق به دادگاه مراجعه کند. حاکم شرع، شوهر را اجبار به طلاق می نماید. این در حالی است که اگر مرد بخواهد نفقه را پرداخت کند ولی توانایی آن را نداشته باشد باز هم دادگاه پس از بررسی حداقل توانایی درآمدی فرد مبلغ حداقلی را در نظر می گیرد و به او ابلاغ میکند. در نهایت اگر مرد توانایی پرداخت نداشته باشد و این برای دادگاه محرز گردد دادگاه طبق روال بالا، مرد را اجبار به طلاق میکند. لذا طلاق از طریق ترک نفقه در نهایت پس از احراز ناتوانی مرد در پرداخت صورت می گیرد.

همچنین در شروط مذکور در سند ازدواج یکی از مواردی که حق وکالت خانم در طلاق در مقابل مرد می دهد، نپرداختن نفقه به مدت شش ماه است. بنابراین حداقل زمان مقرر برای نپرداختن نفقه که می تواند منجر به وکالت در طلاق خانم در مقابل مرد شود شش ماه است.

نفقه باید ابتدا توسط خانم درخواست شود و در صورتی که مرد به هردلیلی نپرداخت و الزام محکوم علیه (مرد) به پرداخت نفقه ممکن نشده باشد، در اینجا دادگاه میتواند طلاق یکطرفه زوجه را اجرایی کند. چنانچه در طول رسیدگی به پرونده مرد بتواند نفقه را پرداخت کند و پرداخت نفقه برای او ممکن شود، موضوع طلاق منتفی می گردد. لذا پس از اعلام توان پرداخت نفقه، نفقه ی معوقه (گذشته) و حال با هم پرداخت می‌شود.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با قرار جلب به دادرسی نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

کلام اخر

مطلب طلاق از طریق نفقه یکی از مطالب زیر مجموعه طلاق یک طرفه می باشد. جهت اطلاعات بیشتر ان را مطالعه کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.