فریب در ازدواج و فسخ نکاح

۱۹ بهمن, ۱۴۰۰ 4 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فریب در ازدواج
به این مطلب امتیاز دهید

فریب در ازدواج یعنی چه؟

به چه کاری فریب گفته می شود؟

چطور می توان با استناد به فریب در ازدواج، نکاح را فسخ کرد؟

فرض کنید آقایی به خواستگاری شما می آید و می گوید من مدیرعامل یک شرکت هستم و شما هم به علت جایگاه اجتماعی وی و به خاطر اینکه ایشان مدیر عامل هستند به عنوان اولویت اصلی، با وی ازدواج می کنید اما بعد از عقد نکاح متوجه می شوید که؛ ای دل غافل! ایشان یک کارمند ساده است یا اینکه که بیکار است. حال باید چه کرد آیا باید به زندگی با این فرد ادامه داد؟

یا فرض کنید به خواستگاری خانمی می روید و ادعا می کند که پزشک است. شما نیز با توجه به شأن خانوادگی خود قبول می کنید و با هم ازدواج می کنید اما بعدا متوجه می شوید که خانم، منشی یک پزشک است و در کلام خود صادق نبوده است. در اینجا باید چه کار کرد؟

فریب در ازدواج

قانون مدنی مقرر می دارد که اگر وجود وصفی علت اساسی و عمده عقد باشد و بعد مشخص شود که آن وصف وجود نداشته است؛ در این صورت عقد نکاح باطل خواهد بود. مانند مثالی که در بالا زدیم. در آنجا چون دختر خانم صرفا به خاطر پزشک بودن آقا، با وی ازدواج کرده بود و پس از ازدواج خلاف آن مشخص شد، عقد مزبور باطل خواهد بود.

نکته: فریب در ازدواج هم از سوی مرد و هم از سوی زن قابلیت تحقق دارد.

اما در صورتی که وصف مذکور، علت اساسی و عمده عقد نباشد و صرفا یکی از دلایل آن باشد، چه خواهد بود؟

در این صورت عقد نکاح باطل نیست اما برای زن حق فسخ به وجود می آید. به این معنا که آن که زن می تواند درخواست فسخ نکاح را داشته باشد.

طلاق یک طرفه و تفاوت آن با طلاق توافقی

فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن خانم

حق حبس در عقد نکاح به چه معناست؟

فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد

ضمانت اجرای کیفری فریب در ازدواج چیست؟

اگر هر یک از زن و یا شوهر طرف مقابل را به داشتن یک امر واهی از قبیل تحصیلات عالی، موقعیت شغلی عالی، تمکن مالی یا فریب بدهد در صورتی که عقد نکاح بر مبنا و به خاطر شرط مزبور حاصل شود؛ فریب دهنده به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

نحوه اثبات فریب

بار اثبات فریب در ازدواج، بر عهده ی کسی که مدعی است فریب خورده می باشد. شرطی که مبنای عقد است می تواند در سند نکاح صریحا قید شود یا سخنی از آن به میان نیاید. اگر در عقد صراحتا ذکر شده باشد و بعد خلاف آن واقع شود، خب مساله اثبات کار مشکلی نیست.

اما اگر در عقد ذکر نشده باشد، کسی که مدعی فریب است باید اثبات کند که این شرط مبنای عقد بوده و قبل از عقد، این شرط مد نظر طرفین بوده است. که این کار می تواند با استفاده از شهادت شهود  باشد یعنی به طور مثال شاهدانی بیاورد از اینکه این آقا در جلسه ی خواستگاری اذعان داشته که پزشک است یا به وسیله اقرار خود شخص فریب دهنده باشد.

نکته: فریب در ازدواج فقط از سوی زوجین امکان پذیر است و شخص ثالث حتی پدر و مادر زوجین اگر وصف خاصی را به آنها نسبت داده باشند و عقد بر مبنای آن واقع شده باشد؛ فریب در ازدواج رخ نداده است.

مشاوره حقوقی دادیاران

نحوه فسخ نکاح در صورت فریب در ازدواج

همانطور که در ابتدا نوشتار هم اشاره شد اگر وصف، علت اساسی و عمده عقد نبوده باشد، برای کسی که فریب خورده است، حق فسخ ایجاد خواهد شد. ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی در این زمینه بیان می دارد :

” ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی:

هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد. “

نکته: فریب در ازدواج هنگامی صدق می کند که سوء نیت و قصد فریب وجود داشته باشد بدین معنا که فرد عامدا و به قصد فریب، عملیات متقلبانه ایی را به انجام رسانده باشد.

نحوه طرح شکایت

شکایت در مورد فریب در ازدواج بعد از اطلاع فرد فریب خورده به فوریت باید انجام شود. یعنی بعد از این که مثلا زوجه متوجه شد زوج، وی را فریب داده است باید در مدت زمانی کوتاهی اقدام به طرح دعوا کند.

قضاوت در مورد فوریت آن با مراجعه به عرف مشخص می گردد. بعد از آن که متوجه فریب خوردن شدید باید دادخواست فریب در ازدواج را در دفاتر خدمات الکترونیک ارسال نمایید به دادگاه خانواده. اگر می خواهید شکایت کیفری طرح نمایید برای شکایت کیفری نیز دادسرای محل وقوع عقد نکاح، صالح به رسیدگی است. همچنین دادخواست فسخ نکاح را می توان به دادگاه محل اقامت خوانده باید تقدیم کرد.

اگر دچار چنین مسئله ای شدید میتوانید با وکلا و کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه ثبت شده است.

  1. اگر مرد از دو طریف کیفری و حقوقی از زن شکایت کنه و دو تا پرونده تشکیل بدهد در مورد فریب در ازدواج.
    اگر در یکی از پرونده ها زن برنده شود.تکلیف پرونده دوم چه می شود. روند کار چگونه است؟