فسخ نکاح به علت باکره نبودن خانم

۲۳ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فسخ نکاح به علت باکره نبودن خانم
به این مطلب امتیاز دهید

چگونه می توان برای فسخ نکاح به علت باکره نبودن خانم اقدام نمود؟

آیا می توان به دلیل باکره نبودن خانم، عقد ازدواج را فسخ نمود؟

بر چه مبنایی این فسخ صورت می گیرد؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

عقد نکاح یا ازدواج نیز دارای شرایط اساسی دیگر عقود است. به همین دلیل قواعد عمومی معاملات تاحدی که با طبیعت عقد نکاح سازگار باشد در آن اعمال می گردد. همانطور که در معاملات به دلیل جلوگیری کردن از ضرر طرفین ، قانون گذار برای زیان دیده ،حق فسخ قائل شده است. در عقد نکاح نیز این حق فسخ وجود دارد. یکی از مواردی که باعث به وجود آمدن حق فسخ و برهم زدن عقد نکاح می شود باکره نبودن خانم و فریب دادن زوج از این طریق است. در ادامه مطلب به این مبحث می پردازیم.

ماهیت و شرایط وقوع فسخ چیست؟


فسخ نکاح یک طرفه است و تنها با اراده صاحبِ حق اتفاق می افتد. شخص فسخ کننده باید از سلامت عقلی برخوردار بوده و بالغ باشد. درمورد افراد  مجنون، فسخ بر عهده ولی یا قیم اوست. در ماده ۴۴۹ قانون مدنی به این مسئله اشاره شده است:

ماده ۴۴۹ قانون مدنی:
فسخ به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن نماید حاصل می شود.”

نکته: برای فسخ نکاح نیازی به آگاهی طرف مقابل یا حتی رضایت او نیست.

فریب در ازدواج و فسخ نکاح

طلاق به علت نازایی مرد (عقیم بودن مرد)

طلاق از طریق عسر و حرج 

خیار تدلیس و تخلف از شرط صفت چیست؟


مطابق ماده ۱۱۲۸ ق مدنی که به تعریف خیار تخلف از شرط صفت پرداخته است:

“ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی:
هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.”

در ماده فوق آمده است که اگر زن یا مرد صفتی را چه به صورت واضح در عقد یا در ضمن عقد در طرف مقابلِ خود شرط کنند، در صورت عدم وجود این شرط، حق فسخ برای او وجود دارد. یا اگر یکی از همسران تظاهر به داشتن صفتی کند که مورد نظر طرف مقابل است و او را به اشتباه بیندازد که این صفت را دارد، این مسئله مصداق فریبکاریست. در نتیجه هر زمان عدم وجود وصف مورد نظر برای طرف مقابل آشکار گردد ، او حق فسخ عقد را دارد.

فسخ به علت باکره نبودن خانم یعنی چه؟


منظور از دختر باکره  دختریست که سابقه رابطه جنسی را به هیچ صورتی نداشته و پرده ی بکارت او سالم باشد. صرف باکره نبودن خانم، از دلایل فسخ عقد نکاح نیست. اما اگراین مسئله در عقد بطور صریح ذکر شده باشد یا عقد برمبنای آن واقع شده باشد و این صفت در خانم وجود نداشته باشد، مصداق فریبکاریست. مطابق ماده ۱  قانون مسئولیت مدنی می توان از شخص فریبکار، فقط خسارت یا ارش مطالبه نماید و عقد نکاح باقی بماند. یا اینکه می تواند هم فسخ نکاح به علت باکره نبودن خانم اتفاق بیفتد و هم مطالبه خسارت نماید.

ضمانت اجرای کیفری فریب در ازدواج چیست؟


اگر هر یک از زن و شوهر طرف مقابل را به داشتن یک امر واهی از قبیل تحصیلات عالی، موقعیت شغلی عالی، تمکن مالی یا فریب بدهد، در صورتی که عقد نکاح بر مبنا و به خاطر شرط مزبور حاصل شود؛ فریب دهنده به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

در واقع این اقدام شخص مصداق جرم فریبکاری و کلاهبرداری حتی می تواند قرار بگیرد.

نحوه شکایت و فسخ عقد ازدواج

شکایت در مورد فریب در ازدواج بعد از اطلاع فرد فریب خورده به فوریت باید انجام شود. یعنی بعد از این که مثلا زوجه متوجه شد زوج، وی را فریب داده است، باید در مدت زمانی کوتاهی اقدام به طرح دعوا کند. قضاوت در مورد فوریت آن با مراجعه به عرف مشخص می گردد. بعد از آن که متوجه فریب خوردن شدید باید دادخواست فریب در ازدواج را به دادگاه خانواده تقدیم نمایید. و برای شکایت کیفری نیز دادسرای محل وقوع عقد نکاح، صالح به رسیدگی است. همچنین دادخواست فسخ نکاح را می توان به دادگاه محل اقامت خوانده تقدیم کرد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.