مجازات جعل مدرک تحصیلی

۲۶ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مجازات-جعل-مدرک-تحصیلی
به این مطلب امتیاز دهید

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۴ دقیقه

مجازات جعل مدرک تحصیلی چیست؟

مجازات فردی که از مدرک تحصیلی جعلی استفاده می کند چیست؟

آیا هر نوع جعل مدرک تحصیلی ای جرم است؟

امروزه جامعه بسیار مدرک گرا شده است. به همین دلیل داشتن مدرک تحصیلی عالی در مدارج بالاتر به صورت یک ارزش در آمده است. افراد نیز برای اینکه بتوانند رشد و پیشرفت سریعتری در شغل و رتبه ی خود تجربه نمایند از راه میان بری می روند که اصطلاحا به آن جعل مدرک تحصیلی می گویند!!

جعل یعنی چه؟


از نظر معنای لغوی جعل به معنای روسازی و ساختگی بودن است. قانون گذار تعریف جامع و دقیقی از جرم جعل ارائه نکرده است اما در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی مصادیق اعمالی که منجر به جعل می شود را بیان نموده است:

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی:
جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌ یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.”

نکته ی مهمی که در ارتکاب جرم جعل وجود دارد این است که تمامی اعمالی که در ماده فوق بیان شده است باید به قصد تقلب باشد. یعنی هدف شما از انجام این کارها این است که فرد یا افرادی را با آن مدرک جعلی فریب دهید.

مجازات شهادت دروغ چیست؟

ادله اثبات دعاوی کیفری

جرم جعل مدرک تحصیلی چیست؟


جعل مدرک تحصیلی در برخی موارد توسط قانون گذار جرم انگاری شده است. در ادامه به ماده ۵۲۷ از قانون مجازات اسلامی می پردازیم که اقدام به جرم انگاری جعل مدرک تحصیلی نموده است:

ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی:
هر کس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزش نامه های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.
در صورتی که مرتکب یکی از کارکنان وزارتخانه ها یا سازمان ها و موسسات وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد یا به نحوی از انحاء در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می گردد.”

همانطور که مشاهده می کنید اگر جعل در مواردی که در ماده فوق بیان شده اتفاق بیفتد، مرتکب این اقدامات مجازات خواهد شد.

مجازات جرم جعل مدرک تحصیلی چیست؟


با توجه به متن ماده ۵۲۷ کسی مرتکب جرم جعل مدرک تحصیلی، که مصادیق جرم آن در ماده بیان شده است، بشود به مجازات های زیر محکوم می گردد:

  • یک سال تا سه سال حبس
  • جبران خسارات وارد شده
مجازات فردی که از مدرک جعلی استفاده می کند چیست؟

اگر شخصی مدارک جعلی را با علم به جعلی بودن آن ها مورد استفاده قرار دهد، مطابق ماد ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی، به یک تا سه سال حبس و جبران خسارت محکوم می شود.

مجازات فردی که از مدرک جعلی استفاده می کند چیست؟

اگر شخصی مدارک جعلی را با علم به جعلی بودن آن ها مورد استفاده قرار دهد، به یک تا سه سال حبس و جبران خسارت محکوم می شود.

مجازات جعل مدرک تحصیلی چیست؟

مجازات عمل جعل مدرک تحصیلی، یک تا سه سال حبس و جبران خسارات وارد شده است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.