فرق مشاور حقوقی و وکیل

۲ تیر, ۱۴۰۱ 2 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشاور حقوقی در مشهد
۵/۵ - (۲ امتیاز)
  • مشاور حقوقی کیست؟
  • در چه مواردی می توان به مشاور حقوقی مراجعه کرد؟
  • فرق مشاور حقوقی و وکیل

مشاور حقوقی


قطعا پس از هر نوع مریضی در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه می کنید. پزشک شما در امور حقوقی مشاور حقوقی و وکیل می باشد. البته متاسفانه همانند فرهنگ بد عدم مراجعه به مشاورین روانشناس، بسیاری از افراد در مواجهه با مسائل حقوقی اصلا اعتقادی به مراجعه به کارشناس حقوقی ندارند. در این متن به طور کامل به فرق مشاور حقوقی و وکیل پرداخته شده است.

با گسترش روابط وفرهنگ ها در جوامع مختلف، آثار و رویه های قانونی پیچیده و گسترده تر شده است. لذا اینکه افراد به دنبال جذب اطلاعات لازم بگردند کار عاقلانه ای نیست. هرچند همواره تاکید می گردد که با مطالعات حقوقی اطلاعات خود را افزایش دهند اما گاهی اوقات تنها یک متخصص می تواند مشکل شما را به درستی و راحتی حل کند.

مشاور حقوقی کیست ؟


مشاور حقوقی کسی است که ، باتوجه به دانش و آگاهی ای که بر قوانین حقوقی دارد می تواند افراد را در امور حقوقی راهنمایی و پشتیبانی کند. حال چه این امور کیفری باشد چه حقوقی، یا آن که تنظیم سند و یا مفاد یک قرارداد باشد. در ادامه مطالب فرق مشاور حقوقی و وکیل به طور کامل توضیح داده شده است.

در واقع مشاور با ارائه راهکار و راهنمایی های لازم، میتواند از بروز مشکلات حقوقی و قانونی جلوگیری و یا یک مشکل و یا دعوای حقوقی را حل و فصل نماید. در کشور ایران فارغ التحصیلان رشته های حقوق از دانشگاه های مورد تایید می توانند مشاوره ی حقوقی بدهند.

به طور کل مشاوره ی حقوقی به ۳ دسته امور قراردادها، امور دعاوی و امور پژوهشی تقسیم می شود. ما در دادیاران تخصص مشاورین خود را به ۴ گروه زیر دسته بندی کرده ایم . اگر به دنبال مشاوره ی حقوقی در مشهد هستید حتما با ما تماس بگیرید.

  1. امور خانواده
  2. حوزه جرایم کیفری
  3. مشاور در امور قراردادها و امور تجاری
  4. امور حقوق املاک و اراضی

وکیل کیست؟


در ایران برای صدور پروانه وکالت و اجازه کار به عنوان وکیل، فرد باید علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی حقوق یا رشته های مرتبط، آزمون ها و دوره کارآموزی مربوط به وکالت را گذرانده باشد. جذب وکیل تنها از طریق دو ازمون سراسری زیر انجام می گیرید.

  1.  آزمون وکالت که توسط کانون وکلا برگزار می‌ شود.
  2.  آزمون مشاوران حقوقی که مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه آن را برگزار می کند.
مشاوره حقوقی

هر دو این نهاد ها جز در برخی موارد خاص، تفاوت زیادی با هم ندارند. افراد پس از گذراندن دوره های کاراموزی وکالت، پروانه وکالت پایه یک دریافت می کنند.

کار وکیل با انعقاد قرارداد میان وکیل و شخص (حقیقی یا حقوقی) تحت عنوان موکل شروع می شود. به موجب این قرارداد هریک از طرفین دارای حق و تکلیف بر دیگری می گردند. وکیل علاوه بر ارائه راهنمایی های حقوقی، موظف به شرکت در جلسات دادگاه، جمع آوری مدارک و ادله برای پرونده و دفاع از موکل می باشد.

به طور کلی هر وکیل می تواند مشاور حقوقی باشد، ولی هر مشاور حقوقی ای وکیل نیست.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

فرق مشاور حقوقی و وکیل در چیست


  • هر فارغ التحصیل رشته ی حقوق می تواند مشاور حقوقی باشد، ولی برای وکیل شدن باید در آزمون وکالت قبول شد و پس از آن دوره دو ساله کارآموزی گذراند.
  • وکلایی که دارای پروانه وکالت هستند نمی توانند استخدام سازمان دیگری باشند مگر اینکه پروانه خود را تودیع کنند. ولی مشاوران می توانند در هر شرکت، سازمان یا اداره دولتی یا خصوصی استخدام شوند و همزمان به صورت مشاور حقوقی فعالیت کنند.
  • دستمزد مشاوران با توجه به نحوه فعالیتشان متفاوت است، اگر در ادارات به صورت دائم استخدام باشند دستمزد ماهیانه و اگر به صورت موقت استخدام باشند به صورت ساعتی دستمزد دریافت می کنند. درحالی که وکلا معمولا به صورت درصدی یا نرخ مشخص بابت هر پرونده دریافت می کنند.
  • وظایف مشاور حقوقی به ارائه مشاوره و راهنمایی پیش از وقوع مشکل (پیشگیری از وقوع مشکلات) خلاصه می شود. ولی وکیل علاوه بر ارائه راهنمایی های حقوقی موظف به پیگیری و حل مشکلات اعم از حقوقی و کیفری می باشد.
اینستاگرام دادیاران

قبل از دادن وکالت دادگستری، مشاوره بگیرید!


همواره به مراجعین خود تاکید می کنیم تا در ابتدا قبل از هر اقدام حقوقی از وکیل مشاوره دریافت کنند. این کار باعث تمرکز و اگاهی بیشتر بر اقدامات حقوقی در آینده می شود. چه بسا در مواردی مراجعه کننده دریافته است که نیازی به گرفتن وکیل ندارد. و یا اینکه وقت خود را بابت یک پرونده بی نتیجه تلف نکند.

به طور کلی؛ قوانین برای همه افراد به طور یکسان برقرار می باشد. یکی از دلایل اینکه برخی می توانند راه های قانونی را به نفع خود طی کنند داشتن وکیل و مشاوران زبده و با تجربه می باشد. مراحل قانونی که شاید تنها یکبار در زندگی برای ما اتفاق افتاده، وکیل یا مشاور با دانش و آگاهی و سال ها تجربه می تواند تمامی مشکلات حقوقی، کیفری، خانوادگی و قضائی را با بهترین نتیجه حل کند. لذا داشتن مشاور و وکیل در تمامی موارد حقوقی و قانونی می تواند به شما، در رسیدن به بهترین نتیجه و حل اختلافات کمک کند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام
    لطفا یک وکیل پایه یک ودرجه یک در استان مرکزی – شهرستان اراک در امور کیفری (هنوز طرح دعوی نشده) شاکی اهواز و متهم احتمالی ساکن اراک .مورد اتهام ،ارسال ۲ بسته پستی در زمانهای مختلف بدون هماهنگی با گیرنده – ارسال پیام وکلیپ معمولی (پیامک – پیام اینستا گرام)