مهر المثل و مهر المسمی

۵ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مهرالمثل
به این مطلب امتیاز دهید

مهرالمثل و مهرالمسمی


هنگامی که عقد ازدواجی منعقد می شود، یکی از ارکان واجب در هر ازدواجی مهریه است. مهریه مالیست که مرد باید به خانم بپردازد و اینکه چه نوعی باشد و ارزش مالی آن چقدر باشد، در اختیار طرفین است. اغلب اوقات مهریه پیش از اینکه عقد ازدواج صورت بگیرد، بین طرفین تعیین شده و مورد توافق آن قرار می گیرد. اما گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که نوع و میزان مهریه پیش از عقد ازدواج مشخص نشده است. در این مطلب می خواهیم نحوه تعیین مهریه در ازدواج، تحت عنوان مهرالمثل و مهرالمسمی بپردازیم.

مهریه چیست؟ انواع آن


مهریه جزو حق و حقوق مالی خانم در عقد ازدواج است و به محض انعقاد عقد ازدواج، خانم مالک آن می شود و می تواند آن را از شوهر مطالبه نماید. حتی نسبت به دریافت آن حق حبس دارد.  مهریه باید دارای ارزش مالی داشته باشد ولی نوع و مقدار آن مهم نیست. عقد ازدواج بدون تعیین مهر نیز اتفاق می افتد اما این به این معنا نیست که بعداً نمی توان مهریه تعیین نمود. در خصوص توافقات در مورد مهریه چند نوع مهریه داریم:

  • مهرالمسمی
  • مهرالمثل
  • مهر المتعه
  • مهر اللسنه

در این مطلب می خواهیم به تعریف مهر المثل و مهر المسمی بپردازیم.

مهر المسمی چیست؟


مهر المسمی به مهریه ای گفته می شود که در ضمن عقد ازدواج توسط طرفین مشخص شده و در عقدنامه نوشته شده است. در خصوص  ازدواج موقت تعیین مهریه ضرورت دارد اما در مورد ازدواج دائم تعیین مهریه الزامی نیست. با اینکه تعیین میزان مهریه بسته به توافق طرفین است اما براساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، خانم برای دریافت مهریه تنها بر روی ۱۱۰ سکه می تواند حکم جلب بگیرد و مرد به زندان بیفتد.

مشاوره حقوقی دادیاران

مهرالمثل چیست؟


در خصوص تعیین مهرالمثل در شرایط مختلفی برای خانم مهرالمثل تعیین می شود:

۱-) در صورتی که بعد از انعقاد عقد ازدواج بین طرفین، توافقی در مورد نوع و میزان مهریه صورت نگرفته باشد و بین زن و شوهر هم رابطه ی جنسی واقع شود، در اینجا برای خانم مهرالمثل تعیین می شود.

ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی:

« اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.»

۲-) در شرایطی که عقد ازدواجی بین طرفین اتفاق افتاده، بطور صحیح واقع نشده باشد و بین زن و مرد رابطه جنسی اتفاق افتاده باشد، در اینجا خانم مستحق دریافت مهر المثل است.

ماده ۱۰۹۹قانون مدنی:

« در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی زن مستحق مهرالمثل است.»

۳-) در جایی که مهریه ای که در عقدنامه مشخص شده است، ارزش مالی نداشته باشد یا میزان آن بطور دقیق مشخص نباشد در اینجا باید برای خانم مهرالمثل تعیین شود. مثلاً در عقدنامه نوشته اند، یک خانه در مشهد اما قیمت و مشخصات و محل خانه را مشخص نکرده اند. اما اگر مالی که مورد مهریه قرار گرفته بود، متعلق به دیگری باشد باید مثل یا قیمت آن به خانم پرداخت شود.

ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی:

« در صورتی مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد در صورت اول و دوم زن مستحق مهرالمثل خواهد ‌بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.»

 اجرا گذاشتن مهریه و نحوه توقیف اموال

خانم در چه مواردی مجاز به عدم تمکین است؟

 آیا ازدواج مجدد مرد جرم است؟

استرداد هدایای دوران نامزدی

 

مهر المثل بر چه اساسی تعیین می شود؟


مهرالمثل بر اساس جایگاه اجتماعی و موقعیت خانوادگی و تحصیلات و شغل و سایر ویژگی های او تعیین می شود. یعنی اگر خانمی با شرایط و ویژگی های او بخواهد ازدواج نماید در عرف و در اطرافیان او چقدر برایش مهریه تعیین می کنند، در اینجا نیز همان مقدار را به عنوان مهر المثل مشخص می کنند.

ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی:

« برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین‌ معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.»

چگونه درخواست مطالبه مهر المثل بدهیم؟


میزان مهرالمثل توسط دادگاه مشخص می شود و هر مقداری که دادگاه بعد از کارشناسی تعیین کند، بدون توجه به رضایت یا عدم رضایت زوجین به عنوان مهرالمثل مشخص می شود.

برای مطالبه ی مهرالمثل باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه ی مهر المثل را تکمیل نموده و به دادگاه ارسال کند. کارشناس دادگاه پس از بررسی شرایط و اوضاع و احوال خانم، میزان مهر المثل را مشخص می کند و دادگاه نیز به آن حکم می دهد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.