میزان مرخصی بارداری مطابق قانون کار

۲۹ بهمن, ۱۴۰۲ 2 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
میزان-مرخصی-بارداری-مطابق-قانون-کار
۳/۵ - (۱ امتیاز)

میزان مرخصی بارداری چقدر است؟

آیا خانم ها در مرخصی زایمان، حقوق می گیرند؟

آیا بعد از مرخصی زایمان، می توانند به شغل خود باز گردند؟

بهبود جراحات ناشی از زایمان نیاز به استراحت و زمان داشته و کودک نیز در ماه های اولیه تولد، نیازمند حضور مادر است. هم چنین واضح است که فرزند آوری نباید منجر به حذف زنان از چرخه ی کار و فعالیت گردد. در نتیجه، مرخصی بارداری در قانون کار شناسایی شده است.

مدت مرخصی بارداری چقدر است؟

در قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹، میزان مرخصی بارداری مجموعا ۹۰ روز در نظر گرفته شده بود. و از این ۹۰ روز حداکثر ۴۵ روز آن به عنوان مرخصی پس از زایمان تعیین شده بود. این مسئله شرایط کار و نگهداری از نوزاد تازه متولد شده را سخت می نمود. به همین دلیل بانوان شاغل کمتر به سراغ فرزندآوری می رفتند. اما با توجه به سیاست های دولت در جهت تشویق به فرزند آوری و افزایش جمعیت، میزان مرخصی زایمان تغییر نمود. در ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، میزان مرخصی افزایش یافت:

ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی

مرخصی زایمان تا سه (۳) فرزند برای مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند در بخش‌های دولتی و غیر دولتی، چهار (۴) ماه می‌باشد.
‌تبصره ۱ – مادران شیرده بعد از شروع به کار مجدد در صورت ادامه شیردهی می‌توانند حداکثر تا ۲۰ ماهگی کودک روزانه یک ساعت از مرخصی، بدون کسر از مرخصی استحقاقی استفاده کنند.
‌تبصره ۲ – امنیت شغلی مادران پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی باید تأمین شود.”ابتدا بر اساس این قانون، مدت مرخصی به شش ماه افزایش یافت و سپس بر اساس اعلام وزیر کار، رفاه و تعاون در صورت اجازه ی دولت، مدت مرخصی بارداری به ۹ ماه تغییر کرد. این مرخصی همراه با دو سوم حقوق خواهد بود.

شرایط استفاده از مرخصی زایمان

  • خانم باید دارای سابقه ی بیمه تامین اجتماعی باشد. حداقل این سابقه ۶۰ روز است.
  • به طور طبیعی، اگر خانم در جایی دیگر بخواهد مشغول به کار شود، مرخصی به او تعلق نخواهد گرفت.
مشاوره حقوقی دادیاران

ایا در دوره ی بارداری به خانم ها حقوق تعلق می گیرد؟

همان طور که پیشتر نیز گفتیم بر اساس تبصره ی ۲ ماده ۷۶ قانون کار و مطابق مقررات قانون تامین اجتماعی، در ایام مرخصی زایمان حقوق به خانم پرداخت می شود.

ماده ی ۶۷ قانون تامین اجتماعی به این موضوع پرداخته است:

ماده ۶۷ قانون تامین اجتماعی:

بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که ظرف یک سال قبل از زایمان سابقه پرداخت حق بیمه شصت روز را داشته باشد‌ می‌ تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک بارداری استفاده نماید. کمک بارداری دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده طبق ماده ۶۳ می‌ باشد که‌ حداکثر برای مدت دوازده هفته جمعا قبل و بعد از زایمان بدون کسر سه روز اول پرداخت خواهد شد.”

ایا کارفرما میتواند مانع بازگشت خانم به کار گردد؟

خیر، زیرا مرخصی زایمان یکی از مواردی است که موجب معلق شدن قرارداد کار برای مدتی می شود و این موضوع نباید باعث شود خانم ها شغل خود را از دست دهند. بعد از گذشت مدت مرخصی، خانم می تواند مجددا به کار خود باز گردد و کارفرما نیز نمی تواند مانع شود.

آیا می دانید میزان مرخصی زایمان چقدر است؟

میزان مرخصی زایمان ۹ ماه است.

آیا خانم در مدت مرخصی زایمان، حقوق دریافت می کند؟

بله، در ایام مرخصی بارداری، به خانم ۲/۳ حقوق پرداخت می گردد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

نحوه دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟ چه مدارکی برای ثبت نام بیمه بیکاری لازم است؟ بیمه بیکاری مربوط به افرادی است که شغل...

نکات مهم در انعقاد قرارداد کاری

در انعقاد قرارداد کاری، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چطور قرارداد کاری خوبی ببندیم؟ یک قرارداد کاری خوب چه شرایطی...

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار پس از وضع قانون کار، اداره ی کار، هرساله حقوقی را به عنوان مبلغ پایه جهت پرداخت به...

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.