نحوه فروش ملک مشاع

۲۵ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فروش ملک مشاع
به این مطلب امتیاز دهید
  • چطور می توانم زمین مشاعی را بفروشم؟
  • برای فروش ملک مشاع باید چیکار کرد؟
  • فروش یک مال مشاع چه شرایطی دارد؟
  • چطور می توانم سهم الارث مشترکم را بفروشم؟

ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع به ملکی گفته می شود که میان چند نفر مشترک است و تمام شرکا در جزء جزء ملک، مالک هستند. در واقع بر روی کاغذ مشخص است که هرکس مالک چه مقدار از مال است اما از نظر مرز و حدود جغرافیایی خیر. این اشاعه در اثر انعقاد عقد شرکت میان دو یا چند نفر ایجاد می شود. از آن جا که هر مالکی در ذره ذره مال، مالک است در نتیجه بدون اذن سایر شرکا حق تصرف در مال را ندارد. در رابطه با ملک مشاع و مفروز در این مطلب توضیح داده شده است.

مال مشاع به دو دسته تقسیم می شود:

  • اشاعه اختیاری: در جایی که دو یا چند نفر به صورت اختیاری تصمیم می گیرند که اقدام به خرید مال و شراکت نمایند.
  • اشاعه قهری: مواردی که اشخاص بدون اینکه بخواهند با دیگران شریک می شوند مثل ارث و یا مثلا استفاده از مشاعات ساختمانی که در آن سکونت دارید با سایر همسایگان.

فروش ملک مشاع

شراکت در اغلب موارد منشا دردسر و دعاوی بسیاری می شود. به همین دلیل قانون گذار راهی را برای از بین بردن این شراکت ایحاد کرده است. یکی از راه های از بین بردن اشاعه و شراکت، تقسیم مال مشاع است. به تقسیم مال مشاع در اصطلاح قانونی، افراز می گویند که در اثر آن اشاعه کامل از بین می رود.

اما در جایی که مال مشاع قابلیت تقسیم و افراز ندارد، اصطلاحا غیرقابل افراز است، قانون گذار راهکار فروش مال را پیش روی شرکا قرارداده است. جهت فروش مال باید از طریق دادگاه اقدام نمود و این نیاز به حکم دادگاه جهت فروش مال مشاع دارد.

شخصی که خواهان فروش ملک است باید درخواست فروش ملک را به دادگاه تقدیم نماید. در واقع هر کدام از شرکا می توانند به تنهایی نیز اقدام به این درخواست از دادگاه نمایند.

شرایط فروش ملک مشاع غیرقابل افراز

اولین راهکار برای پایان دادن با اشاعه همانطور که بیان کردیم، افراز و تقسیم مال مشاع است. برای این کار شما باید درخواست تقسیم ملک خود را به اداره ثبت محل وقوع مال، اعلام کنید. پس از آن اداره ثبت از شهرداری طی نامه ای درخواست می کند که بر اساس ماده ۱۰۱ قانون شهرداری قابل افراز بودن یا غیر قابل افراز بودن ملک را مشخص نماید.

در شرایطی که ملک قابل افراز نباشد، شهرداری غیرقابل افراز بودن ملک را اعلام و اداره ی ثبت نامه ی آن را صادر می کند. متقاضیان تقسیم، نامه را به دادگاه برده و درخواست فروش مال مشاع را طرح می نمایند تا دادگاه به فروش آن حکم داده و از طریق اجرای احکام، اقدام به فروش ملک مشاع نمایند.

مشاوره حقوقی دادیاران

اگر یکی از شرکا مخالف فروش ملک مشاع بود، چه می شود؟

در شرایطی که یکی از شرکا خواهان فروش ملک مشاع است و اقدام به فروش کل مال نماید اما رضایت سایر شرکا را بدست نیاورده باشد. یعنی سهم خود و سایرین را با هم به فروش می رساند، در اینجا معامله نسبت به سهم خودش صحیح واقع شده است اما نسبت به سهم سایر شرکا، معامله فضولی و غیرنافذ است.

در اینجا اگر شرکا معامله را قبول (تنفیذ) نمایند، معامله صحیح خواهد بود. اما اگر شرکا اقدام به رد (عدم نفوذ) معامله نمایند، این قرارداد نسبت به سهم کسی که فروخته صحیح و نسبت به سهم سایرین باطل است.

اگر شخص خریدار از این مسئله آگاه بوده باشد، حق اعتراض نخواهد داشت. اما اگر مطلع نباشد، پس از رد کردن سایر شرکا، می تواند قسمت صحیح معامله را فسخ نماید.

همچنین شرایط دیگری نیز می تواند پیش بیاید این است که اگر هرکدام از شرکا که ناراضی به فروش و تقسیم مال بودند، بخواهند می توانند با استناد به حق شفعه، اقدام به خرید سهم شخصی که تازه ملک را خریده است، نمایند. اما نمی توانند جلوی شخص را برای فروش سهم خودش بگیرند و برای او مانع ایجاد کنند. زیرا آن قسمت ملک اوست و او حق دارد هر تصرفی که می خواهد در ملکش انجام دهد.

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست فروش ملک مشاع کجاست؟

دادگاه صالح جهت رسیدگی به این دعوی، دادگاه محلیست که مال در آن واقع شده است (دادگاه محل وقوع مال). در خصوص صدور حکم به فروش مال مشاع، این موضوع در دسته ی دعای غیرمالی قرار می گیرد و باید هزینه رسیدگی به دعوای غیرمالی به دادگاه پرداخت شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش...

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.