ورود به ملک دیگری

۲۲ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ورود-به-ملک-دیگری
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۳ دقیقه

آیا ورود بدون اجازه به ملک دیگری جرم است؟

چگونه می توان از کسی که بدون اجازه به ملک غیر وارد شده است شکایت نمود؟

همه افراد نیاز دارند که حریم خصوصی ای برای خود داشته باشند. همانطور که می دانید ملک هر شخصی جزو حریم شخصی او محسوب می شود. بنابراین دیگران حق ندارند بدون اجازه به ملک شخصی وارد شوند یا در آن دخل و تصرفی بنمایند که مجاز نیست و نقض حریم شخصی او محسوب می شود. به دلیل اهمیت بالای حفظ حریم شخصی افراد، قانون گذار قوانینی را در این زمینه وضع نموده است تا در صورتی که کسی نقض حریم خصوصی دیگری نمود، مجازات شود.

ورد به ملک دیگری یا ورود به عنف چیست؟


قانون گذار در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۲۲ در مورد حق افراد در داشتن حریم خصوصی و الزام دیگران به حفظ این حریم را به عنوان یکی از حقوق اساسی و مهم افراد جامعه داسته که رعایت آن بر همگان واجب است:

” اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.”

مقصود از مسکن در اصل فوق به همین موضوعی که ما در حال بررسی هستیم اشاره می کند یعنی ورود غیر مجاز به ملک دیگری. همچنین قانون گذار در قانون مجازات نیز این اقدام را جرم انگاری نموده و مجازات این عمل یعنی ورود غیر مجاز به ملک شخص دیگری در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. در ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی هم به بحث ورودی که از ابتدا غیر مجاز بوده است و همراه با زور بوده پرداخته و هم هنگامی که شخصی ابتدا با اجازه وارد شده اما بعد با زور در ملک باقی مانده باشد، اشاره کرده است:

” ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی:
هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه‌ نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شود. هر گاه مرتکبین ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد.”

ورود مامورین بدون حکم به منزل

مجازات ورود به ملک دیگری چیست؟


در مورد مبحث مجازات جرم ورود غیر مجاز به ملک دیگری در ماده ۶۹۱ قانون مجازات اشاره شده است. مجازات مرتکب ای جرم بین یک تا شش ماه حبس خواهد بود.

اما در این ماده حالت مشدد را نیز بیان کرده است. آن حالتی است که مرتکبین جرم بیشتر از دو نفر باشند و حداقل یک نفر از آن ها اسلحه به همراه داشته باشد که در اینصورت مجازات آن ها بین یک سال تا سه سال حبس تعیین خواهد شد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.