دادسرا کجاست ؟

۱۱ آبان, ۱۴۰۱ 1 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دادسرا کجاست
۳/۵ - (۱ امتیاز)

هنگامی که جرمی اتفاق می افتد، به دلیل طولانی بودن روند پیگیری و تعقیب و تحقیق در خصوص یک جرم و زیاد بودن پرونده ها، در تشکیلات رسیدگی قضایی تقسیم وظایفی صورت گرفته است. در اینجا نهادی تحت عنوان دادسرا برای بررسی و تحقیقات مقدماتی تشکیل شده است که این نهاد در دادگستری که در حوزه هر شهرستان انجام وظیفه می کند. هنگامی که جرمی اتفاق می افتد افراد می توانند مستقیماً به دادسرا مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح نمایند. ریاست اینجا بر عهده ی دادستان است. همچنین در تشکیلات آن ما اعضایی همچون معاونان، دادیاران، بازرسان، بازپرسان و دادرسان و… داریم که به تعقیب مجرم و کشف جرم می پردازند. به عبارت ساده تر دادسرا بخشی از دادگستری می باشد که تحقیق و بازجویی و کشف جرم وظیفه اصلی آن می باشد.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید

تشکیلات اداری دادسرا


دادسرا نیز مانند هر ارگان دیگری دارای تشکیلات و اعضا مختلفی است که هرکدام وظایف خاص خود را اجرا می کنند. در این خصوص مهمترین اعضا دادسرا شامل:

  • دادستان: دادستان شخصی است که ریاست کل دادسرا را برعهده دارد.
  • معاون دادستان: معاون دادستان زیر نظر دادستان برخی وظایف مربوطه و در غیاب دادستان، وظایف او را انجام می دهد.
  • بازپرس: بازپرس درمقام تحقیق یا مستنطق است،که تحقیقات ابتدایی جرم‌ها را انجام داده و دلایل و مدارک مربوط به جرم (له یا علیه‌مجرم) را جمع‌‌ آوری می‌کند.
  • دادیار: به قاضی‌های تازه کاری که در دادسرا و زیر نظر دادستان فعالیت می کنند دادیار می گویند. دادیار وظیفه دارد در نبود بازرس تحقیقات لازم جهت تشخیص جرم و مجرم را انجام دهد.
دادسرا مشهد

نحوه کار و فعالیت دادسرا


در نظر داشته باشید که دادسرا مختص پرونده های امور کیفری می باشد. برای طرح شکایت در امور کیفری نیز اشخاص باید شکایت خود را در قالب برگه ای تحت عنوان شکوائیه مطرح کنند. لذا هر پرونده ای که به صورت شکوائیه مطرح شود توسط شاکی و یا سایر مراجع، مستقیم به دادسرا ارجاع می‌شود. سایر پرونده های غیر کیفری شامل مطالبات مالی امور خانواده و … مستقیم به دادگاه حقوقی ارجاع میگردد.

اینستاگرام دادیاران

زمانی که اعلام جرمی توسط فردی صورت می گیرد، پرونده ای در کلانتری یا دادسرا برای او تشکیل می دهند. اگر پرونده در کلانتری تشکیل شده باشد، پرونده ابتدا به دادسرا ارسال می شود. در آن جا بازپرس و در صورت نبودن بازپرس،  دادیار موظف یه تحقیق و بازرسی جرم و مجرم و جمع آوری اطلاعات لازم  و انجام تحقیقات می باشند، تا مشخص شود جرمی صورت گرفته یا خیر. در نهایت، قرارنهایی که شامل نتیجه تحقیقات و پیگیری است مانند قرار موقوفی تعقیب، قرار جلب به دادرسی و قرارمنع تقیب و… را جهت اظهار نظر، موافقت یا عدم موافقت، به دادستان و یا معاون وی ارسال می کنند. اگر مشخص شد که جرمی انجام نشده پرونده در دادسرا مختومه اعلام می گردد در غیر اینصورت پرونده به دفتر دادستان ارسال شده و وی با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست پرونده را به شعبه دادگاه مربوطه صادر می کند. امکان دارد به دلیل وجود ابهام، بازرسی در پرونده و یا ایجاد ابعاد جدید، دادگاه پرونده را دوباره جهت تحقیقات لازم به دادسرا ارجاع دهد.

اگر میان دادستان و بازپرس در خصوص صدور یک قرار اختلاف نظر پیش بیاید، تکلیف چیست؟


لازم به ذکر است در صورت عدم موافقت دادستان با قرار صادره و اصرار بازپرس بر روی آن، پرونده به دادگاه صالح ارسال می شود تا تصمیم قطعی و نهایی توسط همان دادگاه صورت بگیرد. مجازات جرم و حکم نهایی در دادگاه صادر می‌گردد و دادسرا تنها تحقیقات مقدماتی را انجام داده و قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر می‌کند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.