سامانه ثنا چیست و نحوه ثبت نام در آن چگونه است؟

۲۹ آذر, ۱۴۰۱ 20 مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
سامانه ثنا
۳.۵/۵ - (۷۲ امتیاز)
  • سامانه ثنا چیست؟
  • آیا برای ثبت شکایت حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کنم؟
  • نحوه ثبت نام کردن در سامانه ثنا چگونه است؟
  • چگونه متوجه شویم فردی از ما شکایت کرده است ؟

ما در مطلب زیر سعی کرده ایم به تمام سوالات مرتبط با سمانه ثنا پاسخ دهیم.


در گذشته برای ابلاغ اوراق قضایی از جمله احضاریه های دادگاه، ماموران به شکل حضوری به درب منزل مراجعه می کردند. این فرایند مشکلات متعدد خود را داشت از جمله این مشکلات؛ مشکل در رسیدن ابلاغیه فیزیکی به دست فرد مورد نظر، نقض حریم شخصی وی و … بود.

اما امروزه با ایجاد سامانه ی اختصاصی توسط قوه ی قضائیه، تحت عنوان سامانه ثنا، بسیاری از مشکلات حل شده است.

مشاوره فوری با وکیل

مشاوره فوری در رابطه با سامانه ثنا، نحوه ثبت نام ، مشکلات و ...

درخواست مشاوره تلفنی
 7  وکیل آنلاین

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۲ ماده ۱۷۵ این قانون مقرر داشت:

استفاده از سامانه‏ های (سیستم های) رایانه‏ ای و مخابراتی، از قبیل پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.
تبصره- شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‏ های رایانه‏ ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین‏ نامه‏ ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‏ رسد. “

در همین راستا و برای جلوگیری از اطاله دادرسی و همچنین راحت تر شدن کار شهروندان، سامانه ایی در قوه قضاییه به اسم سامانه ثنا به وجود آمد.

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ی ثنا سامانه ایی طراحی شده توسط قوه قضاییه است که در آن تمامی ابلاغ های قضایی و تمامی شکواییه ها و دادخواست های شما به ثبت رسیده است و شما می توانید به راحتی از طریق این سامانه به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین برای بازدید از ابلاغیه های جدید نیز باید به این سامانه مراجعه نمایید.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا چگونه است؟

۱- ورود به وبسایت: در ابتدا برای ثبت نام در سامانه ثنا باید به سایت sana.adliran.ir مراجعه نمایید و از نوار سمت راست در قسمت خدمات ویژه، گزینه “سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی” را انتخاب نمایید.

۲- ثبت نام: بعد از این مراحله وارد سامانه اصلی ثنا شوید و گزینه ثبت نام برخط را انتخاب نمایید. سپس در این مرحله اطلاعات خود را به درستی وارد کرده و ادامه را میزنید. پس از اطلاعات تکمیلی خود شامل دین ، محل تولد، آدرس سکونت اطلاعات تماس و ایمیل خود را وارد میکنید. پس از آن گزینه ثبت اطلاعات اولیه را زده و به مرحله بعد می روید.

ثبت نام در سامانه ثنا

۳- احراز هویت: بعد از ثبت اطلاعات اولیه با مدارک شناسایی خود (کارت ملی) به نزدیک ترین دفتر قضایی مراجعه کنید در آنجا احراز هویت نهایی صورت می گیرد و یک رمز برای تلفن همراه شما ارسال خواهد شد که می توانید از آن طریق وارد سامانه شوید.

ثبت نام در سامانه ثنا

نکات مهم در رابطه با ثبت نام و ورود به سامانه ابلاغ قضایی (ثنا) 

  • احزار هویت اینترنتی: در نظر داشته باشید که اخیرا این سامانه به سیستم احراز هویت اینترنتی مجهز شده است. در این سامانه شما بدون حضور به دفاتر خدمات قضایی و احراز هویت می توانید مراحل ثبت نام را به اتمام برسانید و دیگر نیاز به مراجعه ی حضوری نیست. در این روش چهره و امضای شما اسکن شده و مورد تایید قرار می گیرد.
  • شماره تماس درج شده در سامانه: با انجام این فرایند هرگونه شکایتی که از شما شود یا هرگونه دادخواستی از طرف شما یا به طرفیت شما به ثبت برسد به شماره تماس ثبت شده در این سامانه پیامک خواهد شد و جزییات آن را می توانید در سامانه ابلاغ به نشانی www.eblagh1.adliran.ir با وارد کردن اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا مشاهده کنید.
  • نرم افزار سامانه ابلاغ دادگستری: برای دریافت ابلاغیه و پیگیری ابلاغیه قضایی خود می توانید از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه موجود در وبسایت سامانه ابلاغ الکترونیکی به آدرس www.eblagh.adliran.ir  اقدام کنید. این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای سیستم عامل اندروید قابل نصب می باشد.
  • مدارک لازم جهت احراز هویت در دفاتر خدمات قضایی: داشتن کد رهگیری ارائه شده از سوی سایت پس از انجام ثبت نام اولیه، شماره همراه ثبت شده هنگام ثبت نام، کارت ملی لازم می باشد.
  • نحوه اطلاع رسانی ابلاغ ها: اوراق قضایی به حساب کاربری سامانه ابلاغ شده و پیروی آن، پیامک و ایمیل هم جهت اطلاع از ابلاغ صورت گرفته برای کاربر ارسال می شود.
  • ثبت نام اشخاص حقوقی: ارائه حساب کاربری مطابق مفاد مواد قانون آیین دادرسی الکترونیک و آیین‌نامه‌های آن انجام می‌ شود. در ثبت نام حقوقی سامانه ثنا یک فرد به عنوان مدیر حساب کاربری از طرف مجموعه معرفی می گردد.

به همه شهروندان توصیه می کنیم برای راحتی کار خود و جلوگیری از مشکلات آینده حتی اگر قصد شکایت یا تنظیم دادخواست هم ندارند در این سامانه ثبت نام کنند.

اینستاگرام دادیاران

سامانه ثنا از خارج از کشور

افرادی که داخل کشور حضور ندارند هم میتوانند از این سامانه استفاده کنند. جهت ورود به سامانه ثنا خارج از کشور نیاز به در واقع ورود به این سامانه مختص ای پی (شناسه) ایرانی نمی باشد و از هر کشوری میتوانید به ان وارد شوید.

ثبت نام سامانه ثنا خارج از کشور

نکته : قبل از هر توضیحی توجه داشته باشید افراد خارج از کشور فقط با داشتن شرایط زیر میتوانند اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا نمایند :

  • ۱- دارای کارت ملی هوشمند ایران (کد ملی ثبتی) باشند.
  • ۲- خط تلفن همراه فعال ایران داشته باشند. (پیامک احراض هویت)
  • ۳- امکان پرداخت انلاین در ایران داشته باشند.

مراحل ثبت نام سامانه ثنا خارج از کشور

  • ابتدا وارد وبسایت international.adliran.ir شوید.
  • مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی کد ملی و سریال شناسنامه را وراد کنید.
  • تایید توافق نامه حساب کاربری .
  • ورود مشخصات شناسنامه ایرانی‌.
  • ورود اطلاعات تماس و محل سکونت‌.
  • بارگذاری یک عکس ۴*۳ از خود.
  • احراز هویت غیر حضوری ثنا در سامانه

نکته ۱ : اگر جز ایرانیان غیر بومی هستید، برای ثبت نام در ثنا باید وارد سایت international.adliran.ir شوید.

نکته ۲ : اگر متقاضی ثبتنام ثنا در خارج از کشور هستید ولی خط موبایل فعال در داخل کشور می باشد میتوانید با هماهنگی دوستان و اقوام کد دریافتی در خط موبایل خود را دریافت کنید.

مشاوره فوری با وکیل

مشاوره فوری در رابطه با سامانه ثنا، نحوه ثبت نام ، مشکلات و ...

درخواست مشاوره تلفنی
 7  وکیل آنلاین

ورود به سامانه ثنا از خارج کشور

پس از ثبت نام چه در داخل چه از خارج کشور میتوانید وارد سامانه شوید و ابلاغات حقوقی خود را مشاهده کنید. نکته مهم در رابطه با ورود به سامانه ثنا در خارج کشور این است که به غیر از کد ملی و رمز عبور سامانه از شما رمز موقت هم میخواهد. این رمز ۲۴ ساعت اعتبار دارد و بعد از ان باید دوباره درخواست رمز موقت نمایید. این رمز به خط موبایلی که قبلا با ان احراض هویت کرده اید ارسال میگردد. لذا برای ورود نیازمند خط موبایل فعال خواهید بود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

3.5/5 - (72 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام و خسته نباشید تو سامانه ثبت نام کردم
    اما رمز موقت بهم نداد
    حتی فراموشی رمز هم میزنم کد موقت به خطم ارسال نمیشه در صورتی ک میگه ارسال شد
    چند دفعه تکرار کردم ولی ارسال نمیشه، راهنمایی کنید

    • سلام.وقت بخیر.ممکن است شماره تماسی که در سامانه ثبت نام نموده اید با شماره تلفنی که با آن به سایت وارد می شوید یکسان نباشد.

  2. سلام میتوان ثبت ثنا انجام بدیم بدون رفتن به دفتر قضایی؟؟؟

    احراز هویت اینترنتی میتوانیم انجام بدیم

  3. سلام بنده چند روزی هست از ثنا رمز موقت دریافت میکنم خودم اصلا وارد ثنا نشده ام میشه راهنمایی کنید علت دریافت رمز موقت چیه ممنون

    • سلام اگر دعوای حقوقی طرح نکرده اید نیازی به پیگیری نیست و ممکن است اگر با سر شناسه ی عدل ایران ارسال شده است خطای سیستمی باشد .در غیر اینصورت به هیچ عنوان لینک معتبر نیست و احتمال کلاهبرداری وجود دارد. توجه داشته باشید که حتما ادرس سر شناسه ی عدل ایران را چک نمایید

  4. با سلام آیا ثبت ثنا می تواند کسی کلاهبرداری از من انجام دهد و برای جلوگیری از کلاهبرداری ازورثا کد رهگیری عوض کنم

  5. سلام آیا شکایتی که قبل از ثبت نام در سامانه ثنا از ما شده را بعد از اینکه در سامانه ثنا ثبت نام کردیم دریافت میکنیم

  6. با سلام مبلق پول نزدیک سه سال به یه نفر اشنا دادم بدون هیچ مدرک و شواهدی خولستم ببینم شکایت کنم ببینم به پولم میرسم یا خیر فقط یه شماره تلفن از طرف دارم

  7. با سلام شکایت دارم از خانم ادهمی بخاطر کلاهبرداری و اینکه من مبلغ ۸۵ هزار تومان به حساب خانم ادهمی واریز کردم ایشون پول من را پس ندادن و تحدید کردن من رو میخوام پیگیر قانونی کنین و حقم رو بگیرین شرکت باپوک ورک یک شرکت کلاهبردار بزرگ هست که دارند مردم بدبخت می‌کنند ممنون میشم به شکایت من پیگیری کنین

  8. سلام وقت بخیر امروز در سامانه ثنا ثبت نام کردم ولی نمیتونم اهراز هویت انجام بدم مینوسه در حال اهراز هویت ۱۰ دیقه بعد پیام میاد ولی پیام نمیاد چیکار کنم؟میشه لطفا راهنمایی کنید