شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار

۱۱ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شکایت عدم پرداخت حقوق قانون کار
به این مطلب امتیاز دهید

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار


پس از وضع قانون کار، اداره ی کار، هرساله حقوقی را به عنوان مبلغ پایه جهت پرداخت به کارمندان در نظر می گیرد و اعلام می کند. بنابراین کارمندان با توجه به ساعات کاری متناسب با کار خود حقوق دریافت می کنند اما این حقوق از یک حداقلی نباید کمتر باشد. البته میزان این مبلغ بصورت سالانه تغییر می کند. حال اگر کارفرمایی حقوقی متناسب با قانون و میزان زحمتی که کارگر یا کارمند او می کشد، نپردازد در اینجا آیا کارگر یا کارمند می تواند شکایت کند؟

چطور باید از کارفرما به دلیل نپرداختن حقوق یا نپرداختن حقوق قانون کار شکایت نمود؟ در چه مرجعی باید شکایت کرد؟

 

نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه 

سفته چیست ؟ چگونه آن را به اجرا بگذاریم؟

آیا سو استفاده از چک سفید امضا جرم است؟

 

نحوه شکایت از کافرما به دلیل نپرداختن حقوق


۱ ) برای شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق باید به اداره کار مراجعه کنید.

  • توجه داشته باشید که به شعبه اداره کار مربوط به محل کار خود بروید. برای این کار هم می‌توانید از شعبه بیمه محل کار خود بپرسید.

۲ ) حال به شعبه اداره ی کار رفته و از ان جا یک نامه برای شعبه ی بیمه گذارتان دریافت کنید.

۳ ) سپس به شعبه بیمه گذار مراجعه کرده و سوابق بیمه خود را جمع آوری نمایید.

۴ ) پس از آن با سوابق بیمه ی خود به اداره رفته و به قسمت واحد ارجاع بروید. در آن جا به شما فرم دادخواست داده می شود که باید آن را تکمیل نمایید.

  • در فرم مورد نظر علاوه بر اطلاعات شخصیتان، دادخواست خود را نیز می نویسید.

۵ ) در این جا اداره ی کار نامه ای به نام نامه ی سازش به شما خواهد داد که شما باید آن نامه را به کارفرمای خود تحویل دهید تا کارفرما در جلسه سازش که تقریبا دو هفته بعد برگزار خواهد شد شرکت نماید.

۶ ) جلسه سازش در اداره کار برگزار می شود. در این جلسه کارمند و کارفرما دلایل و مدارک و مستندات ادعای خود را با توجه به دادخواست کارمند ابراز می‌ کنند.
۷ ) در این مرحله پس از ارائه ی مدارک، یا به توافق میرسند و حقوق کارگر پرداخت می شود یا اینکه کارفرما در جلسه حاضر نمی شود، یا اینکه حاضر شده ولی به مرحله ی سازش نمی رسند که در اینجا کار به جلسه تشخیص می‌رسد.

۸ ) پس از تشکیل جلسه ی تشخیص، کارشناسان در این باره تصمیم گیری می کنند و در جلسه تشخیص رای کارشناسان به دو طرف ابلاغ می‌ گردد.

۹ ) در صورتی که کارمند یا کارفرما اعتراضی داشته باشد و رای مورد نظر را قبول نداشته باشند، کار به جلسه حل اختلاف پرونده کشیده خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

چه مدارکی برای طرح شکایت لازم است؟


  • تکمیل اطلاعات خواسته شده بطور کامل در فرم دادخواست
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه اصل شناسنامه و تصویر صفحات اول و دوم
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
  • تصویر قرارداد و فیش حقوقی
  • پرینت سابقه پرداخت حق بیمه
  • پرینت حساب بانکی در صورت واریز حقوق
  • هرگونه مدرک مثبته دال بر احراز کارکرد و میزان سابقه کار
  • دادخواست و پیوست های آن باید به تعداد خوانده دعوا به اضافه یک نسخه باشد.
  • ارائه اصل مدارک مورد استناد و اصل مدرک احراز هویت به مرجع رسیدگی کننده در جلسه دادرسی الزامی می باشد.
  • در صورت تسلیم دادخواست توسط نماینده، پیوست مدرک مثبت نمایندگی (از قبیل وکالتنامه) و ثبت آن در دبیرخانه ، الزامی می باشد.
  • در صورت تسلیم دادخواست توسط احدی از ورثه متوفی، ارائه اصل و تصویر برگ انحصار وراثت و نمایندگی از سایر ورثه الزامی می باشد.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

نحوه دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟ چه مدارکی برای ثبت نام بیمه بیکاری لازم است؟ بیمه بیکاری مربوط به افرادی است که شغل...

میزان مرخصی بارداری مطابق قانون کار

میزان مرخصی بارداری چقدر است؟ آیا خانم ها در مرخصی زایمان، حقوق می گیرند؟ آیا بعد از مرخصی زایمان، می توانند به شغل خود...

نکات مهم در انعقاد قرارداد کاری

در انعقاد قرارداد کاری، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چطور قرارداد کاری خوبی ببندیم؟ یک قرارداد کاری خوب چه شرایطی...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.