پرداخت اینترنتی ایمن

۲ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرداخت ایمن
به این مطلب امتیاز دهید

امروزه حجم بسیاری از خرید ها و پرداخت ها بصورت اینترنتی شده است و تغییر و تحولات تکنولوژی جامعه را به این سمت سوق داده است. از آن جا که همراه با پیشرفت تکونولوژی، نحوه ارتکاب جرایم نیز تغییر می کنند، بنابراین جرایم نیز در این بستر تحت عنوان جرایم رایانه ای و کلاهبرداری رایانه ای یا سرقت رایانه ای اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این که ما مورد سرقت و کلاهبرداری رایانه ای قرار نگیریم باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ چطور می توانیم یک پرداخت اینترنتی ایمن داشته باشیم؟


نکات پرداخت ایمن

با توجه به حجم بالای کلاهبرداری و سرقت اینترنتی، همه ی ما وقتی خرید اینترنتی انجام می دهیم استرس داریم و نگران این هستیم که مبادا سرمان کلاه برود و مالمان از دستمان برود. زیرا در این گونه سرقت ها تمام اطلاعات حساب به سرقت می رود و شخص می تواند حسابتان را خالی کند. در این مطلب به توضیح چند نکته می پردازیم که در صورت توجه به آن ها می توانید یک پرداخت اینترنتی ایمن داشته باشید.

۱) از سایت هایی که ابتدای آدرس آن ها HTTPS دارد خرید کنید


تنها از سایت هایی خرید نمایید که نشانی اینترنتی آن https دارد زیرا در این سایت ها، تمام اطلاعات شما رمزگذاری شده و احتمال مشاهده ی اطلاعات شما بسیار پایین است اما این نیز به معنای امنیت کامل نیست. به سایت هایی که آدرس ان ها با http شروع شده  و s در انتهای آن وجود ندارد، اعتماد نکنید زیرا از این طریق، تمام جزئیات پرداخت شما قابل خواندن است و رمزگذاری نشده است. در نتیجه امن نیست. آدرس معتبر درگاه های پرداخت اینترنتی باید در ایران زیر دامنه هایی از دامنه Shaparak.ir باشند. هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است. بنابراین به املای آن ها حتما دقت نمایید که با تغییر نامحسوس حروف، فریب نخورید.

۲) به ضعف املایی و ظاهری سایت توجه کنید


سایت های معتبر تلاش بسیاری می کنند تا سایتی زیبا و با کیفیتی بالا طراحی کنند. اما اگر ظاهر سایت بسیار بی کیفیت است و غلط های املایی و دستور زبان در آن وجود دارد می تواند از نشانه های یک سایت مخرب باشد اما نه اینکه حتما هر سایتی که مشکلی داشت مخرب است.

۳) سایت راه برقراری ارتباط داشته باشد


در سایت هایی که به تجارت الکترونیکی می پردازند حتما یک راه ارتباطی وجود دارد. اما اگر در سایتی هیچ راهی برای برقراری ارتباط وجود ندارد مثلا شماره تلفن، ایمیل یا آدرس ندارد و به هر نحوی پشتیبانی نمی کند، این یکی از نشانه های سایت های مخرب است.

۴) از سایت های معتبر و شناخته شده خرید نمایید


بهتر است قبل از خرید از سایتی نظرات را خصوص آن ها سایت بخوانید و ببینید که دیگران چه بازخوردی نشان داده اند. همچنین هنگامی که در خصوص خرید شما یک سایت مشخص و معتبری وجود دارد تا حد امکان به آن سایت ها مراجعه کنید. در هر درگاه پرداخت حتما  دقت کنید که نماد پرداخت الکترونیک داشته باشد.

مشاوره حقوقی دادیاران

۵) پیامک های کارت اعتباری خود را چک کنید


بانک هایی که کارت اعتباری به مشتریان خود ارائه می دهند با در نظر گرفتن قابلیت پیامک کارت اعتباری در خصوص واریزی ها و برداشت وجه به شما اطلاع رسانی می کنند. در نتیجه حتما این قابلیت را در بانک برای خودتان فعال کنید. در اینجا اگر پیامک واریز یا برداشت وجه مشکوکی برای شما بیاید به سرعت متوجه می شوید و هم می توانید به راحتی پیگیری کنید و هم کارت بانکی خود یا رمزهایتان را عوض کنید و جلوی سرقت را بگیرید. همچنین حتما پس از هر خرید میزان مبلغی که از حسابتان برداشت شده را نیز چک کنید چون گاهی اوقات ممکن است بیش از مبلغ مد نظر شما برداشت شود و در اینجا شما می توانید به سرعت متوجه شوید و پیگیری کنید.

۶) از رمز عبورهای قوی استفاده کنید


آیا شما هم برای رمز عبورتان از سال تولدتان یا انتهای شماره تلفن همراهتان یا چهار رقم آخرشماره ملیتان استفاده می کنید؟

حتما دقت و توجه داشته باشید رمز شما چه برای کارت های بانکی و چه برای هر کار اینترنتی دیگری، رمزی باشد که به راحتی برای دیگران قابل حدس نباشد. حتما متشکل از حروف بزرگ و کوچک و عدد باشد و حدس زدن آن برای دیگران دشوار باشد. هرگز یک تاریخ یا عدد شناخته شده را به عنوان رمز خود قرار ندهید و هیچگاه رمز خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

۷) اطلاعات کارت خود را ذخیره نکنید


هیچ گاه اطلاعات حساب خود را در سایت ها ذخیره نکنید. اطلاعاتی همچون cvv2 و تاریخ انقضا کارتتان یا رمز آن را هر دفعه از اول وارد نمایید و حتی در سایت خود بانکتان نیز این اطلاعات را بصورت پیش فرض، ذخیره نکنید. چون امکان به سرقت رفتن آن ها وجود دارد.

۸) مرورگر خود را بروزرسانی کنید


حتما از مرور گرهای معتبر و آپدیت و بروز رسانی شده استفاده نمایید. زیرا خود مرورگرها نیز امنیت بیشتری را برای کابران فراهم می کنند.

۹) هنگام اتصال به wifi عمومی خرید اینترنتی نکنید


اگر در اماکن عمومی هستید و به wifi آن جا متصل هستید مثلا در هتل یا رستوران یا فروشگاه ها، سعی کنید که خرید اینترنتی یا تراکنش مالی ای انجام ندهید و به اینترنت بانک خود وصل نشوید.

۱۰) موجودی حسابتان را کاهش دهید


سعی کنید حتما از کارت بانکی ای برای اینترنتی استفاده نمایید که در آن موجودی زیادی نباشد و ترجیحاً مبلغ به اندازه ی وجهی که باید بپردازید در حساب موجود باشد. زیرا در صورتی که در این موارد، اطلاعات حساب شما به سرقت برود، سارق تنها به اندازه ی همان مبلغ در حساب می تواند بردارد و حداقل خسارت کمتری به شما وارد می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مجازات شنود غیرمجاز

فهرست مطالبشنود غیرمجاز یا استراق سمعمجازات شنود غیرمجاز:مجوز شنود:صدور مجوز قانونی: هر فردی دارای حریم خصوصی است. حریم خصوصی...

جرایم سایبری

جرائم سایبری با گذشت زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان ها تغییر پیدا کرده و راحت تر شده است. اما به موازات پیشرفت...

کلاهبرداری پیامکی

جرم کلاهبرداری پیامکی چیست؟ چه مواردی جزو کلاهبرداری های پیامکی محسوب می شود؟ چگونه می توان به جرم کلاهبرداری از طریق...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.