کفایت برگه سبز برای نقل و انتقال خودرو

۲۸ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کفایت برگه سبز برای نقل و انتقال خودرو
۱/۵ - (۱ امتیاز)

کفایت برگه سبز برای نقل و انتقال خودرو


برای خرید خودرو باید حتما انتقال سند صورت بگیرد یا برگه سبز کفایت می کند؟

آیا برگه سبز خودرو همان سند است؟

از قدیم، افراد برای خرید و فروش خودرو به این صورت اقدام می کردند: ابتدا با تنظیم قراداد و ارائه بیانه از سوی خریدار توافقات مکتوب می شد. پس از آن طرفین با حضور همزمان در مراکز تعویض پلاک، خودرو را انتقال داده پلاک جدید به نام خریدار ارائه و برگه سبز به نام ایشان صادر می شد. پس از آن با حضور در دفاتر ثبت و اسناد رسمی به نوعی سند خودرو انتقال داده می شود.

 

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو

نحوه اخذ نوبت اینترنتی جهت تعویض پلاک

 

ایا دیگر نیاز است جهت نقل و انتقال خودرو، باید به دفاتر اسناد رسمی برویم؟


پیش از این از نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سند ثبت شده در دفاتر اسناد، سند اصلی احراز مالکیت خریدار می باشد. اما با قانون جدید و احراز این مسئله که برگه سبز خودرو صادر شده از سوی نیروی انتظامی جهت احراز هویت مالک کفایت می کند، دیگر لزومی به انتقال و ثبت در دفاتر ثبتی وجود ندارد.

در این باره دادستان کل کشور حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور تاکید کرد که برگ سبز خودرو “سند مالکیت” است و مراجعه اشخاص به دفتر اسناد برای یک سند دیگر، الزامی نیست.

لذا با وجود ابهام و مناقشات بین کانون دفترداران (زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) و نیروی انتظامی مبنی بر لزوم ثبت در دفاتر اسناد ظاهرا نیروی انتظامی پیروز می باشد.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر کفایت برگه سبز جهت نقل و انتقال خودرو


حسب اطلاعیه بندهای ۲ و ۳ بخشنامه ی شماره ۱۳۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۷  صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک طرفین معامله برای ثبت و انقال خودرو باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه می کردند. اما با صدور دادنامه ی شماره ۱۸۶۳ مورخه ۱۳۹۹/۱۲/۲  هیات دیوان عدالت، مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۰  به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.

کفایت برگه سبز برای نقل و انتقال خودرو
کفایت برگه سبز برای نقل و انتقال خودرو

در بخشی دیگر از نامه بر لازم الاجرا بودن رأی دیوان عدالت اداری و مجازات مستنکفین اشاره و بیان شده است : “برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تصبره ماده ۱۴ مواد ۳۴، ۳۵ و ۴۵؛ آرا شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیات عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاه‌های اداری لازم الاجرا بوده و برای مستنکفین مجازات در نظر گرفته شده است.”

با این تفاسیر دیگر لزومی بر انتقال خودرو در دفاتر ثبت وجود ندارد. اما طرفین معامله اگر بر سر ثبت اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی توافق کردند، مانعی برای این کار وجود ندارد.

 

گروه حقوقی دادیاران _ وکیل پایه یک دادگستری
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.