استرداد هدایای دوران نامزدی

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
استرداد هدایای دوران نامزدی
۵/۵ - (۲ امتیاز)

استرداد هدایای دوران نامزدی

همانطور که همه میدانید و در عرف جامعه نیز امری بسیار رایج است، پیش از ازدواج بین زوجین نامزدی اتفاق می افتد. در واقع نامزدی همان وعده ی ازدواج در آینده است، که طرفین باید طی مدت نامزدی در مورد زندگی مشترک آینده ی خود به شناخت و توافق برسند. نامزدی جزو مواردی است که در مورد شرایط آن در قانون مدنی موادی به آن اختصاص داده شده است. از آنجا که در زمان نامزدی هدایایی ردوبدل می شود درصورت بهم خوردن نامزدی، طرفین می توانند خواستار استرداد هدایای دوران نامزدی باشند. بنابراین این مطلب در مورد هدایای رد و بدل شده پیش از انعقاد عقد ازدواج بین زوجین است.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید


رجوع از نامزدی

ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی:

وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی‌‌کند اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده ‌باشد بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می‌‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.

  • با توجه به ماده فوق تا قبل از اینکه عقد نکاح جاری شود امکان رجوع از نامزدی وجود دارد.
  • طرف دیگر نمی تواند به صرف بهم خوردن نامزدی مطالبه ی خسارت نماید یا او را مجبور به ازدواج کند.

شرایط فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن خانم

فریب در ازدواج و فسخ نکاح

فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد

استرداد هدایای دوران نامزدی

ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی:

هر یک از نامزدها می ‌تواند در صورت بهم خوردن وصلت منظور هدایائی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده ‌است مطالبه کند اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایائی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده‌ باشد.

ماده ۱۰۳۸ قانون مدنی:

مفاد ماده قبل از حیث رجوع به قیمت در موردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها بهم بخورد مجری نخواهد بود.

پس نکاتی که باید در موارد فوق به آنها توجه کرد این است که هدایا باید به انگیزه وقوع وصلت داده شده باشد و بعد از بهم خوردن نامزدی می توان برخی هدایا را پس گرفت. نکته دیگر آنکه در مورد پس گرفتن قیمت هدیه در وضعیت تلف شدن هدیه، در صورتی که علت بهم خوردن نامزدی فوت یکی از نامزد ها باشد، منتفی خواهد شد.

انواع شروط ضمن عقد نکاح؛ نحوه ی تنظیم شروط

هبه چیست؟ شرایط رجوع از هبه (پس گرفتن هدیه)

انواع  هدایای دوران نامزدی:

  • هدایای مصرف شدنی
  • هدایای  غیر مصرفی

استرداد هدایای مصرف شدنی نامزدی

هدایای مصرف شدنی شامل چیزهایی هستند که بطور معمول آن ها نگهداشته نمی شوند و مصرف می شوند. مانند شیرینی، گل… به همین دلیل وجه اینگونه هدایا را نمی توان درخواست کرد. پس هدایای مصرف شدنی دوران نامزدی نمی تواند مورد استرداد قرار بگیرد.

استرداد هدایای غیر مصرفی نامزدی

این دسته از هدایا معمولا ارزش مالی بالایی دارند و با یک دفعه استفاده از بین نمی روند. در نامزدی ما بیان کردیم که وعده ی ازدواج وجود دارد بنابراین بعد از بهم خوردن نامزدی دیگر وعده ازدواجی بین طرفین وجود ندارد، پس می توان هدایای غیر مصرفی را پس گرفت. مانند حلقه ی نشان که برای عروس می آورند. در این مورد براساس ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی اگر هدیه تلف شده باشد و نامزد در این تلف مقصر باشد باید جبران خسارت نماید. اما اگر نامزد در تلف آن تقصیری نداشته باشد دراینجا مسئولیتی نخواهد داشت.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.