انواع عقد و فرق قرارداد ، توافق و تفاهم

۱ تیر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
انواع قرارداد
به این مطلب امتیاز دهید
  • چند نوع عقد و قرارداد وجود دارد (انواع قرارداد)؟
  • برای انعقاد یک قرارداد خوب رعایت چه نکاتی لازم است؟

با توجه به افزایش تعاملات مالی و غیرمالی بین افراد در جامعه نیاز به آشنایی با امور حقوقی مرتبط با قراردادها روز به روز بیشتر احساس می شود. بدیهی است آشنایی با این موارد نقش به سزایی در امنیت کاری و روانی افراد جامعه خواهد داشت. در این متن در رابطه با انواع قرارداد و فرق ان با توافق نامه و تفاهم نامه توضیح خواهیم داد.

انواع قرارداد

در نظر بگیرید افراد جامعه همواره در حال توافق بین هم هستند اینکه در محلی کار کنیم و در قبال آن وجهی دریافت کنیم و یا جنسی را به فردی بفروشیم و یا حتی کالا و خدمتی را تبادل کنیم، قرارداد کاری منعقد کنیم و … همگی نوعی توافق محسوب می شوند.

در این متن سعی شده است تا با زبان عامیانه و گویا و به دور از اصطلاحات پیچیده حقوقی در رابطه با یک توافق و قرار بین دو طرف صحبت کنیم.

عقد یعنی چه؟

عقد در زبان شرعی، به معنای قرارداد و پیمان بستن می‌باشد. عقد با عهد فرق دارد. در عقد دو طرف قطعا بر هم تعهداتی دارند. همچنین در عقد در نهایت آثار اقتصادی مطرح است. اما در عهد می تواند یک طرف و آثار غیراقتصادی موجود باشد.

در قانون مدنی عقود به دو گروه کلی عقد معین و عقد غیرمعین تقسیم می شوند .

  • عقد معین به نوعی عقد گفته می شود که چهارچوب آن مشخص و معمول بوده و دارای عنوانی می باشد که همگی در قانون آمده است. مثل اجاره ، نکاح و …
  • عقد نامعین که به آن قرارداد نیز می گوییم، به عقدی گفته می شود که قالب و چهارچوب مشخصی ندارد و در عقد معین جای نمی گیرد. مفاد این نوع قرارداد در قانون ذکر نشده و با توافق طرفین شرایط و احکام آن تعیین می گردد، مثل یکسری قراردادهای پیمانکاری و …

عقود به گروه های دیگر مانند لازم و جائز، معوض و غیر معوض، عهدی و تملیکی نیز تقسیم می گردند.

” ماده ۱۸۳ قانون مدنی:
عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد.”

بنابراین هر توافقی که بین افراد به وجود آید و بر اساس آن توافق، افراد متعهد گردند که کاری را انجام دهند ،قرارداد شکل خواهد گرفت.

فرق قرارداد ، توافق و تفاهم در چیست؟

اگر ترتیب یک عقد و تعهد فی مابین طرفین را مشخص کنیم ابتدا تفاهم نامه سپس توافق نامه و در نهایت قرارداد تنظیم می گردد.

  • تفاهم نامه در نتیجه مذاکرات تنظیم می شود و نشان می‌دهد که طرفین بر روی موضوعات معینی توافق کرده و تلاش دارند تا قرارداد را به پیش ببرند. در واقع نوعی پیش نویس قرارداد و یا صورتجلسه مذاکرات می باشد . نکته حائز اهمیتی که باید دانست این است که تفاهم نامه الزام آور نیست . یعنی با یک تفاهم نامه نمی توانید فرد را به طور قانونی الزام به اجرای تعهداتش کنید. تفاهم نامه در واقع جهت تعیین چهارچوب توافقات استفاده می شود.
  • توافق نامه سندی مکتوب از روابط مشترک طرفین در جهت توافق یک موضوع خاص می باشد و شرایط و جزئیات توافق طرفین را مشخص می‌ کند.  توافق‌ نامه‌ به عنوان یک سند قانونی الزام آور می باشد. اما رسمیت آن از یک قرارداد کمتر است.

بهترین حالت عقد نامعین، قرارداد می باشد. در واقع یک قرارداد نشان دهنده اراده طرفین برای یک اثر حقوقی همراه با پذیرش تعهدات و مسئولیت ‌ها می باشد. پس از امضای یک قرارداد شرایط و مفاد آن برای طرفین الزام آور می شود. نقض شرط و بند قرارداد نه تنها ضمانت ‌آور است بلکه از اعتبار و حمایت قانونی برخوردار می باشد.

قرارداد به طور کل به دو صورت است :

  • قرارداد کتبی
  • قراداد شفاهی

هر گونه توافق شفاهی هم الزام آور است اما اثبات آن کمی دشوار. لذا توصیه می گردد جهت هرگونه قراری ان را مکتوب کنید.

اینستاگرام دادیاران

کلام اخر

انواع عقد و فرق قرارداد ، توافق و تفاهم جزوی از مطلب نحوه تنظیم قرارداد می باشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.