سن قانونی ازدواج دختران و پسران

۲۵ شهریور, ۱۴۰۲ 2 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سن قانونی ازدواج دختران و پسران
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ازدواج یکی از مهمترین تصمیم های زندگی هر فردی است. به دلیل همین اهمیت بسیار، باید در انتخاب شریک با دقت و درایت اقدام نمود. سن و پختگی نیز یکی از عوامل موثر در انتخاب همسر مناسب است. شرط اذن پدر برای ازدواج دختر در بسیاری اطز موارد بسیار کمک کندده است زیرا که پدر می تواند در عاقلانه بودن انتخاب دخترش فارغ از مسائل احساسی نظر کرده و او را راهنمایی نماید. اما متاسفانه همانطور که همه ی ما آگاه هستیم در جامعه مسئله ای به عنوان کودک همسری رواج پیدا کرده است و خب این عمل خلاف قانون و حتی خلاف اخلاق است. در قوانین ایران نیز به همین دلیل حداقل سن قانونی ازدواج دختران را تعیین نموده است زیرا قانون گذار تا حد امکان میخواهد مانع ازدواج زود هنگام دختران شود تا آن ها به سن  مناسبی برسند و بتوانند به درستی برای آینده ی خود تصمیم بگیرند. در ادامه ی مطالب می خواهیم مسئله سن قانونی ازدواج دختران و سن قانونی ازدواج پسران را در قانون ایران بررسی نماییم.

فهرست مطالب

سن قانونی ازدواج

ازدواج از عقود بسیار رایج و مهمی در جامعه است و از نظر فقه و شرع نیز بسیار عمل پسندیده و مهمی است و بسیار بر آن تاکید شده است. این عقد بسیار مهم باید شرایط عمومی سایر معاملات طرفین قصد و رضایت داشته باشند و دو طرف اهلیت داشته باشند و خب مسئله ی سن نیز تاثیر به سزایی بر درک و فهم طرفین در انتخاب شریک زندگی دارد. سن قانونی ازدواج پسران و دختران براساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی به صورت زیر است:

عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.

مطابق ماده فوق متوجه میشویم که حداقل شرط سنی برای ازدواج دختران ۱۳ سال تمام و حداقل سن قانونی ازدواج پسران ۱۵ سال تمام شمسی می باشد. هر چند که در عمل خلاف این موضوع را می بینیم که عده ای دختران خود را قبل از این سن قانونی به عقد دیگری در می آورند. اینجا در اصطلاح با کودک همسری مواجه می شویم.مثلاً دختر بچه ی ۱۰ ساله ای را که هیچ درکی از ازدواج و روابط زناشویی ندارد، به عقد مردی در می آورند و خب این عملی بسیار غیر انسانی و غیر اخلاقی است.

مطابق ماده ۵۰ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱:

هرگاه مردی برخلاف مقررات ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. هرگاه ازدواج مذکور به مواقعه منتهی به نقص عضو یا مرض دائم زن منجر گردد، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه پنج و اگر به مواقعه منتهی به فوت زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می‌شود.
تبصره ـ هرگاه ولی قهری، مادر، سرپرست قانونی یا مسئول نگهداری و مراقبت و تربیت زوجه در ارتکاب جرم موضوع این ماده تاثیر مستقیم داشته باشند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شوند. این حکم در مورد عاقد نیز مقرر است.

ازدواج با اتباع خارجی چه شرایطی دارد؟

مفهوم تمکین چیست؟ نحوه ی الزام به آن چه شرایطی دارد؟

حق حبس چیست؟

شرایط ازدواج زیر سن مقرر

براساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی شرایط ازدواج زیر سن قانونی بصورت زیر می باشد:

 1. اذن ولی: ولی که شامل پدر یا جد پدری دختر است،باید رضایت خود و اراده اش را مبنی بر ازدواج فرزندش  بصورت واضح اعلام کند.

 2. رعایت مصلحت فرزند: تعیین اینکه مصلحت فرزند زیر سن قانونی در چیست بطور دقیق مشخص نیست. تشخیص مصلحت کاربسیار دشواری است. در واقع شرایط و عوامل متفاوتی در تعیین مصلحت دخیل هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. 

۳.  تشخیص دادگاه: برای ازدواج فرزند زیر سن قانونی باید مجوز قانونی از دادگاه دریافت شود. در اینجا مداخله دادگاه باعث میشود که حقوق افرادی که زیر سن مقرر قانونی هستند برای ازدواج رعایت شود و این امر فقط به اذن ولی متکی نباشد در واقع تنها ولی پدر یا پدر بزرگ پدری او برای ازدواج او تصمیم نگیرند.

مجازات

در قانون برای ازدواج زود هنگام و زیر سن قانونی پدر یا پدر بزرگ پدری ای که تحت عنوان ولی هستند، مجازاتی مشخص نشده است و این این بنظر خلاء قانونی را در این بخش به نمایش می گذارد. اما تنها مجازاتی که در اینجا وجود دارد، براساس ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده که در بالا آورده شده است، فقط مردی که با دختری زیر سن قانونی ازدواج نماید، مجازات می شود. مجازات این امر نیز حبس تعزیری درجه شش می باشد که معادل بیش از ۶ ماه تا دو سال حبس است.

بنظر می رسد این خلاء قانونی در خصوص مجازات ولی بسیار به ضرر دختران است و بازدارندگی در افرادی که راضی می شوند در مقابل دریافت مال یا حتی بدون آن اقدام به عقد دختر خود زیر سن قانونی کنند، بوجود نمی آورد. حتی این مسئله به آن ها حق تملک می دهد و باعث می شود که این افراد فکر کنند که مالک دختر هستند و می توانند حتی او را بفروشند یا برای او هر تصمیمی بگیرند. بنظر اگر سن بالاتری حداقل ۱۸ سال تمام را برای ازدواج دختران در نظر می گرفت و مجازات های بازدارنده ای برای والدین این دختران در نظر می گرفت، نرخ کودک همسری بسیار کاهش می یافت.

گروه حقوقی دادیاران  مشاوره حقوقی در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

آیا می توان به دلیل سو استفاده جنسی از دوست پسر شکایت کرد؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام ببخشید من زیر سن قانونی ام یعنی ۱۶ سالمه بعد شوهرم ۱۹ سالش شوهرم منو مورد ضرب شتم تهدید قرار داده من شکایات کردم و وزیر سن قانونی هستم ایا دادگاه برم برام مشکل پیش میاد مقصر خودم مو میگره

    • .سلام .وقتتون به خیر.بهتر است در دادگاه به همراه پدر به عنوان ولی حاضر شوید تا روند رسیدگی بهتر پیش رود.برای اطلاع از نحوه ی دفاع می توانید با وکلای مجموعه در ارتباط باشید.